Jag planerar att bygga en mindre villa.

Tänkte vara på gång med husbygget nu men pga. lite olika saker har jag nu hela vintern på mej att fundera på planlösningar mm. Tänkte iallafall försöka få till nått så fort som möjligt så att jag kan börja planera vidare i god tid innan våren.


Jag har gjort en extremt grov skiss. Jag vill ha:

- Öppen planlösning med litet kök och vardagsrum i samma.
- Ingången ska vara till höger på långsidan.
-Troligen ska det vara en grovingång i maskinrum/tvättstuga.
- Ungefär 80-90 kvadrat men det kanske blir lite större.

Tänkte att köket ska vara på höger gavel med ett fönster ovanför bänkarna så att det kommer in ljus. Funderar på om man kan ha skåp/bänkar avfasade lite i vinkel mot resten av rummet. Det syns förhoppningsvis på skissen hur jag menar.


Finns det färdiga planlösningar som är ungefär så här?

Finns det foton som visar hur det skulle kunna bli?





Utvändigt vill jag ha ett ganska enkelt hus med stående panel och vanligt tak. Detta är i jämtland med kyla och snö. Huset blir nog rött med vita knutar. Funderar på en inbyggd farsukvist.

Det ska bli ett enkelt och billigt hus. Tänkte inte snåla med isolering, fönster och sånt men annars så ska det helst bli ganska billigt.

Jag är öppen för förslag.
 
  • husskiss.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Mikael_L
Ska det vara en stuga (fritidshus) eller bostadshus?
Det ser mest ut som en stuga det du ritat.

Kolla tillverkare av stugor för att hitta liknande planlösningar, tex:
http://www.skidstahus.se/fritidshus/
http://www.vastkuststugan.se/menu/sv/fritidshus.html
http://lovangersbygg.se/sortiment/stuga/
http://www.fiskarhedenvillan.se/vara_hus/Fritidshus/
http://www.hudikhus.se/varahus/hus/Fritidshus---Enplanshus/16

Det finns givetvis många fler ...


Kommer den bygglovsmässigt ses som permanentbostadshus eller fritidshus? Det bestämmer nämligen ganska många olika krav på tillgänglighet, isolering osv på huset.
 
Det är ett bostadshus.Permanent.

Jag tänkte att om jag har en öppen planlösning som på skissen så kan jag sätta upp väggar och göra rum ifall det behövs i framtiden.

Det ska bli ett ganska litet och enkelt hus. Jag tänkte mej ungefär 80 kvadrat men det kanske blir uppemot 100 kvadrat i slutändan.

Huset kommer troligen att byggas av lösvirke.

Tack för hjälpen. Jag hoppas att flera kommer till undsättning.
 
Mikael_L
Om du bygger permanentbostadshus måste du uppfylla kraven på tillgänglighet.
Ganska mycket hittar du här:
http://infobank.nacka.se/handlingar...er_for_tillganglighet_vid_nya_byggprojekt.pdf
Du kan inreda ett badrum med duschplats och tillgänglighet för detta, och sen ändå sätta in badkar. Det är godkänt, ty badkaret är ju bara att lyfta ut igen om det behövs.

Ytterdörrar/altandörrar måste ha ett öppningsmått som innebär att det i princip blir modul10-dörrar som gäller. (t.ex. 10x21). Och innerdörrar måste vara minst modul 9 breda.

Tillgänglighet ska även uppfyllas för tomten runt huset, t.ex. inte för brant väg in i huset osv.



Men så till huset ditt.
Kan du berätta lite hur du tänkte när du ritade skissen på planlösningen.
Vad har du för mål, för planlösningen är ju lite udda, kan man ju säga, och jag tror väl att det finns tankar bakom detta.
Du kan f.ö göra ett ännu mindre badrum om du så önskar. Det minsta man kan göra och uppfylla tillgänglighet är 1.7 x 1.8 meter. Vi har 1.8x1.9m, funkar jättebra.
Ditt teknik/tvätt/förråd verkar däremot på tok för litet.
 
Mikael_L
Du måste också ha viss minimiarea på fönster för att uppfylla BBR (boverkets byggregler) det ser ut att ev kunna bli gränsfall, när jag ser din skiss. Men det beror på hur höga fönster det är.

Du måste också ha en ventilation på minst 0,35 liter/sekund och kvadratmeter. Dvs om ditt hus blir 80m[SUP]2[/SUP] så ska det ventileras med 28lit/s - 100m[SUP]3[/SUP] i timmen.

Och du kommer troligen inte klara energikraven utan att ha värmeåtervinning på avluften.

Ska du hålla bygget billigt så blir troligen en frånluftsvärmepump den bästa lösningen. Den ger dig varmvatten, värmevatten och ventilation som den återvinner energin ifrån avluften.
En bra allt-i-ett-lösning.
 
Huset kanske blir lite udda men om jag sätter in flera väggar nånn gång i framtiden blir det kanske lite mer normalt.

Jag tänkte ha en stor öppen yta med kök och vardagsrum i ett men jag kan ju sätta väggar runt köket senare.

Jag behöver inget stort flådigt kök.Funderar på om man kan ha fönster ovanför diskbänk/spis där på gaveln. Det blir mot söder så det borde komma in lite ljus där.

Jag har anlitat en arkitekt och han har sett min vackra skiss. Det sket sej ju med byggstart nu i höst så nu har jag några månader på mej att fundera lite extra. Jag räknar med att arkitekten ritar så att huset uppfyller alla regler.

Skissen är ju ganska grov.

Teknik/tvätt/förrådet kommer nog att bli lite större än på skissen. Det kommer troligen att bli en ytterdörr där. I sånna fall blir det även en grovingång.

Jag vill ju ha små fönster men arkitekten håller inte med mej om det men det blir iallafall inga jättefönster..

Jag ska ha vattenburen golvvärme och tänkte placera värmekällan så långt från sovrummet som möjligt för att slippa ev. ljud. Jag har funderat på en frånluftsvärmepump. Hörs det nått från dom? Jag är ganska less på ventilationsljudet från luftvärmeväxlaren där jag bor nu.
Får man ventilation från badrummet med en sånn?
Dom jag har pratat med har varit nöjda med sina frånluftsvärmepumpar.
 
Mikael_L
Vår FLVP hörs tillräckligt mycket för att man gärna ser att ha den långt ifrån sovrummet. Jag tror detta gäller alla värmepumpar.
Vi har den ca 8 meter ifrån t.ex. köksbordet, där hörs den inte trots att det inte finns någon dörr/vägg mellan, den står i tvättstugan, sen ska ljudet passera precis runt ett hörn (den står ej inom rakt synhåll från köket) och så genom en hallgång och genom stora hallen innan ev ljud når köket. Men då är det redan så dämpat att den inte längre hörs.
Så svaret är, Ja pumpen låter, och pumpen hörs, men inte så väldigt högt, eller långt bort. Har du en dörr mellan så är det nog relativt hanterbart.

Sen har vi frånluftsventiler i kök, tvättstuga och badrum.
Jag har dragit upp flödet lite i badrum, och sänkt något i köket för ljudets skull. Så i badrummet låter det rätt illa. Inget jag egentligen störs av så mycket p.g.a. rummets funktion. Men jag skulle lidit och dött om jag haft det ljudet i sovrummet. :)
En del av ljudnivån där beror också på att differenstrycket över den ventilen är stort då den ligger nära fläkten i pumpen, ventilen i köket föregås av 8 meter 100mm spirorör och någon meter 125mm, vilket sänker undertrycket borta vid ventilen så det också därför låter mindre.


Men jag är känslig och petig över ljud av dessa slag, och jag var oerhört orolig medan vi byggde att jag skulle bli missnöjd sen. Men jag tycker det har fungerat över förväntan faktiskt. Helt tyst är det alltså inte, men tyst (eller tillräckligt iaf) är det i alla fall i de rum där det har betydelse.
 
Jag förstår att det måste låta lite men jag vill ha tyst i sovrummet.

Räcker det med en frånluftspump för att uppfylla krav på ventilation mm.


"Du måste också ha en ventilation på minst 0,35 liter/sekund och kvadratmeter. Dvs om ditt hus blir 80m2 så ska det ventileras med 28lit/s - 100m3 i timmen."

Räcker det med "naturligt" drag eller måste man ha en ventilationsanläggning?
 
Funderar ni fortfarande på föregående fråga?

Spelar det nånn roll var i plattan man går in med avlopp mm. Har nämligen problem med berg. Om avloppet går in där jag ritat ut badrummet blir det bara lite eller kanske inget berg att spränga. Jag har grävmaskiner så jag har provgrävt lite.
 
Mikael_L
En FLVP klarar hela ventilationen (upp till 150-250 m2 kåk, läs specifikationerna).
Jag tror att man nästan kan förutsätta att mekanisk ventilation (=fläkt) kommer krävas för att få bygglov för hus för permanent boende.
Självdrag har nackdelen att det är väldigt väder och årstidsberoende. Bra ventilation på vintern, ingen på sommaren, typ.


Avlopp kan man gå in med typ var som helst förutsatt att man sen lyckas ordna med korrekt fall till varje golvbrunn etc.
Man kan ju även fundera lite redan i början hur avloppssystemet ska kunna rensas, spolas t.o.m ersättas. Inga egentliga krav då, utan bara lite självbevarelsedrift möjligen. :)
 
Har hållit på lite med det här ritprogrammet: http://www.roomsketcher.se/. Fungerar ganska bra så jag kanske lyckas få till en planlösning så småningom.

Verkar ju helt klart intressant med en frånluftsvärmepump. Jag tänkte ju även ha en kamin. Hur funkar det ilag med frånluftsvärmepumpen?

Kan nån förklara det här med moduler på dörrar och fönster?
 
Redigerat:
Vad har du för tomt? Utomplan eller detaljplanelagt?
Man kan inte bygga ett hus i tomma intet.

:)

Med tomtkarta och eventuella planbestämmelser blir det lättare att resonera.
 
Det ska byggas på en bondgård. Delvis på åkermark men det ska gå bra eftersom det blir i anslutning till den befintliga tomten.

Jag har skissat lite mer i roomsketcher. Funderar på om man kan klämma in ett kallförråd/skafferi som håller sej hyffsat svalt året runt?

Kan man skriva ut planösningar i roomsketcher? Eller konvertera bilderna till tex. jpg?.
 
Har skissat lite mer.

Vad kan man räkna med att ett husbygge kostar/kvadratmeter? Tänkte ett normalt pris för ett lösvirkeshus med betongplatta.

screenshothuse.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nyckelfärdigt pris lösvirke kostar (mycket grovt tillyxat) omkring 25.000:- Skr per kvadratmeter inklusive moms ovan grund. Diverse byggherrekostnader tillkommer. Avgår eget arbete.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.