Att ha ojordade uttag i vanliga bostadsrum förutom kök är inte någon större fara. Dessutom är flertalet apparater och lampor idag av klass 2 utförande. Det betyder att dom uppnår högsta elsäkerhet utan skyddsjord. Dom får inte skyddsjordas.

Som tidagare har sagts, så rekommenderas installation av jordfelsbrytare omgående.

När det gäller utomhusuttagen. Där måste man bestämma om dom skall vara kvar eller rivas bort.
Dom installationerna kommer en seriös elektriker att vilja installera om fullständigt eller riva bort.
 
Vad gäller kablar så hade vi på förra jobbet problem med gamla pvc-isolering på ledare som anslöt i lysrörsarmaturer. De hade blivit spröda av värme/uv. Hemma finns sådant kanske mest i kök?
 
petersv skrev:
Vad gäller kablar så hade vi på förra jobbet problem med gamla pvc-isolering på ledare som anslöt i lysrörsarmaturer. De hade blivit spröda av värme/uv. Hemma finns sådant kanske mest i kök?
Det är mycket vanligt i lysröramaturer att både internt kablage och anslutningskablar har skador på isolering. Det orsakas av värme och uv- ljus.
 
Mitt kök är fyrkantigt och har diskbänk/spis osv längs med en vägg och köksbänk/kylskåp längs med en annan vägg. Vägguttagen vid ena köksfönstret samt det vid köksbänken utan diskho är ojordat medan det är jordat till diskmaskin och köksfläkt. Det är alltså ojordat och jordat i samma rum. Är det okej när det är på detta sätt eller är det aldrig okej?
 
Spetters skrev:
Mitt kök är fyrkantigt och har diskbänk/spis osv längs med en vägg och köksbänk/kylskåp längs med en annan vägg. Vägguttagen vid ena köksfönstret samt det vid köksbänken utan diskho är ojordat medan det är jordat till diskmaskin och köksfläkt. Det är alltså ojordat och jordat i samma rum. Är det okej när det är på detta sätt eller är det aldrig okej?
Det var vanligt förr att blanda jordat och ojordat i kök. Det var en lösning för att för att kunna ha prydnadslampor och radioapparater i köket vid matbordet. Vid diskbänken var det däremot en möjlighet att beröra den jordade diskbänken samtidigt som en felaktig elapparat.

Där kan man lämpligen byta till jordade uttag i hela köket.
 
Redigerat:
Jag hoppas att kyl/frys är kopplat till jordat uttag. Det tror jag vore bra.
 
-MH- skrev:
Jag hoppas att kyl/frys är kopplat till jordat uttag. Det tror jag vore bra.
Men vi kan inte börja att jorda vissa delar av köket. Gör man en elförändring i köket, då monterar man jordade uttag i HELA köket.
Just kök och tvättstuga är dom rummen där skyddsjordning är viktigast. Till det kommer badrum med särskilt hårda regler.
 
Jag förstår inte varför du citerade min fråga om kyl/frys var jordade?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.