det verkar ju bero på så mkt.. blir inte klok på den där tabellen...
 
Tabellen visar vad som krävs lägst, for att uppnå viss klass. Du behöver väl bara brandskydd inifrån alltså behöver du inte den yttre skivan om man tänker på dina ytterväggar.

2x13 eller 15mm brand gips för EI60.
Nämner dock inget om trä. Men om läser man här så verkar vissa säga att man kan och inte kan räkna träskiva bakom gipset som brandskydd.

Kolla med räddningstjänsten eller byggnadsnämnden i din kommun om du vill få det så rätt som möjligt.
 
Redigerat:
Osb ger stöd men inget tillskott när du räknar på brandklass, det är 2st gips som gäller för EI60, sorry!

/Peter
 
  • Gilla
Ingolainen
  • Laddar…
Där utgör väl isoleringen brandskyddet?
Det pratas om EI och inte REI där. Alltså inte skydda för bärande konstruktionen, som jag tolkar det.
 
oj oj... jag har ingen aning..

i ytterväggar spelar det väl ingen roll, men mot gamla garaget/huset vill jag ha rejält med brandskydd.

här kanske det blir osb + 2 lager gips, alt 3 lager gips då gipsen är väldigt billig.
 
börjar fundera lite på portar nu...

har tänkt portar som är 3x3 (det blir 2 st )

men är 3 meter lite lågt? många traktorer etc kräver 3,2 meters höjd om ja förstått rätt?

vad tror ni, och vad är standardhöjd på portar... tänkte så det inte blir svinigt dyrt osv...
 
Jag satte in 9 portar i en traktorverkstad, dom var 3,5 höga.
Få portar över vanliga för personbilsgarage har några standardmått, man tillverkar vad kunden vill ha. Dock tror jag Prido brukar lagerhålla en del vanliga mått när det gäller vikportar.
Ska du ha vik eller takskjut ??
 
Takskjutportar har oftast standardmått på portar ämnade för privatkunder. Brukar vara (höjd) 2.00, 2.12, 2.23, 2.50, 2.63, 3.00. Ska du ha en högre takskjutport än så, så kan du räkna på nästan dubbla priset redan nån centimeter över 300 eftersom det är där industriportarna tar över (kraftigare material för att klara självvikten). Takskjutportar har billiga motorer (finns även dyra motorer som har väldigt bra funktioner) som är enkla att montera. Oftast är en motordriven port både enklare och billigare än en manuellt öppnad port.

De flesta företag som säljer takskjutsportar anpassar porten både efter höjd och bredd enligt kundens önskemål, vissa gör det även för de mindre villaportarna. Vissa takskjutsportar är väldigt billiga, men det är lite "du får vad du betalar för". Det märks på kvalitétskänslan och det märks definitivt vid monteringen. De dyrare portarna är generellt mer genomtänkta och lättare att montera. De brukar ha bättre manualer också.

Som Rikard påpekade säljer Prido rätt schyssta vikportar. Prido har vissa köldbryggor vilket medför högre U-värde, vissa kunder har rapporterat att det bildas is av kondensen som uppstår på insidan av porten, eftersom aluminiumlisterna går rätt igenom porten (samma list på insidan, som du ser på utsidan). Däremot har dom väldigt bra support och kundbemötande och hög kvalité på produkterna. Nackdelen är att du får öppna porten manuellt om du inte har lust att betala dubbelt för att få en motordriven port (väldigt dyra motorer).

Skulle inte Prido kännas rätt så finns ju Reco också. Dom har jag dock ingen direkt erfarenhet av.
 
Nja, Prido Ecolid har minimal köldbrygga då dom saknar ram, men listen överför som sagt lite kyla. Portar med ram har mer oisolerad yta.
Reco tål mer stryk, det blir stadigare med ram.
 
Rikard Gjersvold skrev:
Nja, Prido Ecolid har minimal köldbrygga då dom saknar ram, men listen överför som sagt lite kyla. Portar med ram har mer oisolerad yta.
Reco tål mer stryk, det blir stadigare med ram.
Reco har ett U-värde på 1,1 W/m2/k, medans Prido av någon anledning har ett U-värde på 1,39 W/m2/k på en motsvarande port. :x

Sist jag besökte Pridos fabrik och såg deras tillverkning, vill jag minnas att dom lade aluminiumprofiler i en form. Sen lade dom i två plåtark i profilerna, innan dom försluter formen. Därefter fylls formen med en slags expanderande polyuretan (tänk typ byggskum). Formen håller plåtarna i rätt form, tills skummet har härdat i ugnen. Sen monteras utvändiga detaljer så som gångjärn etc.

Prido förstärker bara "viktiga delar" medans Reco verkar ha en riktig stålram på insidan av portbladet.
 
Ja, jag har oxå varit på fabriken och kollat hur dom tillverkas.
U- värde har jag ingen koll på, jag bara skruvar upp portarna.
 
tack för era inputs, jag har faktiskt inte bestämt mig för om jag ska ha vikport eller takskjutport.

det är egentligen utseendet som är viktigast samt isoleringsförmågan.

jag har förstått att takskjutportar har en "gräns" prismässigt vid runt 3 meters höjd och har därför funderat lite mer på vikportar.

är dessa alltid skräddarsydda mått eller finns några standardmått som är mer prisvärda?

jag tror det är bra att tänka till innan jag bygger portöppningen då jag har möjlighet att anpassa :)


portarna kommer sitta i ett hobbygarage, så de kommer inte öppnas särskilt mycket

hur är det med vikportar, måste några fästen monteras i själva betongplattan då?
 
Det behövs inte monteras något i golvet alls egentligen, huvudsaken är att du har en kraftig omfattning att montera porten på (brukar dock bli stadigare om den är ordentligt förankrad i golvet). Sen kan du välja att ha utåtgående (monterade på utsidan, öppnas utåt) eller inåtgående (monterade på insidan, öppnas inåt i lokalen) vikport. Personligen tycker jag att sist nämnda är snyggare utifrån sett, men det tar ju däremot mer plats inne i lokalen, så du förlorar ju lite yta.

Se till att köpa med lyftande gångjärn, det är alltid att föredra tycker jag. Rent tätningsmässigt anser jag att en utåtgående port med anslagslist (listen ligger an mot en tröskel) är det som tätar bäst mot väder och vind. Släplisten är lite känsligare vid kraftigt regn och sluttande/ojämnt golv.



Fördelen med en takskjutport är att du kan öppna den och då har du ingenting ivägen, varken utomhus eller inomhus. Du riskerar inte att porten blåser upp/igen heller (Prido har ett slags armar som håller portbladen i öppet läge med snäppfästen som man lossar genom att dra i ett rep), men lätt hänt att man slarvar med att låsa fast porten. Risken är då också att du kan råka köra in i porten med en traktorskopa eller liknande. Takskjutportarna är ju uppe i taket, så det enda du kan skada är skenorna. Och de går oftast att böja tillbaka eller reparera relativt enkelt, om man inte är så noga estetiskt sett. En takskjutport kan du också välja att öppna delvis, utan risk för att den ska stängas helt plötsligt. Kan vara användbart om du vill vädra lite utan att släppa ut all värme, eller om du bara ska ha in ett litet fordon. Eftersom värme stiger så smiter ju all värme ut om du öppnar en vikport mitt i vintern.

Den största nackdelen med takskjutportar är att dom kräver viss takhöjd. Det är varierande beroende på vilken port och vilken tillverkare, men räkna med cirka 50 cm för en normalt prissatt port. Du kan även få en "lågbyggd" takskjutport, som då kräver aningen mer än en Prido bara (brukar vara runt 25cm, plus minus). Dock vet jag inte hur pass prisskillnad det är.

En mindre nackdel är att takskjutporten täcker eventuella lampor i taket (om du inte har lamporna monterade på kabelstegar eller liknande, som går under portens takskenor förstås).
 
tack för den utförliga förklaringen!

takhöjden är inga problem ( 4,50 )

jag har från början varit inne på takskjutport, men på senare tid tyckt att vikportar varit mycket snyggare på nåt vis.

är gränsen 3 meter rent ekonomiskt för taksjutportarna alltså?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.