Idag fick jag hem självavläsningskortet i brevlåda och tänkte "Åh, vad kul. Nu får jag se hur lite vatten jag förbrukat". Jag kan givetvis se det under året, men jag har inte funderat så mycket på det.

Redan i mitt gamla radhus förbrukade jag väldigt lite vatten och sen jag flyttade till mitt hus så har det gått ännu mindre vatten eftersom jag har dåligt med varmvatten = inga bad och bara snabbduschar.

Döm min förvåning när jag insåg att jag förbrukar 169 kubik vatten på 10 månader! Det kan OMÖJLIGT stämma. Jag har en kran i källaren som droppar som jag inte tagit mig i kragen och lagat men det skulle på sin höjd öka min förbrukning med 9 kubik.

Jag har inga synliga vattenläckor, huset är till synes torrt. Vad gör jag nu? Jag gissar att jag måste ta ut en rörmokare eller något som får undersöka om det finns någon läcka. Till att börja med tänkte jag fota av vattenmätaren när jag går och lägger mig och sen kolla om den ändrat sig något när när jag kliver upp imorgon.

Det är kul att ha hus... nästan jämt.
 
Ser du om hjulet på vattenmätaren rör sig när den inte borde göra det?
Testa att slå av allt vatten, och kika sedan på mätaren om den "snurrar".

Förhoppningsvis så borde den ju inte göra det

Tillägg:

Det är inte så att det blivit fel med ridigare avläsningar och att förbrukningen därför ser stor ut?
 
Jag har diskmaskinen igång just nu så jag kan inte kolla nu, men när jag tittar på mätaren så står alla olika snurror och siffror alldeles stilla.

Vattenmätaren var ganska nyligt utbytt när jag köpte huset och stod bara på 33.
 
Gamla toalettstolar, tvättmaskiner och diskmaskiner använder mycket vatten. Har du kanske vattnat trädgården och tvättat bilen mycket i sommar?

För koll av eventuella läckor har du ju beskrivit en bra motod.

Jag läser av vattenmätaren varje månad så man ser om det händer nåt..
 
Jag bytte ut toalettstolen direkt jag flyttade in, jag har hyfsat ny både tvättmaskin och diskmaskin. Det finns ingen vattenkran för vattenslang på utsidan av huset så jag kan inte vattna trädgården eller tvätta bilen.

Jag har bytt ut kranar och duschmunstycken så nu är alla snålspolande.
 
Och ja, jag vet att jag egentligen borde kolla vattenmätaren varje månad men det har helt enkelt inte blivit av. :(
 
Vattnar du gräsmattan ett dygn går det lätt 20-25 kubik.

Annars är det kontroll av vattenmätaren som gäller.
 
....Det är inte så att grannen har ett stort växthus?:cool:

(Tarvar nog en förklaring: I en annan numera klassisk tråd hade en person problem med orimligt hög elförbrukning, och där upptäcktes det så småningom att det fanns en ledning till grannens hönshus)
 
  • Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
Haha, nej men en granne har en liten pool. Han kanske fyller den med vatten från mig. ;)
 
Åh..... nu förstår jag vilken mätare som inte ska röra sig om man inte förbrukar vatten. För tillfället har jag INGET igång men det ser ut såhär. Trevligt.

[video]https://www.facebook.com/petterssonsofia/videos/10153497477666284/?l=5424383560556709692[/video]
 
Den rör sig sakta, men stannar aldrig in ? Då har du något som släpper igenom vatten. Kan inte tänka mig att kranen som droppar ger såpass stort utslag. Sätt en hink där du vet volymen och mät hur mycket kranen droppar så du kan räkna bort den förbrukningen. Kolla också när den sista avläsningen gjordes innan den nuvarande, ibland så kör de på beräknad förbrukning trots det gjorts en avläsning.
 
Har du kollat säkerhetsventilen på värmeanläggningen?
Om man inte motionerar den regelbundet, då kan den börja läcka.
Ofta syns inte läckaget eftersom det leds ner i en golvbrunn eller ett dolt avloppsrör. :wow:
 
Med risk för att framstå som dum... men jag vet inte ens vad en säkerhetsventil är. Jag har en Albinpanna olja/ved/el från 74 och har ingen aning om vars säkerhetsventilen är.
 
Det är just pga att det är dags att rapportera in årsförbrukningen som jag upptäckte det här. Jag har tyvärr inte kollat tidigare. För 10 mån sen stod mätaren på 33. Nu står den på 202. Min uppskattade årsförbrukning ligger på 80. Jag antar att den uppskattningen baseras på min förbrukning tidigare år. Båda de senaste åren har jag dessutom fått tillbaka pengar eftersom jag haft lägre förbrukning än väntat.

Nu i nya huset förbrukar jag mycket mindre vatten än förut. I gamla huset brukade både jag och sonen bada badkar plus att jag vattnade gräsmattan ibland samt tvättade bilen då och då. I nya huset badas det inte något badkar. Sonen plaskar lite ibland i badkaret men jag har så lite varmvatten att det inte duger till några bad. Just pga brist på varmvatten duschar jag mycket kortare duschar och kranen på utsidan av huset frös sönder några år innan jag köpte huset så jag kan varken tvätta bilen eller vattna gräsmattan. Min vattenförbrukning är MINST 100 kubik högre än den borde vara.

Samtidigt så borde jag väl ha upptäckt ett vattenläckage på 100 kubik även om det är utspritt på 10 månader? 100 kubik är ju mängder av vatten. Det måste fasen vara fel på mätaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.