Fel, fel, fel... Ordet måste ju vara plank. En planka, ett plank. Visst var det en sorts planka som det frästes mot. Dessutom kan man fräsa plankor. Se — allt hänger ihop! Eller???
//Ronnie

Jag är inte korkad på riktigt (såvitt jag vet ;) ), kunde bara inte låta bli...
 
Redigerat:
Håller på och försöker göra ett skärbräde i valnöt, om det går bra kanske jag gör mera som julklappar:
23474282415_2164519a6f_b.jpg

Jag gör dem inte så stora för jag har två st. stora som jag köpt / ärvt och jag vet av personlig erfarenhet att man använder ett mindre skärbräde oftare för de stora är så tunga och klumpiga.

Annars om ni gillar skärbräden så mtmwood på youtube gör en massa imponerande skärbräden.
 
Grejen med en stor skärbräda är att den skall stå på små gummitassar och alltid stå framme. så då behöver man inte ta bort den :)
 
DennisCA skrev:
Håller på och försöker göra ett skärbräde i valnöt, om det går bra kanske jag gör mera som julklappar:
[bild]

Jag gör dem inte så stora för jag har två st. stora som jag köpt / ärvt och jag vet av personlig erfarenhet att man använder ett mindre skärbräde oftare för de stora är så tunga och klumpiga.

Annars om ni gillar skärbräden så mtmwood på youtube gör en massa imponerande skärbräden.
Spännande! Jag gör också skärbräden. Det blir julklappar allihopa! Har nog kommit lite längre än dig? Lite slip samt fräsjobb som återstår. Mina är ändträ-skärbräden (är det du gör också?) av björk och ek!

IMG_20151202_231142.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ceson och 4 till
  • Laddar…
pär h skrev:
Grejen med en stor skärbräda är att den skall stå på små gummitassar och alltid stå framme. så då behöver man inte ta bort den :)
Den ena står nog alltid framme men den används inte mest för det. När det är matlagning på G så tas oftast flera små bräder fram istället. Den andra är så stor man vill inte sketa ner den för då måste man konka iväg med den till kranen efteråt och den passar knappt i diskhon. Så den är mest prydnad, alt. brödskärbräda som man inte behöver städa bort omedelbart. Då blir det istället ett tyst utmattningskrig mellan mig och sambon tills den som tröttnar på smulorna går och knackar av den :)

Så för användning tror jag flera mindre bräder kommer att användas mera än en stor.

Vectrex jo detta är min första skärbräda nånsin, började i förrgår eller så och laminerade ihop några bitar. Funderar också om man skulle svarva en fransk brödkavel, tycker dom är bättre än de traditionella.

Jag tror jag behöver bättre limknektar / jigg för att få till ett så fint rutmönster som dig, otroligt svårt att hålla det så att det inte rörde på sig åt något håll... Tur jag hade gjort det innan så att det ser mer ut som tegelstensmönster.
 
Redigerat:
Snygga brädor! Funderar också på att göra några och jag har faktiskt lite ek/björk liggande. Bör man ta höjd för att hyvla dem efter första limningen genom att göra stavarna lite rektangulära eller kör ni kvadratiska ämnen?
 
Jag brydde mig inte om att få ett rektangulärt mönster så jag bara limmade och hyvlade. Hade jag velat ha ett sådant mönster så skulle jag nog tagit till extra höjd så att de efter hyvligen var rektangulära.
 
badtastex skrev:
Snygga brädor! Funderar också på att göra några och jag har faktiskt lite ek/björk liggande. Bör man ta höjd för att hyvla dem efter första limningen genom att göra stavarna lite rektangulära eller kör ni kvadratiska ämnen?
Jag vågade inte hyvla dem i rikt/(planhyveln) efter första limningen då jag var rädd för urslag, Dessutom så gjorde jag första limningen som ett stort sjok och delade till 3 skärbrädor först i andra limningen.

Jag tillverkade en liten enklare jigg som gjorde så att jag kunde pressa ihop stavarna nedåt samt i rät vinkel mot varandra under tiden som jag satte dem i press. Felet efteråt var så pass litet (som värst ett par tiondels mm fel i höjd) så att jag relativt enkelt kunde slipa ner det med excenterslip. Att slipa ändträ var ändå ganska drygt, 40-papper krävdes för att det skulle hända något.

Är man extremt petig så är troligen inte skärbrädorna helt helt platta, det är några dalar och toppar som sticker upp/ner en eller ett par tiondels mm. Tror dock inte det går att få mycket bättre utan att ha tillgång till bredbandsputs. Jag gissar att användarna inte kommer märka detta ändå :)

cuttingboard.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


EDIT: Som svar på din fråga så, ja, jag körde kvadratiska ämnen, 30x30mm. Storleken kom sig av att det var det tjockaste ekämne jag hade hemma.
 
Redigerat:
Tackar!

Inventerade lite i trälagret och tyvärr så är björkbiten hela 45mm tjock så det kanske inte blir så bra, man vill ju få till någon slags symmetri på antalet rutor. 30x30mm tror jag är ganska idealiskt...
 
badtastex skrev:
Tackar!

Inventerade lite i trälagret och tyvärr så är björkbiten hela 45mm tjock så det kanske inte blir så bra, man vill ju få till någon slags symmetri på antalet rutor. 30x30mm tror jag är ganska idealiskt...
Min björkbit var 55-60mm tjock. Efter rikthyvling så var den nere på 43-44 ungefär. Lite slöseri med trä var det men eftersom mitt ekämne inte var tjockare än 35mm (gammal bordsskiva) och jag var tvungen att rikta denna lite också, därför blev det 30x30. Jag hade nog gärna tagit lite tjockare om jag hade kunnat, fast i slutändan så blev det ganska bra ändå då mina skärbrädor är ganska små. Ca 36x24cm styck.
 
Han så gör det faktiskt men det är inget jag vågar göra själv. Han har en planhyvel med såndär spiral-kutter som jag tror klarar den operationen bättre. Han har gjort en video om just detta om jag kommer ihåg rätt, för så många hade väl reagerat på det.

Tillägg, här är den:
https://www.youtube.com/watch?v=QJ2LSj4RhAs
 
Redigerat:
Är det någon här som har förstahandserfarenhet av den metoden? Tycker är den borde ge en ganska dassig yta.
 
Menar du fräsa ändträ, så har jag gjort det och det funkar utmärkt. Men man bör ha ett bottenskärande frässtål.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.