Hej,

Jag och min sambo går nu i husbyggartankar då vi inte hittar några bra hus till salu, eller till vettiga priser.
Min uppfattning om det hela är att vi i stort sett kommer kunna bygga huset till samma pris som husen säljs för här i stan. Men vi kommer då ha ett splinkans nytt.

Och då är egentligen bara min fråga.
Är det jag som räknar helt åt helsike?
Lätt att göra fel här.

Grundpriset på huset är - 1590000:-
Tillvalen är följande;
Målning fasad, 50% på detta. (osäkert om vi väljer detta då de ändå bara verkade måla en gång) 29500:-
Liggande panel 50% på detta - 18500:-
Sidoentre+tak - 15400:-
Dörrar som byts ut till helglasade - 10700:-
Takkupa+entre - 114900:-
Trappa inne - 29000:-
Tillägg för line-kök - 27000:-

Totalen av tilläggen = 245000:-

Sedan väljer vi GLS, och att ta bort inredningen i badrummet och ta bort vitvarorna i köket.
Det ger oss 95000:- tillbaka.
Då är vi uppe i totalt : 1740000:-

Sedan har vi;
Tomt - 210000:-
Grund - 150000:-
Vatten/Avlopp - 130000:-
El - 27000:-
Fiber - 7500:-
Bygglov - 35000:-
Grus och fyll - 40000:-
Lagfart - 4000:-
Pantbrev - 43800:-
Kvalitetsansvarig - 18000

Det ger oss en total på - 2405300:-

Priser på tillval och vilka val vi har gjort kommer säkert ändras. Än så länge har vi bara skrivit ett kontrakt för att kunna "boka" de rabatterna de hade nu.

Har jag missat något här?
Gör jag bra val här? :cool:
Jag förstår att material för vad GLS tar bort tillkommer, och ovanvåning, garage, trädgård.

Men jag är också intresserad av att veta lite vad banker har gett er för räntor och villkor på byggkreditiv?
Också lite intresserad av att veta hur bankerna tänker med belåningsgraden.
Räknar de hur mycket man har lånat till själva byggkostnaden?
Eller räknar de hur mycket man har lånat procentuellt sett till värderingen av huset när det står på plats?

Hoppas ni kan räta ut lite frågetecken åt mig!
 
Jag lägger i min kalkyl här med då vi är i samma stad. :)
Så summorna borde bli hyfsat lika.
Var hittar du tomt för 210"? De jag har sett ligger runt 500" och de kommunala går för 396"
Tomten upplever jag som svårast att hitta. Finns inget och då har jag tjatat hål i huvet på bönder runt omkring.

hus-kalkyl.JPG
 
Schakt på 20 kkr??
Grovplanering 20 kkr??
Finplanering 20 kkr??
Utvändiga VA 5 kkr??

Saknas det nollor eller hur har du räknat??
 
  • Gilla
CIW
  • Laddar…
Jag har en god bekant som har grävfirma. Jag tog hans pris och lade på 100%.
Nu är det slät åkermark så markarbetena är försumbara.
Sen ligger det lite markarbeten inbakat i avloppet för det ska han göra med.
 
Hur stort är huset? Garage? Gör du något arbete själv? Man brukar räkna med 20.000 per kvm för huset ovanpå grusbädden. Nyckelfärdigt. Men det kanske inte räcker idag längre...

Altså ett hus på 150 kvm kostar 3 miljoner plus arbeten o kostnader för att färdigställa en grusbädd där man kan gjuta en grund på din tomt
 
Huset är ett älvsbyhus höner 1,5 plan.
Garaget är dubbelgarage på platta byggt av lokal snickare.
Nja, Ventilationen kommer göras i egen regi.
Tja, plocka bort allt lull lull som kamin altan och lite tillval på huset osv. Det är sånt jag kan göra själv men ändå vill ha med i kalkylen
 
Kul att du planerar att bygga i Eksjö Tjoa!
Var har du kollat hittills?
Vi planerar att bygga på den nya gatan uppe i Kvarnarp.
De kostnader som jag sett har ändrats är anslutning för vatten/avlopp. Den kostnaden blir 150k.
Sedan ökar nog kostnaden på vår post på bygglov från 35 till närmare 50.

Men tycker det är jättesvårt att ha koll på allt.
Nu väntar vi bara på att banken ska ge klartecken!
 
image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Totalt 2,84 med dubbelgarage
 
Man kanske kan bygga billigare än 20.000 per kvadrat? Personligen var det för mig självklart med platta på mark med vattenburen golvvärme och bergvärme o ftx. Man brukar få det man betalar för och det gäller att titta på hur husen är byggda. Råspont på taket tex? Tjocklek väggar? mm. Lycka till med projektet i alla fall :)
 
nudeljavel skrev:
Kul att du planerar att bygga i Eksjö Tjoa!
Nästan, eftersom det stog Jönköping i din profil drog jag vissa slutsatser.
Det förklarar den billigare tomten :)
Vårat bygge blir norr om Jönköping.
 
Hjältevadshusen byggs på krypgrund.
Fanns en tråd här där någon frågade om isoleringen. Någon svarade då exakt hur huset var uppbyggt.
Golvvärme är standard
 
Jaha. Ja det förklarar ju allt 😁
Trodde det stod mer exakt i profilen.
Men dubbelkolla alla kostnader med kommunen så du vet att din prod.kalkyl stämmer.

Bra att lägga en extrapost på 140 iaf!
 
hangun skrev:
Man kanske kan bygga billigare än 20.000 per kvadrat? Personligen var det för mig självklart med platta på mark med vattenburen golvvärme och bergvärme o ftx. Man brukar få det man betalar för och det gäller att titta på hur husen är byggda. Råspont på taket tex? Tjocklek väggar? mm. Lycka till med projektet i alla fall :)
Jo det är ju det som är den springande punkten vad som är självklart val för den ene medans den andre inte vill lägga pengar på det.
Själv vill jag tex inte ha platta på mark utan torpargrund då det ger mig finfint installtionsutrymme till mitt nörderi angående ventilation med kyla, jonisering samt återluftfunktion med deplacerande don.:D
 
  • Gilla
AlfredJ
  • Laddar…
Ja jag ser också stor fördel med torpargrund faktiskt.
Har det i nuvarande hus, och all el/data-dragning har blivit så mycket lättare.

Även att exempelvis ställa en köksö mitt i rummet och koppla vatten/avlopp till blir inga konstigheter.
Och i nuvarande huset har jag inte haft några som helst problem med det, och det är byggt -90
 
Är det rätt mark och man gör allt enligt boken så är det inga som helst problem med torpargrund . 👍🏻
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.