Hej på er alla kunniga,

Jag och min sambo skall flytta ifrån våran etta och har seriösa funderingar på att köpa tomt och bygga istället för att (som marknaden i Sthlm är idag) köpa en större lägenhet eller radhus för "överpris".

Tanken är alltså att istället för att lägga 2,5-3mkr på en lgh eller radhus bygga eget som är större och i den prisklassen och slippa en dyr månadskostnad som hyran innebär i en lgh.

Vi har hittat en tomt som vi verkligen gillar, jag har räknat lite lätt på det hela och undrar om jag missar något markant?

Tomt: 1 200 000:-
EL-anlutning: 67 000:-
Avlopp- Byggvatten: Ingår (enligt mäklarsidan)
Egen Brunn: 80 000:-
Andra utgifter, (hjälp mig här, pantbrev, grund etc) 300 000:-
Nyckelfärdig hus Älvsbyhus: 1 400 000:-
Totalt: 3047000:-

Kan detta vara en rimlig kalkyl? ha överseende med att jag precis börjat sätta mig in allt vad husbygge heter :)

Finns det andra alternativ som ni rekommenderar?

Tack!
 
Läste i någon tråd här på byggahus att nyckelfärdigt kan man räkna runt 20 000-25 000kr/m2

Alltså;
Tomt 1 200 000
Hus (150m2) 3 000 000 - 3 750 000

Totalt 4 200 000 - 4 950 000

Men jag har egentligen ingen aning :)
 
Det viktiga är väl först och främst att kolla på hur marken verkligen ser ut.
Mycket sten/berg?
Kostnader för schakt och fyll kan sticka iväg lätt. Speciellt om det måste sprängas.

Jag ska definitivt inte utlysa mig som någon expert på området. Sitter i precis samma sits som dig, och letar priser för fullt.

Kika in i min tråd.
Där har jag specat lite mer vad för kostnader som tillkommer;
https://www.byggahus.se/forum/husti...g-missat-nagot-hjaltevadshus-spira-175-a.html
 
Du skriver att ni ska ha egen brunn. Hur är det med skitvattnet som kommer ut från huset?
 
Byggherrekostnader:

Tomt
Pantbrev
Anslutning el
Anslutning vatten/avlopp
Anslutning fiber
Kontrollansvarig
Lagfart
Bygglovskostnader
Oförutsett (viktig post, går nästan alltid åt. Skulle lägga MINST 5% här.)

Markarbeten inkl finplanering kostar som minst 250 000 skulle jag säga, troligtvis mer i Sthlm. Då ingår inte grund. En grund med golvvärme kostar c:a 2500 kr/kvm i Sthlm sist jag kollade.

Sen kommer du säkert vilja ha tillval i ditt nyckelfärdiga hus. Färg och tapet, kakel/klinker, vitvaror, kök, golv, kamin, markiser är några av de vanligaste. Uteplats?

Sen får du inte glömma att ni kommer från en liten lägenhet, underskatta inte:

Inredning inne
Utemöbler (knappast billigt)
Trädgårdsutrustning (gräsklippare, trimmer, spade, mm mm mm mm)
Verktyg
 
Sedan tillkommer kostnad för att fixa till övriga tomten.

Man brukar räkna med att kostnaden för att fixa till tomten (exkl. huset) utgör 10% av totala byggkostnaden. Detta är kostnad för stenläggning, gräsmatta, staket m.m.

Dessa utgifter kan man visserligen skjuta på framtiden om man orkar leva med en tomt som ser ut som om någon utkämpat skyttegravskrig, men man bör nog ändå ta med det i sin planering.
 
om det är Älvsbyhus som intresserar er, kontakta en säljare och be om en produktionskostnadskalkyl. Själv blev vi rätt överraskade över kalkylen de presenterade.....
 
Älvsbyhus och Smålandsvillan kan vara lite svåra att räkna på då det tillkommer väldigt mycket tillval och grunden ingår inte. Jag skulle rekommendera er att kolla på movehome, där kan man göra alla tillval direkt på nätet och se vad huset kostar (exkl. markarbete), det är också hus med en mycket högre grundstandard. När jag jämförde Smålandsvillan och Movehome så landade jag på ungefär samma pris.

Kringkostnader räknar jag till ca 500 000 (försäkringar, lagfart, pantbrev, byggel, bygglov, vägavgift, VA-avgift och liknande).

Att anlägga en gräsmatta behöver inte alls kosta så mycket. Vi hade en grovplanerad tomt (men tillräckligt utjämnad för att kunna lägga på matjord) och jag fixade allting själv på 2 dagar (min mamma hjälpte mig att kratta jord i en halv dag). Då köpte vi in två lass med matjord (borde köpt in 3) och hyrde en självlastande minidumper som jag använde för att portionera ut små högar över hela tomten som sedan lätt kunde krattas ut och sedan så gräs på det. Kostade totalt ca 12 000 att få hela gräsmattan på plats. Men sedan så tillkommer ju rabatter, häckar, staket och gångar. Vi har fortfarande efter 5 år en stenmjölsgång och lastpall till entretrepp.

Carport vill man säkert ha en också, vi har en ganska stor med oisolerat förråd som kostade runt 160 000 att bygga vilket var ett rätt bra pris tror jag.

Vår kalkyl som vi gör nu för att ev. bygga ett nytt hus är att det kommer kosta 4 miljoner inklusive allt + inköpskostnaden för tomten. Då har vi räknat på ett lågbudgethus (movehome) utan att göra något byggande själva (men anlägga gräsmattan var kul så det gör jag gärna igen). Inredd övervåning, energipaket och en del mindre tillval, carport, pool eller uterum (beror på hur markkostnaderna drar iväg om vi får råd med båda eller måste välja).

Så om man skippar extragrejer och inte gör något byggande själv så skulle jag gissa att ca 3,5 miljoner + inköpskostnad för tomt är en rimlig kalkyl.
 
Har inte så mycket att tillägga förutom att de där 1.4 miljoner för huset kan du glömma. Kommer kosta mycket mer än så om du inte gör allt själv. Räkna med 4 miljoner plus totalt..
 
Tack för alla bra svar! blir nog att försöka spara undan ett tag till då :) sitter i situationen att jag och Flickvännen från den 16e Nov är bostadslösa då jag fick ett erbjudande på min 1:a som inte gick att tacka nej till. Vilket innebär att vi måste vara ute om 10 dagar.. Ingen fara på torpet då vi kan bo hos mina föräldrar, dock inte optimalt.
Hur är det med bankernas syn på nybygge? Är det fortfarande 15% av bostadens värde dem vill se att man har för att kunna låna? vi har ca 700k och behöver låna till resten. Båda är fast anställda men med inte direkt höginkomsttagare (ca 25000:-/innan skatt på båda.)
 
Här har du min kalkyl.

Älvsbyhus Höner 1,5 plans

hus-kalkyl.JPG
 
Schakt på 20 kkr??
Grovplanering 20 kkr??
Finplanering 20 kkr??
Utvändiga VA 5 kkr??

Saknas det nollor eller hur har du räknat?? :)
 
Jag har en god bekant som har grävfirma. Jag tog hans pris och lade på 100%.
Nu är det slät åkermark så markarbetena är försumbara.
Sen ligger det lite markarbeten inbakat i avloppet för det ska han göra med.
 
Riktigt bra pris på garaget om det inkluderar montering och allt. Är det isolerat?

Vad har du inkluderat i finplanering?
Nu vet jag inte hur stor tomt du har men antar att något måste fyllas, sedan matjord, gräs, grusgångar eller plattor?

Vi finplanerade i augusti (ca 1200 kvm), svågern har egen firma och vi betalade självkostnadspris på allt. Bara material var 30 tkr (+moms). Stora kostnaden där var matjorden, lite drygt 100 ton.
Sen tillkom lite kostnad för diesel och i vårat fall även transport av maskin då den stod på fel sida av huvudstaden.

EDIT: Insåg nu att jag inte svarat på TS kalkyl.... Sorry
 
Redigerat:
O
Själva grunden ingår till älvsbyhus, men schaktningen tillkommer och det brukar vara det dyra. Där kan det dra iväg rejält. beroende på markförhållande. Så det är en post som kan dra iväg ordentligt.

Sen så skulle jag försöka hitta en tomt med kommunalt vatten...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.