Man ska ju må bra i bastun också.

Ett gjutjärnsrör borde fungera. Du kanske kan hitta ett gammalt avloppsrör med tillräckligt mycket gods kvar i någon container vid ett stambyte? Skitlukten lär du bränna ut vid första proveldningen :)
 
Ringde till lokala skroten/militära överskottsbolaget. Dom hade riktiga järnrör, utan galv, för 110-150kr/m +moms. Känns som det blir där man handlar rökröret. :)
 
Hej! Tro inte att jag gett upp på bastuprojektet. Även om det går lite långsamt...
Just nu är jag fast för att jag inte kan bestämma mig, tänkte höra här om det finns några goda råd.

Jag har inköpt vedeldat bastuaggregat och en gammal "grisvagn"/släpkärra. Släpkärran stod på gården jag hyr och jag betalade 200kr för den. Fick riva den själv och lägga ut ytterligare 80kr för rostskyddsfärgen. :)

Kärran är 130cm bred och 230cm lång. Se bilder.
Ska bygga ramen i 45x45 virke. Testade att sätta mig på den tvärsgående 45x45-regeln i mitten, höll för mina +110kg så borde inte vara några problem. Tänker regla c/c30 på golvet ändå så det inte sviktar för mycket.

Bastuvagn_1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bastuvagn_3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tanken är att sätta dörren på kortsidan framme vid draget och bastuaggregatet längts bak till i en hörnet.

Frågor:
Hur brett ska det vara mellan golvbrädorna för avrinning osv.? Ska ju stå inne i vagnen och duscha...

Vad blir billigast att klä den med utvändigt? Funderade på plywood men läste på ett ställe att upphettad plywood avger gifter vid upphettning ifrån limmet. Har inte hittat några bevis eller artiklar om det. Någon som vet bättre? Och hur varm blir utsidan egentligen om det är från insidan råspont, 45x45/luft och sedan plywood om man eldar på som bara den i bastun?

Hur fäster jag reglarna i stålchassit? Borra med metallborr och sedan skruva fast med träskruv?

Jag funderar på att först bygga själva "huset" med golv, väggar och tak och sedan känna av vart bastulavarna ska vara. Det borde väl gå bra att bara bygga dem efteråt som en bänk man ställer in och fäster i väggen?
 
Jag tror inte att du behöver bekymra dig över giftiga gaser från plywooden. För det första kommer inte den utvändiga plywooden bli varm nog innan den invändiga träpanelen börjar avge giftiga gaser av värmen. Om det inträffar har du större problem än så i form av brandfara och akut risk för brännskador.

Hur stabil skall vagnen vara? Om du borrar genom både trä och metall för att sedan fästa ihop med skruv och låsmutter lär det bli starkare än om du bara skruvar i trät.

Hur tjock panel tänker du dig på insidan? Är den tjock nog går det att skruva lavarna var som helst i panelen. Är den som bastupanel är mest bör du skruva i reglar. Eller låta lavarna stå med ben på golvet.
 
Okej, plywood får det bli då. Jag gillar plywood. Starkt, billigt och snyggt. :)

Har inte tänkt så mycket på stabiliteten. Med stålchassiet och plywood runt om borde den vara stabilare än en husvagn.
Väggreglar och golv kommer jag ju fästa i vagnen. Men tror du det är värt att köra med skruv och mutter?
Om man kollar på bild två ser man att det går att få in en 45x45-regel i u-balken på chassit. Funderar på att helt enkelt bara köra skruv rätt igenom så det blir trä-ubalk-trä. Borde väl funka?

Jag tänker köpa vanlig 22mm råspont att ha invändigt. Gå över det med sliprondell och sedan olja. Självklart skruvar jag fast lavarna i väggreglarna sen.
 
Om du bygger golvet av grövre material(ramen) så kan du bygga lite bredare - så att däcken blir byggt in.
Mvh
Sakke
 
drsakke skrev:
Om du bygger golvet av grövre material(ramen) så kan du bygga lite bredare - så att däcken blir byggt in.
Mvh
Sakke
Mmm, har tänkt på det. Gjorde så när jag byggde mitt "Tiny House". Men känner det inte är värt besväret. Innan jag rev kärran hade den fyra väggar. När jag stod på den kändes ytan alldeles lagom. Ju större desto mer ved går det åt.
Är ju bara jag som ska basta. Jag och alla vackra kvinnor jag kommer bjuda över... alltså... förmodligen bara jag. :x
 
  • Gilla
drsakke
  • Laddar…
Har äntligen fått startat upp sketchup.
Såhär ser planen ut för tillfället. Har inte orkat modellera själva vagnen och diverse stödreglar till laven...

Vad tror ni om designen?
Just nu är tanken att ha en 180cm lång lav i axelhöjd och bara en enkel trappa upp dit istället för det mer normala med två lavar...

Kan det vara värt att sätta laven lite högre upp? Ju högre desto varmare tänker jag...

Bastu.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där ser riskabelt ut och som gjort för brännskador, skulle något hända så är det inte skönt att ramla ner på ett bastuaggregat. I det lilla utrymmet så kommer det bli varmt nog ändå.
 
Det är väl bara kul att sitta på högsta laven en stund? Ska man pimpla upp ett flak Sofiero i bastun vill man nog ha det "lagom" varmt.
 
  • Gilla
toolman77
  • Laddar…
pelpet skrev:
Det är väl bara kul att sitta på högsta laven en stund? Ska man pimpla upp ett flak Sofiero i bastun vill man nog ha det "lagom" varmt.
Tror vi är ganska olika du och jag. Jag sitter alltid högst upp i bastun och dricker aldrig billig öl. Att sitta där det är bara är ljummet är inget för mig.

Fick lära mig att basta "riktigt" när jag bodde i Norrland, fast när det börjar göra ont i ögonen då är det på gränsen för det behagliga.

Men jag kom på att det kanske blir ett väldigt klättrande upp och ned om man ska mata på med ved hela tiden, så jag sänkte laven med 20cm så den nu är på 108cm över golvet. Lade också till några "säkerhetsbrädor" ovanför aggregatet.
Jag gissar jag kommer sitta i mitten på laven men kan också lägga mig ned med huvudet längst åt aggregatet, kanske snickrar en sådan där bastukudde och lägger där...

Bastu2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men skriv gärna hur ni hade gjort, även om jag låter negativ till vissa förslag är det ändå roligt att funderar på dem nu innan man byggt. Vill inte att någon ska säga "varför gjorde du inte si och så?" när det är färdigbyggt och jag kommer på att just den lösningen varit bättre...

En alternativ lösning är ju att ställa aggregatet i mitten på bastun och bygga som ett "U" med lavar runt, eller bygga lavar som ett "L". Då får man plats med fler folk, men det betyder jag måste skaffa fler vänner... :confused:
 
  • Gilla
fredrik k11
  • Laddar…
Varför inte sänka taket istället? Det finns ju inget som säger att det måste vara fullhöjd och då blir det ju som att du sitter högre upp, men utan någon direkt fallrisk. Duscha kan man ju faktiskt göra sittandes.

Jag skulle nog faktiskt sätta dörren in på den högsta långsidan istället och ha aggregatet på samma vägg, det ger en hel långvägg samt en kortvägg fri.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
Fallrisken är jag inte så oroad över. Däremot undrar jag om det kan bli kallt om fötterna om laven skulle vara lika hög som en vanlig soffa. Min tanke är att ha fötterna i höjd eller över aggregatet för att inte "frysa". Den högsta väggen är 240cm hög utvändigt så jag slipper kapa plywoodskivorna där och taklutningen är 15grader för det är lägsta vinkeln med stopp jag har på gersågen. Så det ska bli enkelt att sätta ihop väggarna. Men är inte säker på att jag tänkt rätt...

Dörren på långsidan? Det låter som en bra idé, då kan jag ha en lav som är lika lång som bastun och slippa ta av sig skorna när man tänder i bastun.

EDIT: Dörren på långsidan är en bra planlösning för en minibastu. Men i detta fall kommer hjulen på vagnen i vägen. =/
 
Redigerat:
Här är senaste, och förhoppningsvis sista designen. Var och köpte 45x45-virket idag och ämnar bygga imorgon efter denna design.

Om ingen lyckas stoppa mig med en bättre idé... :)
Bastu4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nikenik skrev:
Dörren på långsidan? Det låter som en bra idé, då kan jag ha en lav som är lika lång som bastun och slippa ta av sig skorna när man tänder i bastun.

EDIT: Dörren på långsidan är en bra planlösning för en minibastu. Men i detta fall kommer hjulen på vagnen i vägen. =/
Inte om du sätter dörren så att den öppnas antingen inåt, eller att du har en ganska så hög tröskel som på gamla hus där man fick ta ett kliv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.