Hej! Finns det någon vänlig själ här som är duktig på förstärkare?

Det är så att jag har en förstärkare med zonväljare som jag har kopplat till.
Har i princip högtalare vi varje rum, allt har funkat bra fram tills igår. Kommer inget ljud från högtalarna som är kopplade till zonväljaren. Kommer bara ljud från högtalarna som är kopplade direkt till förstärkaren. Försöker läsa igenom manualen men kommer ingenstans😒
 
tommib
Du kanske kan börja med att berätta vilken zonväljare du har?
Om du har en Zon2 som du har kopplat zonväljaren till kan det också vara så att vissa källor (HDMI, Opto) vägrar leverera ljud till den utan bara levererar till Zon 1. Om det är så framgår av manualen till din förstärkare.
 
Hej tommib! Tack för svaret, jag har zon2. Men jag förstår inte varför det har plötsligt blivit så här? Har funkat utmärkt tidigare. Alltså manualen är sjukt svårt att förstå��
 
Hej! Nej det har jag inte gjort. Har läst manualen 100gg känns det som och testat med nästan allt! Varit inne på zone setup och ändrat fram o tillbaka men utan någon resultat.
 
Dragit ut stickproppen till lilla förstärkaren har jag gjort!
 
Har fabriksågerställt förstärkaren också! Problemet kvarstår får ljud från högtalarna i vardagsrummet som är kopplad direkt till förstärkaren men inget ljud från dem andra högtalarna som är kopplade till den lilla förstärkaren. Går in på system setup-other setup-zone setup. Hur ska det se ut där egentligen någon som vet?
 
tommib
Bild på hur det är kopplat?
Kan något ha gått sönder i högtalarväxeln (de är väl mest passiva komponenter som impedansmatchar multipla högtalare till en utgång, men ändå)? Har du dubbelkollat alla anslutningar?

Vilken källa försöker du köra? Har du provat med en ren analog signal på någon ingång typ CD, eller om du har inbyggd tuner?
 
Har dubbelkollat alla anslutningar till lilla förstärkaren och förstärkaren. Allt är som det ska. Har provat med radio o det funkar bara på högtalarna som är kopplade till stora förstärkaren
 
Jag har och försöker genom blåtand!
 
tommib
Vadå lilla förstärkaren? Jag trodde du hade en högtalarväxel. Kan du inte lägga upp en bild på prylarna så blir det mycket lättare.
 
Om du kopplar högtalare direkt på zon 2 funkar det då?
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har en liten förstärkare till dem högtalarna som är kopplade till zonväljaren
 
tommib
Aha. Om du kopplar in ljudkällan direkt till den lilla förstärkaren då? Får du ljud i dina andra högtalare då? Prova också att dra ner volymkontrollerna på dina andra högtalare, den lilla förstärkaren kanske inte orkar driva så många högtalare och stänger av internt för att skydda sig själv (eller i värsta fall bränner sig).

Som Barnrikehuset skrev, vad händer om du kopplar en högtalare (eller växeln) direkt till högtalarutgångarna för Zon2 på förstärkaren?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.