D
Målade betongstenen idag, så då är väggarna så gott som färdiga. Snart klinkers. Börjar kännas som ett rum igen.


IMAG0012.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Vissii
  • Laddar…
D
IMAG0013.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Väggen som ska ner innan 12 imorgon, då jag måste lämna tillbaka fläkten som jag hyrt.
 
D
Nu är väggen nere!

Allt gick bra, taket under ser bra ut, frågan är nu om vi ska göra nåt valv eller dylikt för att täcka skarven och för att få det att se mer hemtrevligt ut.

Vi kommer ha en "bar" med kylskåp, då detta rummet ska få en bastu och gillestugan är ju vårt tv/film-rum, så det kan vara gött att ha lite kylda drycker.

Nåt sånt här, fast att man kan gå igenom. Bara börja skissa.

stone-arch.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kul att det gick bra med väggen och inga krossade tår.. =)
 
  • Gilla
danpih
  • Laddar…
D
yeah, nu är det bara ett antal ton betong att forslas bort. brorsan kommer över på torsdag och hjälper mig med det.

känns som jag håller tidsplanen ganska bra nu!

josefin är i finland med benjamin och hälsar på morfar, och jag ska försöka bli färdig med gillestugan till på fredag, då hon kommer tillbaka. hinner nog inte med finliret (lister) dock och elektrikern ska komma och koppla, men hoppas kunna ha lagt klinkern och ställt in lite möbler iaf.

vi får se hur det går med det.
 
  • Gilla
På grön kvist
  • Laddar…
D
D
kommer prima golvet, stänger även av golvvärmen.
 
Jag antar att du skall stänga av golvvärmen för att inte torka ut fixen för fort?

Jag har fått lära mig att man skall vara lite försiktig med att stänga av golvvärme längre perioder under fuktiga perioder, ex höst och vår. Anledningen är att grundvattnet ofta står högre och att markfukten är större. En torr och varm platta som (troligen) inte är isolerad med cellplast börjar då suga vatten kapillärs väldigt snabbt. Jag skulle inte ha den avstängd mer än ett par dagar..

Någon här har säkert full koll på detta och kan ge dig mer information, men klart värt att tänka på..
 
D
aa juste, jo, det stämmer.

låter klokt det du säger.

vår platta är isolerad, men vet inte med vad. golvvärmen är från 63 om jag förstår det rätt.
 
danpih skrev:
aa juste, jo, det stämmer.

låter klokt det du säger.

vår platta är isolerad, men vet inte med vad. golvvärmen är från 63 om jag förstår det rätt.
Troligen elefantmatta eller liknande (5cm skiva av mineralull) bilade du helt igenom när du bytte golvbrunnen? Hur såg det ut då? Var det blött där nere?
 
D
Helt igenom plattan i tvättstugan. Ej blött. Endast i gillestuga är golv isolerat. :)
 
danpih skrev:
Helt igenom plattan i tvättstugan. Ej blött. Endast i gillestuga är golv isolerat. :)
Elefantmattan ligger alltså under plattan, mot marken. Det är den typ av isolering jag syftar på. Cellplast är kapillärbrytande, det är inte mineralull. Även om man använde ett kapilärbrytande skikt i form av singel och kanske plastfolie så är det inget man kan räkna med fungerar jättebra efter 50 år :)

Jag vill inte skrämmas på något sätt. Bara tipsa om en del saker att se upp med eller ha lite koll på :)
 
D
Låter bra :) sätter igång golvvärmen efter några dagar som du skrev. Annars: en fråga... Vad är risken med att plattan blir fuktig? Det är väl bättre för fixet att plattan är fuktig o inte barn?
 
danpih skrev:
Låter bra :) sätter igång golvvärmen efter några dagar som du skrev. Annars: en fråga... Vad är risken med att plattan blir fuktig? Det är väl bättre för fixet att plattan är fuktig o inte barn?
Fukt i källare är aldrig bra i något avseende. Det går ju bra att lägga klinker mitt i sommaren när det kan vara 25-27 grader inne. Tvivlar på att plattan är så varm, ens med golvvärme på?
 
D
Jo, den va kring 20 med värme o nu 15.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.