Har en kallvind jag ska isolera. (Har brutet tak och på ena sidan är det garderober och andra sidan huset en kallvind)
Har ingen naturlig luftspalt längst ner, så en byggfirma hjälpte mig sätta mögelstopp (heter det väll) mellan varje regel par, under 2;a pannan nedifrån. Dom ordna också luftventiler på vinden på gavlarna.

luftspalt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har tänkt mig följande lösning med frigolit :

Luftspalt.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men hur gör jag längst ner (Den röda cirkeln) ?
Lägga frigolit mot takfoten ? Byggplast ? Behöver inge göras någon ting ? (Men blir det kondens så samlas väll det där ?) Ska kanske frigoliten ligga innanför masonitskivan ?

Hur tätt ska det vara ? Ska jag plasta in takstolarna utmed sidorna ? Köra med skumm i alla skarvar för att försäkra mig om 100% tätt ?

Tacksam för alla råd.
 
Lösningen i den "röda cirkeln" blev, trotts vad jag inte ville, att borra hål längst ner för att försäkra mig om att inte får stillastående luft och ev. kondensvatten stående där.

Har gjort enligt min skiss. Ingen byggplast osv.

Lärdomen är att ska man använda skum så gäller följande :
1. använd skumspruta. Det går inte annars. Skummet torkar i munstycket och också blir det lätt för mycket skum. Har bara satt upp en sektion, utan skumpistol, och har ännu inte skaffat en pistol, men hävdar ändå att det är rätt väg att gå)

2. Låt skummet torka en stund INNAN du sätter dit skivorna. Skummet expanderar mycket. (Trotts "väntan" blev skivirna lite utbuktade)
 
Torgny Jonsson skrev:
Lösningen i den "röda cirkeln" blev, trotts vad jag inte ville, att borra hål längst ner för att försäkra mig om att inte får stillastående luft och ev. kondensvatten stående där.
Men det är väl en rätt bra konstruktion med öppning nere vid takfoten ?
Varför ville du inte göra det ?

/K
 
Minns inte varför jag inte ville ha det från början. Hade en del med fasadens utseende att göra om jag inte minns fel.
Från en vacker "slät" vit träfasad, till nu, massa svarta hål. Men det ska nog lösa sig vid nästa målning av fasaden med lite galler (även på utsidan, inte bara in sidan som nu är) och vit färg, så syns det inte så mycket.
 
Normal ska det inte bli så mycket kondens att det rinner,då är det fel någon annanstans.( tex. dåligt isolerat)
men luftväxlingen är viktig för att få ut fuktig luft.
 
och varför 30mm frigolit?
 
Traume skrev:
och varför 30mm frigolit?
30mm var vad jag hade hemma, men det kan bli mer. Valet av Friggolit är för att slippa lägga ytterligare skivor utanpå, utan att behöva få "kli" om jag går emot. Utrymmet är en sidovind som jag vill kunna använda för lite lagring, och vill då ha lite värme i. (Det är närmare 7-13 kvm, så värt en 2 mille på Stockholms bostadsmarknad ;-) )
Funderar just nu på hur jag ska få lite luftomväxling i utrymmet.
 
Vid så lite isolering kan det bli problem med kondens.
I många fall när det är så lite isolering är det bättre att strunta i luftspalt.
 
Tanken är inte att värma upp utrymmet till mysiga 20 grader, men det är en tunn gaderobsdörr in till utrymmet som värmen säkert kommer att komma in igenom, så rummet kommer inte att ha utetemp, men heller inte innetemp.

Rummets innervägg mot bostadsytan består av - minns inte namnet, men är som massonit innan den blivit ihoptryckt, ca 10mm tjocka skivor av porös spån - och sedan innför det stående plank på ca 80mm. Sedan gippsskivor (ännu inte ditsatta utan idag är det massonit, vilket användes innan gippsskivornas tid).
Viss uppvärming kommer att ske, men ingen stor.

Mina ventilationsrör går genom detta rummet, och jag har en fundering på att sätta upp en till och en frånluft i vardera änden, bara för att få lite luftgenomströmning.
 
Idag har man mer och mer börjar ifrågasätt luftspalter, även om dom behövs vid nybyggt hus under en period kan dom även orsaka skada.
Men om du redan gjort som din bild visar , så kör på de.
 
Vad har dom för lösning idag då ?

Har hört talas om helt täta vindar. Teorin jag hörde vara att dagens hus inte värmer upp luften på vinden då dom är så välissolerade. Värms inte luften upp blir det ingen luft rörelse (och heller ingen kondens då fukten inte transporteras), vilket gör att luften då lika gärna kan vara stilla på vinden.
Luftspalt förutsätter ju att luft värms upp och att den varma luften stiger och smiter ut genom ventilerna i knock och drar till sig ny luft via luftspalterna.

Men vad menar du kan hända om jag har luftspalter, och inte värmer luften på vinden ? (har en fundering på att issolera vinden extra) Då blir det ju bara stillastående luft, vilket inte kan skada något ???
 
Använd luftspalt och ventiler, problemet blir när det är dålig isolering i kombination med bristfälligt diffusionsskikt på insidan.Då tränger fukt och "varm" luft ut och kondenserar på det kalla taket.
med luftspalten har man i allafall möjlighet att ventilera bort den.

Skulle själv rekommendera tex, ecofiber vid tilläggsisolering, den kan hålla fukt på ett annat sätt än tex. glas/stenull
och kommer av ge ev. fukt under en längre period så den hinner ventileras.
 
För att försäkra mig om att det blir tätt har jag använt fogskum runt frigolit-plattorna, en ide jag fick från videon nedan. Så tätt är det allt.

Har ännu bara satt upp Frigolit mellan 2 takstolar då jag har fullt upp med massa annat.
Men till den som ska ge sig på samma resa som jag, ANVÄND FOGSKUMS MUNSTYCKA/PISTOL . (se påpekande längre upp)

https://www.youtube.com/watch?v=o5jgSt6L000
(fogskumms limningen visas 50 sec in i filmen)
 
F
Men en vanlig frigolitskiva är ju inte alls lufttät. Testade sätta läpparna mot en 20mm frigolitskiva och det gick med ansträngning suga in luft genom den.

Så risken är ju stor att varm fuktig luft letar sig in genom skarvar i masoniten och vidare in en bit i frigoliten och sedan kondenserar där och i värsta fall blir det så mycket vatten att det rinner genom skivan ner på botten.
 
Issolering ska inte vara tät, så frigolit är lika bra som vilken annan issolering.
Tanken är ju just att issolering ska klara en temp på ena sidan, en annan på andra sidan.

Skulle det skita sig har jag följande lösningar :
* lägga på ytterligare en skiva för att förhindra att värmeskillnaden blir för stor.
* Rummet kan jag ändra temperaturen i så att nästa vägg, som klarat sig i 50 år, får återigen göra sitt jobb
* dra in bra med ventilation i skrubben och föra bort ev. kondens/fukt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.