På våran firma så berättar vi alltid för kunden vårat pris med påslag , om då det finns ett alternativt sätt att kunden kan få materialet billigare från tex byggmax Bauhaus etc etc så säger vi det .
 
Nog för att hantverkare har bra påslag, men bilverkstäder är inte bättre. Olja, glykol, spolarvätska har dom grymt stora marginaler på.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Micke_81 skrev:
Nog för att hantverkare har bra påslag, men bilverkstäder är inte bättre. Olja, glykol, spolarvätska har dom grymt stora marginaler på.
1000% på motorolja
 
Sen är det nog mest rör och el som har stora påslag.
Bygg ligger bara på10-15%
Målare ligger på 30-40% om det är ett större företag, vid mindre 20%
Plåt på 100% med där ingår kostnaden för maskiner/verkstad och plåtspill.
Smide 30%
 
Hej där?
Vem tycker ni ska betala resan till er då?
Vist köp på nätet, men då lär ni få montera själva. Korkade argument! Mvh jeppe
 
tommib
Jesper Wernberg skrev:
Hej där?
Vem tycker ni ska betala resan till er då?
Vist köp på nätet, men då lär ni få montera själva. Korkade argument! Mvh jeppe
Det där var väl ändå riktigt korkat. Resan betalas av att man som konsument betalar både för framkörning och servicebil. Materielen har inget med saken att göra.

Men välkommen till forumet i alla fall!
 
Tycker han har rätt i att det är korkade argument.
tex. om man tar med egen olja till en bilverkstad har dom rätt att ta ut en extra avgift på service kostnaden.
Vilket även en röris gör om han ska montera andras material.

Sen tycker även jag att mer borde läggas på timkostnad och mindre på material.

Men man har ju även möjlighet att ta in ett fastpris så man slipper se vad dom tar för materialet.
 
hej
hade rörkrökaren hemma te o dra lite rör i badrummet.
ja ringde o skickade en bild på hur det såg ut, o krev att de går åt 8 m rör lite vinklar o att de bara va o ta bort pluggarna där biden har suttit o plugga i,även blandaren satt på platts.
krökaren kommer kl 7 ,tittar lte o mäter o säger ,ska bara åka o hämta lite material.

åker halv 8 ,ca 6 mil tor. o e tebakskl 9 .
sätter dit 4 m rör för kalllvatten o 4 för varmvatten ,utanpåliggande läns med väggen.
packar ihop o åker kl 12
på räkningen som sen kommer står det.

arbete 5 tim a 437kr 2185 kr
inställelseavgift 135 kr
cu-rir fkr 12x2000 mm halvh+rt 4 st a 190 kr 760 kr
altech presscubij 90 2m 12fkrm 8 st a63 504 kr
aitech press cu dubbelm 12fkrm 4st a 58.50 234kr
12xr15 halvkoppl fpl 319 fkr 4st a53.50 214 kr
falu snap 14030 10-16 vit dubb 4 st a 17 kr 68 kr
den verkliga summan som företaget tar ut .summa 5175 kr
skattered 1365 kr
netto 4100 kr exp avg 40 kr
att betala 3810 kr.
kontentan av detta är att de som borde ta max 2,5 tim tog 5tim.
och att en körkrökare inte har rör i bilen.
jag vet o förstår att hantverkare måste ta betalt,men för en kund känns de no dyrt att ett sånt här jobb kostar lika mycket som kunden kanske tjänar på en vecka.
ja kan väll tycka att mer humant så skulle räk kanske ligga på 4 tusen .
o kund betalar 3 tusen med rot.
de e mycke pengar de me.
 
Jonas Ottosson skrev:
hej
hade rörkrökaren hemma te o dra lite rör i badrummet.
ja ringde o skickade en bild på hur det såg ut, o krev att de går åt 8 m rör lite vinklar o att de bara va o ta bort pluggarna där biden har suttit o plugga i,även blandaren satt på platts.
krökaren kommer kl 7 ,tittar lte o mäter o säger ,ska bara åka o hämta lite material.

åker halv 8 ,ca 6 mil tor. o e tebakskl 9 .
sätter dit 4 m rör för kalllvatten o 4 för varmvatten ,utanpåliggande läns med väggen.
packar ihop o åker kl 12
på räkningen som sen kommer står det.

arbete 5 tim a 437kr 2185 kr
inställelseavgift 135 kr
cu-rir fkr 12x2000 mm halvh+rt 4 st a 190 kr 760 kr
altech presscubij 90 2m 12fkrm 8 st a63 504 kr
aitech press cu dubbelm 12fkrm 4st a 58.50 234kr
12xr15 halvkoppl fpl 319 fkr 4st a53.50 214 kr
falu snap 14030 10-16 vit dubb 4 st a 17 kr 68 kr
den verkliga summan som företaget tar ut .summa 5175 kr
skattered 1365 kr
netto 4100 kr exp avg 40 kr
att betala 3810 kr.
kontentan av detta är att de som borde ta max 2,5 tim tog 5tim.
och att en körkrökare inte har rör i bilen.
jag vet o förstår att hantverkare måste ta betalt,men för en kund känns de no dyrt att ett sånt här jobb kostar lika mycket som kunden kanske tjänar på en vecka.
ja kan väll tycka att mer humant så skulle räk kanske ligga på 4 tusen .
o kund betalar 3 tusen med rot.
de e mycke pengar de me.
Var bor du med den låga timpengen ?
 
Micke_81 skrev:
Nog för att hantverkare har bra påslag, men bilverkstäder är inte bättre. Olja, glykol, spolarvätska har dom grymt stora marginaler på.
Visst, men hos en bilverkstad så får man alltid ett fast totalpris på vad servicen kostar och kan enkelt jämföra med andra bilverkstäder eller välja att göra jobbet själv.

En hantverkare som har en hemlig prislista på saker han monterar som avslöjas först när fakturan kommer är en helt annan kalldusch, lite sent att få reda på vad det kostar då.
 
Nu har jag hittat en bra och ärlig rörmokare! Fick just en faktura från min senaste rörmokare. Den var på 20 000:- (ca 5 000 i Rotavdrag). För det bytte de 10 termostater (i samtliga radiatorer,) drog fram nytt vatten och avlopp till nytt kök på ny plats (kunde dras ganska enkelt i källaren) och kopplade in blandare och diskmaskin, flyttade en radiator till ny plats och, satte in en ny vertikalradiator på ny plats (själva radiatorn köpte jag) och tog bort en radiator och pluggade rören. Detta tog kanske 2 dagar sammanlagt, och utfördes av 1 man, förutom under 2 timmar som de var två. Detta är ett rimligt pris.

Detta skall jämföras med gången innan, då vi fick betala 10 000:- för att ta bort en radiator och plugga rören, byta en termostat i en radiator och flytta säkerhetsventilen vid pannan. De flyttade den inte som jag beskrev i ett tidigare inlägg, utan monterade en ny som de hade ca 300% påslag på.För detta kom det först en arbetsledare som skulle ta in jobbet, två man som skulle göra det. Snacka om att man kände sig blåst.

Eller gången innan då de drog nya rör i källargolvet. Vi hade en firma som bilade upp och återställde. En annan rörfirma kom under en dag och använde ca 10 meter 110-rör, en del smådelar (skarvar och muffar etc) och några metar av mindre dimensioner, 3 golvbrunnar och lite annat. Detta kostade 30 000:-. Påslagen var även då flera hundra procent.
 
Mikael_L
Micke_81 skrev:
Nog för att hantverkare har bra påslag, men bilverkstäder är inte bättre. Olja, glykol, spolarvätska har dom grymt stora marginaler på.
Traume skrev:
1000% på motorolja
Jag har för mig att det inte är riktigt fullt 1000%, vill minnas att det ofta ligger runt 800%.

Men det är när man jämför äpplen med päron, kan jag tycka.
Kunden köper 4 liter olja vid sin service, bilverkstan får antingen olja från tankbil till sina tankar, någon kubik i stöten, eller mindre verkstäder tar 200-liters fat.

Om verkstan köpte in 4 liters dunk till varje kund så blev verkstans marginal inte så stor.

Så om kunden skulle själv köpa exakt samma produkt, 2 kubikmeter olja åt gången, så blir marginalen stötande hög i en rak jämförelse.


Men när det gäller elektriker så är det inte så att elektrikern släpar runt på en 250-meters trumma i servicebilen och tar någon meter här och någon meter där till olika kunder och därför kan lägga på 800% på sitt inköpspris mot kund (mot omaket att beställa stora kvantiteter, ha lagerutrymme för detta, och ligga ute med pengarna), utan elektrikern köper ju samma 50-meters-ringar som kunden själv kan köpa på Jula eller elbutik.se.
Men lägger ändå på 800%
(eller kan åtminstone lägga på det, p.g.a de riggade prislistorna grossisterna tillhandahåller. alla elektriker nyttjar dock inte denna möjlighet fullt ut.)
 
Martin_B
Haha, tycker det ser lika roligt ut varje gång företag med skyhöga priser lägger in sina fina "rabatter" på pappret. 15% i detta fall.
Lika underhållande är det när deras helt ovetande kunder går runt och skryter om vilka bra deal dom har gjort.

Först lägger företaget på 80-90% på det "ordinarie pris" man kan finna hos de billigare konkurrenterna, sen drar de av 10-15% och berättar om sina "låga" priser som om det vore en skänk från ovan, aldrig tidigare skådat i historien.

Nu menar jag i allmänhet, utan att lägga större vikt på att utreda vare sig just trådstartarens faktura innehåller överpriser eller icke.
 
Mikael_L
Om man extrapolerar det jag skrev kan man tolka det som att jag försvarar bilverkstäderna.

Men så är icke fallet, det är en skunkbransch. Jag meckar själv än att göder dessa. I de fall jag lämnar in så blir det aldrig märkesverkstad, det har jag helt enkelt inte alls råd med. Då får jag vara utan bil helt enkelt istället.

Men på bilverkstan försvarar dom säkert sina priser med:
"Jamen kolla en rörmokare då, kolla va han tar i timpenning, och han tar ju 10ggr mer för sina kopplingar än vad dom kostar, ju!"

Så dom vill nog säkert också jämföra sig mot en skunkbransch, antar jag. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.