Hej
Jag tror att överhettningsskyddet har slagit till på min VVB den har råkat stå på full fart i 2mån, jag råkade skruva den åt fel håll när jag skulle ut och resa.
Vet någon om hur man gör för att återställa detta? Enligt bruksanvisningen måste man kontakta en auktoriserad tekniker men det är påsk nu och det går inte att få tag på någon.
Snälla Hjälp mig
Johan
 
Om jag inte minns fel så gör man enligt följande:

Skruva loss plastkåpan som ratten sitter på. Sitter med några skruv.

Någonstans på termostaten finns en liten liten knapp som man kan trycka in med spetsen på en penna eller liknande. Detta ska återställa överhettningsskyddet.

Observera att det var ett par år sedan jag fick denna information och konstruktionen kan ha ändrats.
 
  • Gilla
d0san
  • Laddar…
Tack så jätte mycket för beskrivningen det funkade hur bra som helst.
Är lycklig och kan äntligen duscha:)
 
geschmeck skrev:
Om jag inte minns fel så gör man enligt följande:

Skruva loss plastkåpan som ratten sitter på. Sitter med några skruv.

Någonstans på termostaten finns en liten liten knapp som man kan trycka in med spetsen på en penna eller liknande. Detta ska återställa överhettningsskyddet.

Observera att det var ett par år sedan jag fick denna information och konstruktionen kan ha ändrats.
Har du lust att förklara lite mer ingående vad jag ska leta efter när jag väl har tagit bort kåpan?
 
Varmvattenberedare skrev:
Har du lust att förklara lite mer ingående vad jag ska leta efter när jag väl har tagit bort kåpan?
Det var flera år sedan jag senast tittade "i" en sådan beredare men jag har för mig att det ska vara som ett litet hål eller en liten knapp (röd eller svart) som ska sitta precis i närheten av vredet.

När man tagit bort plastkåpan så är det en liten ratt/vred som det stora vredet på kåpan "kopplas" till. Där precis ska det vara.

Har för mig att man bara skulle trycka in den och så skulle det återställas.

Sen kan det ju vara så att hela termostaten är trasig. Det förekom då jag var i kontakt med dessa. Gick att beställa nya då iallafall. Kan även vara själva värmeelementet som är trasigt.

Hoppas det gick att begripa mitt försök att förklara.
 
geschmeck skrev:
Detknappflera år sedan jag senast tittade "i" en sådan beredare men jag har för mig att det ska vara som ett litet hål eller en liten knapp (röd eller svart) som ska sitta precis i närheten av vredet.

När man tagit bort plastkåpan så är det en liten ratt/vred som det stora vredet på kåpan "kopplas" till. Där precis ska det vara.

Har för mig att man bara skulle trycka in den och så skulle det återställas.

Sen kan det ju vara så att hela termostaten är trasig. Det förekom då jag var i kontakt med dessa. Gick att beställa nya då iallafall. Kan även vara själva värmeelementet som är trasigt.

Hoppas det gick att begripa mitt försök att förklara.
Tack för ditt svar. Hur bra beskrivning som helst.
Men jag hittar tyvärr ingen knapp eller något
Hål.
 
Kan du ta en bild så kanske mitt minne friskas upp. Vill minnas att det ska vara där. Men som sagt. Är några år sedan. De kan ju ha gjort om designen.
 
geschmeck skrev:
Kan du ta en bild så kanske mitt minne friskas upp. Vill minnas att det ska vara där. Men som sagt. Är några år sedan. De kan ju ha gjort om designen.
Tar gärna en bild ikväll efter jobb. Tack för att du tar dig tid!
 
Krilleman
20151123_181431.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kan du ta en lite mer överskådlig bild?
Vart går de tunnare blå och bruna ledningen?
 
Tyvärr så sitter den monteras väldigt lågt ner.
Men de lite tunnare kablarna går till lampan vid on/off knappen.
 
Det låter som det sitter ett inbyggt överhettningsskydd i elpatronen tyvärr. Vilket isf är byte eller nedmontering för att lösa.

Enligt bilden i krilles länk, sista sidorna så verkar det finnas ett hål till höger om ratten, vilket iofs kan vara en lampa också.
Bilderna och manualen lämnar lite att önska.
 
Tyvärr så är det inte riktigt samma utseende på den i länken som jag har.
Säkert en modell nyare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.