najks skrev:
HHur är det att köra livestream från mobilen när det är 3mp? Kvaliteten lär det ju inte vara något fel på..

När jag tänker efter föredrar jag nog väggmodell, inte dome, eftersom jag inte riktigt har någon bra plats att montera den på i taket, frågan är då om det finns något med liknande specs fast i D-linkens utförande?
Jag tycker en dome är snyggare, och mer lättplacerad den funkar väl lika bra på väggen som i taket...

Målade en svart och satte under gavelsprånget, man lägger bara märke till den på natten. Det är ju lättare att placera en kamera med manuell "zoom" även om den är lite dyrare..

De kameror jag köpte har dubbla strömmar en MAIN och en SUB, så man kan kolla på den med lägre och växla i appen om man vill se den högre.

Orkade inte beställa från China så jag köpte ett par där jag brukar köpa datordelar (deltaco).
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3140033
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3140030

För det priset så är jag nöjd, köpte även deras NVR, behövde ändå en POE switch så jag tänkte att det kunde vara värt en tusenlapp mer (hade redan hårddisk liggande) , men såhär i efterhand skulle jag nog byggt en egen NVR istället, men visst var det enkelt att komma igång.

"Motion" funkar bra i dagsljus men inte alls i nattläge, är det likadant med alla "billiga" kameror?
 
Redigerat:
MathiasS skrev:
Får se vad en hik originalkamera kostar....känns som att det kan bli lite meckande med detta och då är det bra att kunna uppgradera.....
Fick svar

For the item DS-2CD2732F-IS we offering price at 169usd/pcs for original international verison of HIkvision,
if chinese version with english firmware then 140usd/pcs we offering, the difference bettween version is international
version unlimited upgrade with official firmware but chinese version will be need special support then can upgrade !

Till detta kostade frakten 40 usd, oklart om det var per styck eller för de tre jag frågade efter. Jag tycker skillnaden mellan vad som sägs vara original (denna säljare verkar dock vara en officiell hik-åf) är föliten för att välja en clone. Men, tar man in frakten också blir det lite diff, clonerna får jubatt köpa på annat håll med gratis frakt (155usd totalt).

...avslutningsvisnfår man väl också kalkylera med risken att betala tull för dessa saker.
 
Jag åkte på ca 100:- i tull med DHL på kameran. De satta värdet var 25 Euro. Funderar på att sälja denna och köpa en bullet i stället. Orkar inte dra massa kablar nu i vinter för att sätta den ute.
 
Jag ska ta in offerter från fler som påstår sig sälja originalprylar så får vi se var det landar. Kabeleländet orkar jag inte ens tänka på ännu, de flesta av dessa ska sitta utvändigt i takfoten, att komma dit med en nätverkskabel är ett helvete jag inte önskar min värsta fiende ens.
 
D
Har du ingen kattvind?
 
Näe, 50cm lösull/stenull att gräva sig fram i ända ut till takfoten, och längst ut är det bara några decimeter högt eftersom takvinkel är rätt låg. Kanske kanske går det att ta sig fram i själva takfotslådan, har en fördragen oanvänd flerledare där för fasadbelysning.
 
Oavsett om en kamera är trådlös eller kör via nätverkskabel så måste den få ström på nåt sätt. Och jag tycker ju personligen det känns enklare att dra nätverkskabel med POE än att dra fram 230 V för att sätta upp vägguttag till batterieliminator.
 
  • Gilla
Tomas Andersson
  • Laddar…
RilleRock
Nerre skrev:
Oavsett om en kamera är trådlös eller kör via nätverkskabel så måste den få ström på nåt sätt. Och jag tycker ju personligen det känns enklare att dra nätverkskabel med POE än att dra fram 230 V för att sätta upp vägguttag till batterieliminator.
Måste ju inte ha batterieliminatorn vid kameran men kabel måste fram oavsett så då är det helt klart bättre med poe all the way.
 
RilleRock, eftersom du gluttar även i denna tråd och jag funderar på integration mellan kameror och Siemens SPC....

Kameran som diskuteras i de senare inläggen här har i/o port för att trigga inspelning baserat på en extern rörelsedeckare (eller på vilken signal från helst förstås). Det fattar jag hur det funkar, antingen direkt PIR => kamera eller via ett larmsystem tex SPC.

Men, det andra alternativet jag funderar på är om kameran tycker att något händer, dvs när kamerans rörelsedetektion triggas och inspelning startar - brukar man göra detta till ett event i larmsystemet och hur brukar man då göra den integrationen? Eller är det alltid så att man i praktiken vill använda en dedikerad rörelsedetektor för att känna av rörelse, aldrig en kamera?

I detta fall tänker jag utomhus. Är medveten om att det finns larmsystem som endast använder sig av kameror för att larma men jag funderar på detta i kontexten SPC och kameror enligt ovan.
 
Redigerat:
Mitt intryck är att det är alldeles för många falsklarm från kamerans motion detection för att kunna använda till larmet. Tydligen svårt att komma till rätta med att ljuset faller från olika håll över året vilket ger alla möjliga skuggor och reflexer som löser ut.
 
pelle242 skrev:
Mitt intryck är att det är alldeles för många falsklarm från kamerans motion detection för att kunna använda till larmet. Tydligen svårt att komma till rätta med att ljuset faller från olika håll över året vilket ger alla möjliga skuggor och reflexer som löser ut.
Ja det var egentligen min gissning också, men man skulle kunna tänka sig att få en händelse rapporterad till larmet ändå, och det funderar jag på hur man brukar bygga...
 
Hur många kameror på marknaden stödjer POE?

Är det upp en prisklass för dessa, eller finns det ett billigare segment med POE också?
 
najks skrev:
Hur många kameror på marknaden stödjer POE?

Är det upp en prisklass för dessa, eller finns det ett billigare segment med POE också?
"Alla" kameror i stil med den Hik som det länkats till ovan verkar finnas i versioner som stödjer poe.
 
  • Gilla
Mr9
  • Laddar…
MathiasS skrev:
...Är det fler som vill ha?
Japp, funderar och velar jag också...

Gruppköp är ju inte fel.
 
  • Gilla
D_a_g_g
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.