Jag tänkte dra el i ett "öppet" tak i helgen och funderar på vad som är lämpligast.

Jag tänkte använda en takdosa som kopplingsdosa i mitten av huset (övervåning, 60m2) för att sedan dra vidare till ena halvan av huset. Jag har tänkt använda led spottar och dom spottar jag köpt har en trafo till varje spot.

Ska jag dra slang från kopplingsdosan till ett hål där en spot ska vara sen fortsätta med slang i serie till alla spottar på den "gruppen"? Eller ska jag montera takdosor på varje spotställe? Isf kanske man ska välja spottar med mindre diameter än takdosan?
 
tommib
Spottarna ska monteras enligt tillverkarens anvisningar, vanligen i sk "potta". Det finns spottar som går att montera i apparatdosor. Har inte sett sådana som går att montera i takdosor. Om du har separat drivdon till varje spot kan du mycket väl dra rören i serie mellan de spottar som ingår i kretsen.

Allt detta är behörighetskrävande, som du säkert vet.
 
  • Gilla
Fredrik80
  • Laddar…
Infällnadsburkar behövs inte till alla led men halogen har större värmeutveckling och brukar behöva det.
Kontrollera vad tillverkaren föreskriver.
 
Självklart, all inkoppling görs av behörig person.

Men då kör jag utan dosor iaf, tackar
 
  • Gilla
ThomasEcke
  • Laddar…
tommib
...även rördragning är behörighetskrävande....
 
  • Gilla
Pielstick och 1 till
  • Laddar…
Armaturen är en viktig faktor för valet av serie eller radiell rördragning, dvs har varje armatur stöd för vidarekoppling? Det behöver också göras så att resultatet blir dubbelisolerat. Det får inte ligga FK löst i undertaket.
 
  • Gilla
Torebj-mac
  • Laddar…
Dragningen blir i serie men inkopplingen parallell eftersom det är en trafo per spot
 
Det var inte det jag syftade på, utan på vilken slags anslutningsterminal som dessa drivdon har. Om det är två lösa trådar så har du nämligen problem.
 
Jag tror det är skruvplintar i en liten liten trafo. Måste dubbelkolla... Annars kan man inte ansluta lösa kablar utan att dom hänger löst en liten bit då eller?

Tänkte dra lampsladdar inuti vp-slangarna. Alltså dra ned en stump vp-slang ned genom innertaket. Sen när det är dags att montera led-spottarna så drar jag högtalarkabel i slangarna, ansluter donen till 230v och petar upp donen så dom ligger på innertaket. Isolering ligger i 45 reglar ovanpå 28x70 reglar som innertaket skruvas i. Dvs 28mm luftspalt (ej pottor)
 
Redigerat:
  • Gilla
oceanis
  • Laddar…
Men om det inte går att skruva fast utan man måste ansluta till lösa kablar borde man Kina använda en liten kopplingsdosa va?
 
Lösa kablar är ok, lösa ledare är nok - där behövs en ytterligare kapsling, t.ex i form av en dosa (eller kabelmantel).

Vad gäller lampsladd så får du egentligen kontrollera med tillverkaren av den sladd du tänker använda ifall den är godkänd för fast förläggning i rör/slang. Vanlig "lampsladd" SKX är det inte, eller heller SKK eller RKK. En lampsladdsliknande kabel som är godkänd är t.ex PLS90 och TP90, troligen även andra högtemperaturkablar som RXKX90. Det är en liten gråzon detta hur man ska mata 230 V spottar. Därför är det så mycket bättre med klenspänning.

En fördel med oval lampsladdsliknande kabel är att det finns små skarv och fördelningsdosor till dessa.

Vad menar du med att dra högtalarkabel i slangarna? Vad ska de användas till?
 
tommib
Suck.... inga lampsladdar i en fast installation (för 230V, är det klenspänning går det bra).

Din beskrivning är också lite inkonsekvent. Först drar du lampsladdar, sen högtalarkabel? Det låter inte heller som en helt lysande ide att peta upp drivdonen i 28mm luftspalt, men jag kanske missförstår något. Var det inte ett drivdon per armatur?
 
Ursäkta, jag menade lampsladdskabel, inte högtalarkabel. Vill skylla på autocorrect men det var nog mer trötthet i huvudet.

Led är nytt för mig, fanns inte på "min" tid. Drivdon är för mig samma sak som trafo och borde vara det enda som blir varmt i sammanhanget. Av ren vana så har jag lagt halogentrafos i luftspalten i tak tidigare så det trodde jag inte kunde vara ett problem.

Jag har nu en trafo per spot men skulle kunna byta till en trafo som driver alla spottar om det krävs.

Om jag inte missat nåt så är det alltså ok om jag kör högtemperatur lampkabel i vp-slang och gör alla omkopplingar i små inkopplingsdosor. Att peta upp mina mini trafos/drivdon i innertakets luftspalt är kanske osäkert?
 
Det finns inga generella svar inom detta område tyvärr utan det beror på just den spot du tänker använda. Tillverkaren ska först o främst medge att du får peta ut drivdon och armatur i ditt "installationsutrymme". Sedan finns generella regler för anslutningen som jag nämnde, om enkelisolerade ledare är framme i dagen så får de inte mulas upp i undertaket hur som helst, de ska kopplas samman i en dosa. Men om det går att ansluta kablar så att kabelmanteln dragavlastas så går det bra. Så det beror väldigt mycket på hur anslutningen till armaturen ser ut.
 
Ok, jag har beställt nya led spots från Kina som jag inte vet vad det sitter för driv don på än.

Ett prov jaghar hemma har nedanstående drivdon. Den kan enligt märkningen bli 85 grader C på varmaste komponenten

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.