Hej, efter mycket funderande valde jag att inte göra mig besväret att bila bort min gjutjärnsgolvbrunn från 87... tyckte den såg fräsch ut, och den har klämring åxå. Så jag la på tätskikt + manschett + tätskikt inför klinkers. Någon annan som har tagit denna genväg? Bokad framtida vattenskada? ;D
 
i min källare har jag gjort så... dock utan tätskickt och allt annat.... ::) :-X Avloppet avser backspolning från vattenfilter + tvättmaskin.
 
Är förarbetet ordentligt gjort tror jag inte du får några problem.. hade själv en ännu äldre lösning, och på den tiden fanns inte klämringar...snarare fyrkantiga brunnshål ;) Men allt går att lösa, och i mitt fall med förhöjningsring som murades i den gamla brunnen. Invändigt i den gamla brunnen har jag målat ett rejält lager kallasfalt. Så nu håller det bergis ytterligare 50 år.
 
Jag har lämnat min gamla golvbrunn från -79. Mattläggaren sa att den duger om han byter klämring...
 
låter bra, känner mig litet lugnare!
 
Rent praktiskt är det sällan problem, för dig eller ditt hus. Däremot är det försäkringsbolagen man kan få problem med. De kräver oftast att alla golvbrunnar äldre än 1991 byts ut i samband med badrumsrenovering och byte av ytskikt. Vill du kan du ju läsa mer på PER-s hemsida, samt studera GVK-s rekommendationer.
 
Jag har för mig att det inte finns någon gjutjärnsbrunn som är godkänd för anslutning av tätskikt för klinkers fast å andra sidan, en gjutjärnsbrunn i ett cementgolv lär väl aldrig röra på sig och förorsaka några problem, så varför inte, jag skulle köra på utan tvekan.

/ Kai
 
nu är det väl kanske försent, men jag skulle ändå tycka att det vore smart att byta ut den när du ändå är igång. som någon nämnde så gillar försäkringsbolagen inte om man har kvar gamla golvbrunnar, det är inte enligt dagens branschregler. om något skulle hända kan du få betala den maximala självrisken.

en annan sak man kan tänka på är att detta troligtvis kommer att anmärkas på vid en eventuell överlåtelsebesiktning. (nu kanske du inte inte har tänkt att sälja så då är det ju inte problem). när vi köpte vårt radhus hittades detta fel i besiktningen, vilket ledde till att vi prutade ner priset. kan ju vara värt att tänka på. själv är jag livrädd för badrum som inte är gjorda enligt alla regler, klart det kan hända något ändå men det känns ändå lungare.
 
Jag håller just nu på med en badrumsrenovering. Och självklart så byter jag golvbrunnen. Den är från -83 och inte godkänd för tätskikt med klinker, endast för plastmatta. En del jobb för att få till detta men inga stora kostnader.
 
Korsriddaren skrev:
Rent praktiskt är det sällan problem, för dig eller ditt hus. Däremot är det försäkringsbolagen man kan få problem med. De kräver oftast att alla golvbrunnar äldre än 1991 byts ut i samband med badrumsrenovering och byte av ytskikt. Vill du kan du ju läsa mer på PER-s hemsida, samt studera GVK-s rekommendationer.
Som sagt tycker min anlitade mattläggare att det räcker med en ny klämring för att få plastmattan tät. Det måste väl vara upp till honom att det blir riktigt. Blir det problem med försäkringbolaget kommer Golvman i Vänersborg få besök av mig. Inte rimligt att jag skall behöva läsa branschlitteratur för att beställa ett jobb...
 
Ehhh Inte seriösa.

Golvan i Trollhättan kommer inte att utföra ditt jobb fackmässigt. Varför inte det?

Jo, alla läs ALLA golvbrunnar som är äldre än -91 skall bytas i samband med renovering läs tätskikt. Visst går det att byta klämring, men är den nya klämringen avpassad för en gammal golvbrunn??? Har den gamla brunnen något typgodkännande???? Finns det godkända förhöjningringar till den gamla brunnen????

Att sätta dit en ny klämring, inte fackmässigt utfört. Det är vad försäkringsbolaget kommer att säga. Just nu håller jag på med 3st vattenskador pga gamla brunnar med "ny" klämring.

Byt firma.
 
Elias skrev:
Att sätta dit en ny klämring, inte fackmässigt utfört. Det är vad försäkringsbolaget kommer att säga. Just nu håller jag på med 3st vattenskador pga gamla brunnar med "ny" klämring.
Jag vill inte riva upp golvet. Mattläggaren säger att det duger när han lika gärna skulle kunna säga att jag måste riva upp. Kanske är brunnen bytt efter -91? Vad vet jag? Jag har bara bott här sen 2003. Jag vet ingenting om golvbrunnar. Om inte länsförsäkringar tar en eventuell fuktskada kommer jag som sagt besöka golvman...
 
Elias skrev:
Ehhh Inte seriösa.

Golvan i Trollhättan kommer inte att utföra ditt jobb fackmässigt. Varför inte det?

Jo, alla läs ALLA golvbrunnar som är äldre än -91 skall bytas i samband med renovering läs tätskikt. Visst går det att byta klämring, men är den nya klämringen avpassad för en gammal golvbrunn??? Har den gamla brunnen något typgodkännande???? Finns det godkända förhöjningringar till den gamla brunnen????

Att sätta dit en ny klämring, inte fackmässigt utfört. Det är vad försäkringsbolaget kommer att säga. Just nu håller jag på med 3st vattenskador pga gamla brunnar med "ny" klämring.

Byt firma.
Hittade denna gamla tråden när jag sökte på byte av golvbrunn.

Enligt Elias ovan ska alla golvbrunnar äldre än -91 bytas vid renovering av tätskikt. Detta stämmer inte och det är ju beklämmande när en "fackman" förkastar en annan fackmans tillvägagångssätt när det är helt enligt reglerna.

Läs http://www.gvk.se/upload/LayoutPlast.pdf sidan 12, där står mycket tydlig att vid tätskikt av plastmatta behöver gamla brunnar INTE bytas, inte ens gamla gjutjärnsbrunnar. Och i tidigare inlägg verkar det som om Fredrik i Trollhättan skulle ha plastmatta.

Månne Elias fungerar enligt principen att bara man låter tillräckligt kunnig och tvärsäker så litar folk på att man har rätt, och så kan man tjäna pengar på att byta en massa golvbrunnar i onödan.
 
Tlt har helt rätt

Vid tätskikt/klinker SKALL golvbrunn äldre än -91 bytas. (punkt)

Vid våtrumsmatta plast finns INTE detta krav (GVK). (punkt)

Väljer man sen som GDS att inte byta vid helkakling etc så är det förvisso inte straffbart men badrummet blir helt utdömt vid ev besiktning (skada / försäljning).

Personligen har jag svårt att förstå att man som GDS inte följer de anvisningar som finns för att utföra arbetet enl gällande norm, byta brunn - ah det skiter jag i, dubbel gips - verkar jobbigt och onödigt, tätskikt i HELA badrummet , nja lite väl dyrt - lägger hellre kulorna bå en cool handdukstork. INSE att regelverket finns av en anledning....
 
Jag hade bytt golvbrunn!!!!

Vi fick hela avloppet ner i vardagsrummet igår! inte så kul...

nu var det från handfatet men besiktningsmannen påpekade den gamla golvbrunnen som sitter i vårt badrum från -02. Blir det fukt där finns det ingen föräkring som täcker det!

Vi måste nu göra om badrummet för att kunna byta brunnen.....

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.