Hej gott folk!

Ny på forumet med en fråga..

Märkte nyligen att vattenmätaren rör sig när den inte borde, dock väldigt lite och i små "stötar".
Följande observationer är gjorda:

* En typisk natt mellan ca 23-06 går det vanligen 1-2 deciliter.
* Det är svårare att mäta lika bra på dagen, men känslan är att det går mer då.
* Det finns perioder på t.ex. 3 timmar då det inte gått någonting.
* Om man stänger kallvattenkranen in till varmvattenberedaren så har jag aldrig sett att det snurrat alls, och är det stängt en hel natt går det heller ingenting - inte ens när man sen öppnar den på morgonen (ska dock prova detta igen så det inte var en engångsgrej).
* Säkerhetsventilen för varmvattenberedaren verkar OK, den släpper vatten vid stora varmvattenuttag - mätte upp 7 deciliter en gång men verkar inte läcka annars.
* Vi har haft en kille som försäkringsbolaget skickade ut som gjort fuktmätningar överallt i närheten av där vattenledningarna går (har totalt 5 varmvattenrör i huset) utan att hitta något.
* Vi har rör-i-rör överallt och har inte sett något vatten komma ur ytter-rören där de kommer ur väggen.
* Vi har en Nibe Fighter 310p i vilken VVB ingår. ca 10 år gammal.
* Jag har inte sett något droppa under Niben.

Min känsla (förhoppning) är att det inte är någon läcka ute i rören, då vi borde ha märkt detta - man vet ju inte hur länge detta pågått, men om det är nån liter om dagen borde det märkts nu (och ingen fukt mättes ju heller upp, killen var rätt noggrann). En läcka borde ju dessutom pågå mer konstant och inte ta en paus några timmar.

Då det inte verkar vara säkerhetsventilen, så undrar jag om det kan vara luft i VVB eller nåt sånt - skulle det kunna ge dessa symptom? Dvs t.ex. att VVB fylls upp till 98% direkt och att det sista sen går in långsamt stötvis?

Tack på förhand!
 
D
Vad har du för tryck i radiatorsystemet? Är det stabilt eller ökar det? Ställ en skål under röret för säkerhetsventilen för radiatorsystemet så du vet om den släpper ut vatten. Kan vara en trasig vvb så det läcker mellan mantel och beredare.
 
D
Eller läckande påfyllningsventil för radiatorsystemet (om trycket höjs).
 
En toalett som står och droppar kanske, men det borde dra mer.
 
Hej!

Värmesystemet har just nu ett tryck på 1,1 bar. Har tyckt mig märka en viss uppåtgående trend för trycket, men det varierar en hel del så det är svårt att säga.

Jag tycker dock att det borde stiga mer om det tillförs 1 liter per dygn och nå upp mot de 2.5 bar som den säkerhetsventilen har. Jag har aldrig sett den gå i närheten av så högt.

Både 2.5 barsventilen och påfyllningskranen för värmesystemet byttes för ca 1 år sen så jag tror inte det är något fel på någon av dem. När jag har kollat i spillkoppen så har jag bara sett det komma vatten från kondensledningen (väldigt mycket fram tills idag då det slutade) och ifrån vvb säkventilen efter stora varmvattentappningar.

Toaletter var min första tanke, men eftersom det slutar gå vatten när jag stänger in till VVB så tror jag inte kallvattenanslutningar är boven i dramat.
 
Anna_H skrev:
En toalett som står och droppar kanske, men det borde dra mer.
Jag sätter mina 5 cent på att det är en toalett som läcker. Kan bli tätt igen sporadiskt efter en spolning för att sedan börja läcka igen.
Kan vara svårt att se i toalettskålen då det rör sig om små mängder per timme, men kolla väldigt noga och lägg t.ex torrt toa papper uppe vid vatten ringen i skålen för att se om det blir fuktigt.

Ett annat sätt är ju att ha huvudventilen avstängd t.ex ett dygn för att försöka lyssna om vatten fylls upp någonstans när du släpper på trycket igen ( t.ex vid toalett eller vv-beredaren)
 
C
Två teorier;
1. Bottenventil i WC som läcker litegrand. Kan vara knappt synligt, men med resultatet att toaletten fyller på lite då och då vilket förvisso är svårt att missa.
2. Vi hade problem med tryckstötar på inkommande vatten, vilket resulterade att VVB:ns säkerhetsventil släppte ut någon deciliter då och då. Vilket i sin tur resulterade i att dräneringsröret frös och vattnet hamnade på golvet istället, men det är en annan historia.
 
Redigerat:
Jag skulle också misstänka toaletterna, i alla fall om de är gamla. Flottören stryper ju flödet när tanken blir full, men gummitätningarna kanske är gamla och då blir det (enligt min begränsade erfarenhet) så att det verkar som att toalettstolen aldrig stänger av riktigt utan det rinner ut lite hela tiden. Om det finns avstängningskranar till toaletterna och de fungerar så är det lätt testat om det är så.
 
Hej! Tack för att ni tar er tid.

Jag har provat att stänga påfyllningsventilerna till toaletterna utan effekt.
Toaletterna är inte heller så gamla, 10 år.
Då det kännts så solklart att det är något med varmvattnet eftersom vattenmätaren inte snurrar alls när kallvattentillförsen till vvb stängs (men huvudkranen fortf är öppen) så har jag avfört allt som inte har med varmvatten att göra. Eller tänker jag fel? Är definitivt ingen expert.
 
M
Det kan ju fortfarande vara någon varmvattenförbrukare som läcker. T ex dusch eller blandare som droppar. Exakt hur det kan te sig vågar jag inte svara då jag inte kan allt för mycket om just hur de stänger mot vattenledningarna.

Men du har helt rätt i att läckan ligger på ditt varmvatten någonstans.

Du nämnde att VVB skvätter vatten ur säkerhetsventilen vid kraftigt varmvatten uttag, men det ska den ju inte göra.
Hur kommer set sig att den gör det?
 
Enligt vad jag förstått: vvb är full med kallvatten efter ett stort uttag, när detta sen värms upp ökar trycket och säk vent släpper ut en del för att kompensera.

Detta ska dock vara normalt och bör inte orsaka att mätaren snurrar då detta vatten redan tagits in i vvb tidigare.
 
Sitter normalt sett en backventil som förhindrar att det uppvärmda vattnet går tillbaka i kallvattenledningen vid expansion, därav även en säkerhetsventil som släpper när trycket blir för högt.
 
En uppdatering: Har nu kört en natt till med påfyllningsventil till vvb stängd.
Resultat: inget vatten har gått, ingen omedelbar reaktion när ventil slås på.

Man tycker att en ev läcka borde tömt tanken på lika mkt vatten som vanligt och att detta skulle behöva fyllas på när ventilen öppnas, men vvb kanske inte kan leverera ut varmvatten när påfyllningsventilen är stängd eftersom varmvatten tas ut i toppen?
 
En sak är ju klar.
Om du har en läcka så måste vattnet ta vägen någonstans, antingen via avlopp eller en pöl på golvet eller kanske om du har en krypgrund eller liknande.
Om du inte visuellt kan se vart det tar vägen så får du kanske börja mäta i grundplatta (eller krypgrund) om du kan hitta förhöjda fuktvärde. Men det har du ju tydligen gjort.

Vilken typ av värmesystem har du? Golvvärme eller radiatorer?

Eftersom inkommande vatten (kommunalt) har ca 6 bars tryck så är några deciliter på ett dygn en ytterst liten läcka, kanske bara en pora i ett rör.

Någon vattenutkastare i trädgård som droppar kanske?

Att läckan upphör några timmar då och då, kan detta sättas i samband med att inget varmvatten tappas eller att det är nattetid eller något liknande återkommande samband?
 
M
När du stänger ventilen så stänger du även trycket till VVB, därför ser du förmodligen ingen större förändring när du slår på det igen. Det hinner kanske läcka en dl eller så men sen är trycket borta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.