Att Telia inte kan ge rätt support är inte så ovanligt, sist fick jag ringa tre gånger innan jag fick svar
 
Det där är det stora problemet med att byta till 4G, trafikmängden gör att det riskerar att bli rejält mycket dyrare.
 
Jag får nog sitta med mitt ADSL tills det kommer en fiberkabel, men det dröjer nog
 
Ja, Net1 verkar ha ett alternativ som är hyfsat, men av de som hört har provat så har hastigheten inte varit så himla mycket bättre än ADSL. Vet en som skaffade eftersom han tyckte ADSL är för långsamt när han lägger upp sina videos på Youtube, men det gick inte mycket snabbare med Net1. Peakhastigheten kan bli rätt hög men är man inte ensam på basstationen så sjunker genomsnittshastigheten rätt snabbt verkar det som.

Sen är ju frågan hur länge de kommer att ha utan trafiktak, det finns ju risk att det bara är en kampanj för att få kunder.
 
Nedan stående är ett snitt för mig på Net1

22,45 Mbit/s
NEDLADDNING
6,84 Mbit/s
UPPLADDNING

Bra eller dåligt är väl rent personlig och behovsmässigt, helt ok för mig/oss inga barn hemma som streamar allt som finns, vilket tydligen är vanligt idag.
Net1 har uppgraderat hela sitt nät under hösten så gamla sanningar stämmer inte längre.
 
Nedanstående är ett snitt för mig på Net1

22,45 Mbit/s
NEDLADDNING
6,84 Mbit/s
UPPLADDNING

Bra eller dåligt är väl rent personlig och behovsmässigt hel ok för mig/oss inga barn hemma som streamar allt som finns som tydligen är vanligt idag.
Net1 har uppgraderat hela sitt nät under hösten så gamla sanningar stämmer inte längre.
 
:wow:Roligt att när man redigerar så kommer båda inläggen med:wow:
 
Snitt över vilken tidsperiod då?

Jag vet en kille som när han satte upp Net1 för nån vecka sen fick 13 Mbit/s ner och 4 Mbit/s upp. Nästan dag när han körde bredbandskollen (med modemet fortfarande på samma ställe) så fick han 2 Mbit/s ner och 2,7 Mbit/s upp. Nästa gång han testade fick han 13 ner och 5 upp. Det varierar alltså väldigt mycket för honom, och i det läget är det ju lite tveksamt om det verkligen är bättre än ADSL.
 
Jag har också hört att just net1 varierar väldigt mycket! annars ska det ju vara bra om man bor lite off.
 
Om jag minns rätt så använder Net1 ett smalare frekvensband, vilket innebär lägre hastigheter för 4G, då man kör på de gamla 450-frekvenserna. Man kan väl hamna runt 30Mbit/s om det går bra. Och med det så innebär det att man då nyttjar frekvensbandet under längre period än om man kunde få ut högre hastigheter vilket innebär att det fyller kapaciteten för basen snabbare.
Men det är ett generellt teknikproblem gällande radiokommunikation vilka frekvensområden/band man fått/köpt, vilket påverkar förutsättningar för just den basen/masten.

Men här får bättre pålästa rätta mig ;)
 
Vad jag förstått så påstår Net1 att de begränsar antalet användare per mast för att man inte ska tappa hastighet. Men jag undrar om de verkligen gör det, det skulle ju innebära att de tillämpar nån slags "först till kvarn" och sen tackar nej till kunder. Och att ett företag skulle tacka nej till kunder för kundernas egen skulle tycker jag känns väldigt långsökt:)
 
I så fall så kan man inte ta med sig modemet om man åker bort om man använder net1 eller? Då byter man ju mast!
 
Snittet är under dom 3 månader jag kört med Net1. Vill ni ha ett bra verktyg för att kolla en trafik mm. så är det ett här. https://www.softperfect.com/products/networx/manual/?lang=Swedish
Min trafik är helt stabil varierar högst några tiondelar, jag använder datorn nära nog 24/7. Streamar film tv och handlar i realtid på börsen helt utan problem. Den som kände någon som tydligen har en ostabil kontakt bör då prata med kundservice om sina problem. Jag bor så att endast Telenor har haft godtagbar mottagning/sändning alla andra laggar eller tappar kontakten helt.
Ang. att ta med sig modemet när man åker bort så går det utmärkt, men man får ingen prioritet på det stället man kopplar upp sig på, om det är sant eller inte vet jag ingenting om. För delen med Net1 är att dom inte har mobiltelefoni som belastar deras system.
 
Från deras villkor:

Vi har endast möjlighet att tillhandahålla Uppkoppling Obegränsad Datamängd på vissa platser i landet. I samband med att du beställer Tjänsten måste du därför uppge en särskild adress som knyts till Tjänsten (”Primär
Användningsadress”). Om vi inte kan tillhandahålla Uppkoppling Obegränsad Datamängd på den Primära
Användningsadressen kommer vi inte att kunna erbjuda dig Tjänsten
http://www.net1.se/globalassets/vil...kor-net1-uppkoppling-obegransad-datamangd.pdf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.