Nerre vad menar du, eller letar du bara fel för att klaga.
Gör som det står på sidan så får du svar direkt. skriv in postnr. så kommer svaret.

TS skrev att det inte skulle gå att ta med sig modemet, det skall gå alldeles utmärkt, men man är inte prioriterad på annan plats. Däremot är det väl helt omöjligt att ta med sig sitt ADSL modem eller fiber så jag förstår inte det problemet.
 
cecar33 skrev:
om. För delen med Net1 är att dom inte har mobiltelefoni som belastar deras system.
Det är inte telefoni som belastar mobilnäten. Det är datatrafik.

Jag tycker inte man ska förvånas över att prestanda varierar över geografin och tidpunkt. Det är ett mobilnät vi pratar om, det funkar så då. Har man bra och stabil fart är det bara att le och vinka, har man inte det kollar man med annan operatör eller teknik. Net1 skiljer sig inte från andra i detta avseende.
 
Min kommentar riktade sig till det som j-o75 skrev.

Och den var alltså inte tänkt att påpeka nåt som var fel utan visa var man kan läsa mer om vad som gäller.
 
Redigerat:
Kolla även 3G vilken hastighet du får, det är inte säkert att man får sämre hastighet på 3G än 4G.
I mitt fall får jag en bättre hastighet på 3G ligger runt 15-22 Mbit vilket fungerar bra.
Sen skilljer det mellan olika operatörer En del delar 3Gnät med en operatör och 4G med en annan.
Det som fungerar bäst hos mig är Hallon/Tre.

Nu är inte detta 4G men ett otroligt bra pris, om du vill testa lite tre kontantkort 1gig ingår.
http://www.kjell.com/se/sortiment/d...aket/tre-usb-modem-med-sim-kort-fran-3-p94800

Jag använder det själv med hallon finns både som abonnemang och kontantkort.
http://www.hallon.se/vara-produkter/mobilt-bredband/abonnemang

Eftersom modemet är olåst så brukar jag växla lite olika operatörer, du kan om du vill Stoppa in ett Tele2 4G 50gig då deras abonnemang även är 3G.

Hallon har ett prisvärt abonnemang om man klarar sig på 25gig 199kr.
https://shop.halebop.se/mobiltbredband
Det går oavsett vad man väljer att köpa extra data om det skulle ta slut någon månad, jag själv brukar göra det under semestermånaderna.
 
MathiasS skrev:
Det är inte telefoni som belastar mobilnäten. Det är datatrafik.

Jag tycker inte man ska förvånas över att prestanda varierar över geografin och tidpunkt. Det är ett mobilnät vi pratar om, det funkar så då. Har man bra och stabil fart är det bara att le och vinka, har man inte det kollar man med annan operatör eller teknik. Net1 skiljer sig inte från andra i detta avseende.
Helt rätt men i och med att man inte har mobilnät så är det inte heller så att deras 4 g nät belastas av mobiler som streamar musik film mm, eftersom det endast är telesamtal som är 3g om du förstår hur jag menar. Självklart så blastar man nätet med sin/sina mobiler om man själv kör på wifi när man är hemma. Övriga runt om kring kommer ju därmed inte in på deras nät.
 
Jag tycker inte det är så intressant VAD som genererar trafik i nätet. Det som däremot kan ligga till fördel för Net1 är att man har en annan möjlighet att styra tillvilken grad man vill överboka sin kapacitet eftersom de flesta kunderna är relativt stationära. Om man verkligen utnyttjar den möjligheten vet jag inte, kanske kan man se det genom att titta på statistik från bredbandskollen.

Jag skulle välja den operatör med bäst fart där man är mest. Tex på landstället så sitter jag mitt i en antennlob med fri sikt till Telias mast. Har +90Mbit nedströms via 4g. Det är således ett rätt enkelt val om inte andra parametrar än fart har högre prioritet.
 
Som vanligt samma urspårning igen massa tjat om inget. Nedan kan du läsa TS frågeställning. Som jag set det vill han åt snabbare bredband en vad Telia kan erbjuda under dom förutsättningar han har på platsen. Han undrar även om 50 gigg räcker, det kan ju ingen utomstående svara på, eftersom vi inte exakt vet vad TS sysslar med. Då föreslår jag en lösning som passar mig perfekt utifrån mina förutsättningar och dom liknar TSs på pricken och det är inte fiber. Av alla hittills skrivna inlägg så har ingen egen erfarenhet av Net1 förutom jag tydligen men man har "hört".

Fullvärdig medlem Medlem: jul 2009
JKPG
471 inlägg
Gillad 32 gånger
8 bilder
ADSL / 4G router?
Jag sitter nu med ADLS uppkoppling på 8 mbit/s från Telia som kostar 329kr/månad. Det är det enda jag har att välja på och det går inte att få högre!
När jag gjorde bredbandskollen på en 4G mobil så verkar hastigheten ligga på 12 och därför funderade jag på att byta ut mitt adsl mot tex. tele 2 4G router. är det någon som har lite koll på hur det fungerar? Jag skulle ju få 50GB per månad för 249kr, vilket är billigare, men hur vet man hur mycket som går åt nu?
Finns det någon som kan dela med sig av sina erfarenheter?
 
Ja det är ju konstigt att alla trådar där du är delaktig spårar ur....

Jag ser inte riktigt urspårningen i detta fall. Jag talar om för dig hur tekniken funkar eftersom du yrar på den punkten, det är säkert till glädje för andra som funderar på Net1 även om du inte bryr dig. Att rekommendera Net1 för att det funkar för dig är ju iprincip inte relevant för det säger inte ett smack om hur det funkar för TS (men ingen har ens ifrågasatt din rekommendation, så vad gnäller du om egentligen?). Rätt råd för mobilt bredband är således att prova sig fram och se om man kan få önskad hastighet.

Trådskaparen har vad vi kan gissa oss till provat Tele2 mobilt bredband. Han borde prova Telia också, Telenor delar 4g med Tele2 så där vet han redan resultatet. Och Net1.

Som du själv konstaterar är det nästan omöjligt att svara på vad som räcker. Här går det åt mellan 200-500gig per månad, så mobilt bredand funkar inte alls. Hos de flesta operatörerna kan man se hur mycket data man använt varje månad, utan att installera någon mjulvara (dock inte alltid på adsl-tjänsterna eftersom man har flatrate där).

Cecar, om du inte vill diskutera kring de ämnen som tas upp, inklusive ev följdfrågor är nog Internetforum inget för dig. Och kan du ej heller finna dig i att bli korrigerad när du är på cykeltur bör du definitivt dra ur stickproppen.
 
Jag måste ställa en sista fråga till dig. Vad har du svarat på i detta inlägg som ger TS någonting av värde. Jag tar mig även friheten att påstå att det är på samma sätt i dom trådar där du deltar oavsett om jag är med och skriver något eller inte. Du skall alltid diskutera sönder inlägg oavsett, men mycket sällsynt att du ger några konkreta råd. Enligt min mening alltså bara tjat.

Hoppas nu bara att du hinner läsa detta innan någon moderator går in och pockar bort detta inlägget

Bästa hälsningar
Cecar 33
 
Andy78 skrev:
I mitt fall får jag en bättre hastighet på 3G ligger runt 15-22 Mbit vilket fungerar bra.
Maxhastigheten för HSDPA är väl 14 Mbit/s?
 
cecar33 skrev:
Som vanligt samma urspårning igen massa tjat om inget.
Det är helt naturligt att trådar spinner vidare i sidospår. TS ursprungliga fråga är besvarad nånstans i de första 10-15 inläggen i tråden, men då en del av de inläggen innehåller delvis felaktiga uppgifter eller missförstånd så blir det helt naturligt att det blir sidospår där folk fyller i med kompletterande uppgifter eller korrigerar felaktiga uppgifter.

Det är så diskussionsforum fungerar. Om det vore en expertpanel som skulle ge ett enda uttömmande svar så skulle svaret cirkulera på remissrunda ett par varv innan det blev helt korrekt.
 
Andy78 skrev:
Kolla även 3G vilken hastighet du får, det är inte säkert att man får sämre hastighet på 3G än 4G.
I mitt fall får jag en bättre hastighet på 3G ligger runt 15-22 Mbit vilket fungerar bra.
Sen skilljer det mellan olika operatörer En del delar 3Gnät med en operatör och 4G med en annan.
Det som fungerar bäst hos mig är Hallon/Tre.

Nu är inte detta 4G men ett otroligt bra pris, om du vill testa lite tre kontantkort 1gig ingår.
[länk]

Jag använder det själv med hallon finns både som abonnemang och kontantkort.
[länk]

Eftersom modemet är olåst så brukar jag växla lite olika operatörer, du kan om du vill Stoppa in ett Tele2 4G 50gig då deras abonnemang även är 3G.

Hallon har ett prisvärt abonnemang om man klarar sig på 25gig 199kr.
[länk]
Det går oavsett vad man väljer att köpa extra data om det skulle ta slut någon månad, jag själv brukar göra det under semestermånaderna.
3G är helt värdelöst, jag kan med ett enormt tålamod betala en räkning, men inte mer än så.
 
Nu dog visst all mobil bara för att det fläktar lite!? Jag är nog inte redo att byta bort min ADSL än. Hoppas verkligen på fiber snart!
 
Redigerat:
Lite OT igen men dock relaterat. Någon som har tips på router med möjlighet till BÅDE ADSL och LTE/3G samt som kan lastbalansera med lite intelligens. Alltså använda det bästa för tillfället.

Jag är inte ute efter en router som har den andra uppkopplingen som backup. Utan båda aktiva samtidigt.

Jag har själv en ASUS rt-ac66u och den verkar inte ha den möjligheten, vad jag har förstått.
 
Nerre skrev:
Maxhastigheten för HSDPA är väl 14 Mbit/s?
Det klarar mer än så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.