Jag sitter nu med ADLS uppkoppling på 8 mbit/s från Telia som kostar 329kr/månad. Det är det enda jag har att välja på och det går inte att få högre!
När jag gjorde bredbandskollen på en 4G mobil så verkar hastigheten ligga på 12 och därför funderade jag på att byta ut mitt adsl mot tex. tele 2 4G router. är det någon som har lite koll på hur det fungerar? Jag skulle ju få 50GB per månad för 249kr, vilket är billigare, men hur vet man hur mycket som går åt nu?
Finns det någon som kan dela med sig av sina erfarenheter?
 
Kan fungera bra kan också fungera sämre. Vi kör det i fritidshuset och det är tur att man är morgontidig för då snurrar det på bra, framåt 9-snåret blir det sämre. Även kvällstid brukar man tappa en del.
Så några garantier kan du inte få och det kan även förändras beroende på hur de som finns under samma mast börjar köra via 4G, dvs om många går över från xDSL så påverkar det och även hur man använder det.
Varje utrustning som ansluts mot 4G-mast påverkar, mobiler, surfplattor, pc, routrar, etc.
Jag säger inte med detta att det inte fungerar utan man måste pröva utifrån de förutsättningar som gäller där du befinner dig. Mobilbasen kan även ge olika hastighet beroende av utrustning och konfigurering så även här finns skillnader. Skiljer även mellan operatörer.

Du som har xDSL från Telia kan då beställa ett abonnemang för 99:-/månaden med 20GB och testa, men du behöver en router, mobilen fungerar sämre kapacitetsmässigt, för att ge dig rätt resultat. Har man otur och avbeställer xDSL före man provat, så är det inte säkert att du senare kan beställa om det råder resursbrist i en station.
 
Jag har bredbandet hemma via mobilt bredband 4G, Har då en router med SIM kort i (både routern och sim kortet får du från operatören).

Om 50GB per månad räcker för dig/er är helt omöjligt att svara på då det beror på hur ni använder nätet.
Jag kan jämföra med mitt hushåll, vi är 2vuxna + 3 barn som gärna kollar på netflix precis som oss vuxna plus att vi även streamar från andra playkanaler.


Under ca 2års tid nådde vi aldrig upp till vårt tak på 100GB - men när vi ändrade våra vanor till att se en del på playkanaler samt Netflix så börjde månaderna där 100GB nåddes bli fler o fler vilket var väldigt frustrerande.
Jag gjorde lite olika mätningar och kom fram till att streaming från
- TV3play i ca 40min tar 1GB
- Netflix i 1h ca 4GB (jag kan komm ihåg lite fel här... Men Netflix tog väldigt mycket)
- Spela NHL16 på PS4 online, tar typ ingenting som tur är :)
- Spotify lyssnar vi mkt på, vilket tar ca 1-2GB/mån

Netflix var för mig standardinställt på HD upplösning så jag ändrade detta till Medium som tar 0,7GB per timme. Enorm skillnad alltså utan att för den delen bli dålig bild.

Efter detta har vi inte slagit i taket utan ligger på 60-90GB/månad.
Sådana som spelar mycket online hävdar att 4G ej duger då det är dåliga svarstider, detta vet jag inget om då jag inte spelar annat än just NHL och där märker jag inget konstigt.

Jag köpte från 3:s fyndhörna på webben, så jag betalar endast 199kr för 100GB - ett abbonemang som inte går att köpa längre.
 
T
Ang. hur många GB du använder nu så kan det finnas loggar på det i din router.

Logga in på routern och se om det finns en flik/sida/etc som visar nedladdning/uppladdning över tid - antingen som diagram eller i tabell/loggfiler som du kan analysera.

I min router finns en funktion, Traffic Analyzer, där jag kan se per dag, vecka, månad hur mycket som skickas/tas emot totalt, per ansluten dator och protkoll samt för olika appar(dock inte per enhet i det fallet).

Beroende på vad du har för router så kan det vara lättare eller svårare att få fram informationen, det kan vara så att man måste slå på loggningen för att samla statistik, men något bör du kunna hitta.

Finns det inte på din nuvarande ADSL-modem/router-kombo om det är vad du har så kanske du kan använda den lådan som endast modem och koppla en router till den som har den funktionen och få fram det?
 
Jag får kolla det med telia, det är därifrån jag fått routern.
 
Loggade in på modemet och kollade, men det var inte helt smidigt att förstå vad som skall läsas av! Enligt telias support går det inte att se någonstans hur mycket data man gör åt, men jag hittade något, går det få ut något av det?

Visa bilaga Dok1.pdf
 
Jag är en gamer och har Telia ADSL som standard och en 4g router som 'reserv'. Egentligen var det tänkt att jag skulle skippa adsl och gå över till 4g men det är ingen höjdare att spela med och dessutom slår jag i taket vad gäller användningen och blir trottlad (eller måste betala mer) Får ett nej tyvärr från mig. Jag törs inte heller riktigt släppa adsl-en, det är inte alls säkert att jag kan få tillbaka det ifall jag säger upp det så jag håller fast vid det med näbbar och klor eftersom alla andra altnerativ har visat sig fungera sämre/vara dyrare. Vi är några få hus på en gammal luftledning som går genom skog och över åkrar direkt från stationen, resten har de grävt ner och det tror jag inte de är villiga att göra till våra hus.
 
Om det går att lita på datan från din router så har du ju bara gjort av med 380Mb på nästan fem dagar, om det är 5 dagar med normalanvänding så blir det ju bara 2,3 Gb/månad. Det låter för lite för att vara sant, men ni kanske inte är så frekventa på Internet??
 
mexitegel skrev:
Om det går att lita på datan från din router så har du ju bara gjort av med 380Mb på nästan fem dagar, om det är 5 dagar med normalanvänding så blir det ju bara 2,3 Gb/månad. Det låter för lite för att vara sant, men ni kanske inte är så frekventa på Internet??
Nej det låter väldigt lite, vi är 4 personer som använder nätet ganska mycket. visserligen ingen nät tv eller så men ändå! Jag tror att det inte stämmer.
 
mexitegel skrev:
Om det går att lita på datan från din router så har du ju bara gjort av med 380Mb på nästan fem dagar, om det är 5 dagar med normalanvänding så blir det ju bara 2,3 Gb/månad. Det låter för lite för att vara sant, men ni kanske inte är så frekventa på Internet??
Nja, skickad data men mottagen är 8 Gbyte på fyra dagar ;)
Och då blir det runt 60-70 Gbyte/månad
 
Räknas både skickad och mottagen data på ett 4G abb? Detta känns som 4 lugna dagar så i genomsnitt blir det mer, så 50 per månad känns ju lite tunt!
 
j-o75 skrev:
Räknas både skickad och mottagen data på ett 4G abb? Detta känns som 4 lugna dagar så i genomsnitt blir det mer, så 50 per månad känns ju lite tunt!
Hos Tre räknas båda hållen, vet inte hur övriga operatörer gör men jag gissar på att alla räknar in all data oberoende av riktning.

Ett tips, jag sökte några månader på Blocket.. Lyckades hitta en som ville överlåta sitt abb så jag har precis som Siouxsic 100 GB/mån för 199kr. Har du tur kan du få tag i ett abb helt utan begränsning (dvs fri surf), men de flesta vet att de abben är unika och kräver därför bra betalt.
 
T
Märkligt att Telia inte kunde svara bättre om du hittade den klara informationen i din router....(sic!) Men bra att du hittade den iaf.

Det finns även en operatör som kör på 450 MHz-bandet som rätt nyligen lanserade ett mobilt bredband med obegränsad surfmängd för 300 :-/månad. (net1)

Har en kompis som bor lite "off" utanför Nykvarn och hade jättesvårt att få till det med andra operatörers nät och som slog i taket för trafikmängd när det fungerade(vilket var sporadiskt). ADSL och fiber var inte alternativ. Han letade också 2-handsabbonnemang på nätet men hittade det här istället.

Han kan nu se strömmad film/tv och spela (oklart exakt vad, men tror att det är lite "shoot 'em up" spel och liknande plus barnens enklare spel) och har inte problem med trafikmängderna när barnen ser mycket film/tv/youtube etc.

För att få till det så satte han upp en egen riktad antenn på en stolpe utanför med kabel till då signalstyrkan inte räckte med bara 4G-modemet. Tror inte att det var så dyrt med stolpe och antenn.

Kanske kan vara något?
 
AndersS skrev:
Nja, skickad data men mottagen är 8 Gbyte på fyra dagar ;)
Och då blir det runt 60-70 Gbyte/månad
Ja, hur läste jag? :x
 
Testarn skrev:
Märkligt att Telia inte kunde svara bättre om du hittade den klara informationen i din router....(sic!) Men bra att du hittade den iaf.

Det finns även en operatör som kör på 450 MHz-bandet som rätt nyligen lanserade ett mobilt bredband med obegränsad surfmängd för 300 :-/månad. (net1)

Har en kompis som bor lite "off" utanför Nykvarn och hade jättesvårt att få till det med andra operatörers nät och som slog i taket för trafikmängd när det fungerade(vilket var sporadiskt). ADSL och fiber var inte alternativ. Han letade också 2-handsabbonnemang på nätet men hittade det här istället.

Han kan nu se strömmad film/tv och spela (oklart exakt vad, men tror att det är lite "shoot 'em up" spel och liknande plus barnens enklare spel) och har inte problem med trafikmängderna när barnen ser mycket film/tv/youtube etc.

För att få till det så satte han upp en egen riktad antenn på en stolpe utanför med kabel till då signalstyrkan inte räckte med bara 4G-modemet. Tror inte att det var så dyrt med stolpe och antenn.

Kanske kan vara något?
Nja, då kan jag nog lika gärna ha kvar det jag har nu. Det måste ju vara lite mer skillnad i pris om det skall vara lönt att greja med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.