Hej,

Vi har 2 trådar som kommer inifrån väggen(inomhus) och som är kopplad till en vägglampa, vi skulle vilja byta denna lampa och köpte därför följande :

Philips myGarden Wall light 17105/87/16
http://www.p4c.philips.com/cgi-bin/dcbint/cpindex.pl?slg=en&scy=ie&ctn=171058716

Enligt instruktionen så står det följande :

14- IPX7: The product can be installed into the ground.

Då är frågan, kräver denna lampa jord? Hur ser jag detta? Att man kan koppla jord till den ser jag ju men är det ett måste även inomhus?
 
C
snowjim skrev:
14- IPX7: The product can be installed into the ground.

Då är frågan, kräver denna lampa jord? Hur ser jag detta? Att man kan koppla jord till den ser jag ju men är det ett måste även inomhus?
"Into the ground" betyder i det sammanhanget att om lampan har IP-klass x7 så kan den monteras nedsänkt i marken. Men det verkar vara en allmän beskrivning, för just den lampan du länkar till har enligt beskrivningen IP-klass 44, och ser inte heller ut att vara en lampa som man skulle vilja montera i marken. Så det är inte tillämpligt på denna lampa.

Frågan om huruvida lampan måste jordas elektriskt eller inte överlämnar jag dock till de som vet bättre.
 
Databladet anger att den är en klass-I produkt dvs den ska skyddsjordas.
 
Okay, då får jag leta efter annan lampa som har annan klass då. Tack!
 
Eftersom du bara har två trådar ut från väggen ska du leta efter en lampa som är dubbelisolerad, märkt med en dubbel kvadrat. Dessa kräver ingen skyddsjord.

Eftersom det är inomhus så har kapslingsklassen ingen betydelse, well, det ska vara minst IP21.
 
  • Gilla
Thyro89
  • Laddar…
Skall lampan monteras utomhus eller inomhus?
Skall lampan monteras inomhus i ett torrt rum då räcker IP 20
 
Var inne i en lampbutik idag och hittade en snygg lampa som hade passat fint, åter igen är det en utomhus lampa och läser man på den så är det jordning som gäller.

20151124_151120_HDR.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://www.airam.fi/en/professionals/luminaires/product/4128/

Jag frågande iallafall speciellt om detta i butiken och då gick de o frågade deras elektriker(som är ute och gör jobb hos folk) och då sa han att det var inga problem. De kopplade in dem helt vanligt i butiken.

Är de helt ute o cyklar?
 
Den lampan ska skyddsjordas.

Men jag tror vi får backa tillbaka här så att du får redogöra för platsen där du tänkt använda lampan.
Är det ett gammal torrt isolerat rum med ojordade uttag? Då kan du använda lampan.
Är det ett annat slags rum? Då kan du bara använda dubbelisolerade lampor då du saknar skyddsjord vid kopplingspunkten.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Ja det var precis vad jag sa till dem, men de höll inte med om att det behövdes för inomhus användning?

Vi har en inredd källare som är väl uppvärmt, nedanför trappan(Öppet upp till entréplan) sitter där idag en gammal lampa på väggen, denna vill vi byta ut. I väggen kommer det endast 2 kablar. Tittar jag runt i detta stora rum(gillestuga skulle man kunna kalla det) så kan man se lamputtag uppe vid taket, där finns 3 hål i dem och vad jag förstår så är det då ojordat, skulle det varit jordat så skulle det varit ett stift där istället. Toalett och dusch samt tvättstuga är par rum bort.

Om en lampa som kräver skyddsjord inte blir jordad så finns det risk att höljet(om det är metall) blir strömförande vid fel.

Så vad gäller egentligen? Måste jag ha en dubbelisolerande lampa här eller kan jag följa lampaffärens elektriker och ändå montera denna lampa?
 
Sträva att skaffa klass-II armatur det är alltid att föredra så slipper man diverse hårklyverier eller i värsta fall faror om man inte har bilden klar för sig. Annars som Bo skriver kan du använda den, om som det även verkar din installation är utförd enligt den tidigare använda numera otillåtna principen isolerad miljö. Den är en egen historia och har skapat många halvmesyrer i hanteringen genom tiderna.

Så i första hand försök skaffa rätt utförande i andra hand efter det du beskriver kan du sätta upp den i din befintliga installation.

Jfr de olika diskussionerna i tråden med köksrenoveringen som spred sig. :)
 
Är vägguttagen i rummet ojordade eller jordade? Vad är det för någon golvläggning källaren?

Rum i källare kan hamna gränslandet vad gäller isolerad miljö.
 
Jag ska dubbelkolla men ganska säker på att samtliga uttag i detta rummet är ojordade. Golvet i detta rummet är flytande parkett med luftspalter. I rummet intill har vi nyligen lagt klinkers direkt på betonggolvet. Tak höjden är 219 cm om det är intressant.
 
snowjim skrev:
Jag ska dubbelkolla men ganska säker på att samtliga uttag i detta rummet är ojordade. Golvet i detta rummet är flytande parkett med luftspalter. I rummet intill har vi nyligen lagt klinkers direkt på betonggolvet. Tak höjden är 219 cm om det är intressant.
Golvbeläggningen är intressant i ditt fall eftersom parketten gör att rummet troligtvis kan betraktas som iaolerad miljö. Däremot rummet med klinker borde ha jordade eluttag.

Om man nödvändigtvis skall använda lampan utan jord, då bör man inte ha några element eller andra jordade föremål nära lampan. Den stora risken uppstår om man kan beröra dessa föremå och den ojordade lampan samtidigt.
 
Redigerat:
Jag tror många behöver ett konkret svar på frågan: jordad lampa i ojordat uttag.
Kan man inte ge ett svar på nedanstående vis än att vara diplomatisk?
Jordad lampa i ojordat uttag, går bra att installera inomhus i alla rum förutom våt utrymme (tex badrum, tvättstuga).
Undantag: den får inte kopplas till ojordat uttag om det finns jordad utrustning i närheten.
Tillägg: lampans jord ska isoleras och ligga kvar i lampan.
Punkt slut
Disclamimer: ansvaret ligger hos utföraren.
 
Redigerat:
Nej, det finns inget element på ganska långt avstånd, kanske 4-5 meter minst.

I klinkersrummet så är alla uttag jordade.

Klinkersrummet ligger ca 2 meter ifrån dena lampa, kanske lite mer så att röra vid lampan och samtidigt stå i klinkersrummet går inte.

Jag antar att det går att använda denna lampa då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.