Ni som kör med tag, har ni kod också eller bara tag? Tag känns som en smidig variant för barnen men det är ju inte ovanligt att någon går in i kapprummen på skolorna, plockar nycklar och går direkt hem och plockar värdesaker innan nycklarna ens är saknade. Då känns det ju lite för enkelt för tjuven med en tag på nyckelknippan som enkelt stänger av det tänkta hindret för inbrott.
 
RilleRock skrev:
Du kan ju börja med K420 och känner du att du verkligen vill ha tag-funktion så kan du längre fram flytta ut K420 i tex garaget och montera en K521 i huvudentren.
Kanon ide, jag är övertalad ;)
 
Val av utomhus siren?

Jag har plöjt igenom hela tråden men ändå inte blivit riktigt klok på vad som är vettigt.

Det är fördraget en 4 ledare (telefon kabel) ca 20m. Ingen kraftig kabel direkt...

När jag kollar i installationsmanulen tolkar jag det som det behövs 4 ledare eller 6 om jag vill ha blixtljus oxå, stämmer det?

Vilken siren rekommenderas till SPC larmet?
Finns det siren med inbyggt blixtljus som klarar sig på 4 ledare?
 
RilleRock
doohan99 skrev:
Val av utomhus siren?

Jag har plöjt igenom hela tråden men ändå inte blivit riktigt klok på vad som är vettigt.

Det är fördraget en 4 ledare (telefon kabel) ca 20m. Ingen kraftig kabel direkt...

När jag kollar i installationsmanulen tolkar jag det som det behövs 4 ledare eller 6 om jag vill ha blixtljus oxå, stämmer det?

Vilken siren rekommenderas till SPC larmet?
Finns det siren med inbyggt blixtljus som klarar sig på 4 ledare?
Du behöver 6 trådar om du skall ha sabotageskydd samt vill ha separat styrning på larmdon vs blixtljus
dvs kunna ställa olika tider på hur länge de skall vara aktiverade.

Med 4 trådar kan du styra en utesiren med blixtljus men du får hoppa över sabotageskyddet alt hitta en utesiren med blixtljus som drar minimalt med ström.

Bor du mitt i ett villakvarter eller ute på landet?

Denna tycker jag är väldigt bra då den inte lastar ner centralen utan strömuttaget sker med
ett batteri i kapslingen som underhållsladdas av centralen.
Men den låter så in i he****e.
http://www.teletec.se/inbrottslarm/ovriga-tillbehor/sirener/tl-10-siren
http://www.teletec.se/inbrottslarm/ovriga-tillbehor/sirener/tl-30x-siren-blixtljus

För en villa skulle jag rekommendera en fördröjning av utesiren på ett antal sekunder
vid falsklarm så man hinner larma av innan utesiren drar igång och grannarna tröttnar...
 
Jag har 2 grannar tätt sedan blir det lite glest med husen.

126 db kanske är lite mkt om det blir falsk larm, vill ju iof att det skall låta ordentligt..

Såg att den drar 900mA, tar den strömmen från inbyggt batteri i själva sirenen eller är det ok att skicka 900mA i en tunn teleledning på 20m?
 
...sorry såg ju att du svarat på batteri frågan..
 
Köpte en TL-30 till mitt larm men är inte säker på att jag konfigurerat och kopplat optimalt. Borde inte sirenen börja tjuta om den tappar laddspänningen?

Satte muspianot 101101 vilket ger att siren plus blixt är av så länge respektive controlingång på sirenen är dragna till jord. Tanken var att en klippt kabel i så fall borde ge oljud då control blir flytande. Inverterade utgångarna på SPC och driver sirenen från EXT- och blixt på utgång 4. Rätt eller fel? Känns som jag missade något...
 
RilleRock skrev:
Har bara användaren knutet till barnet tillgång till ett larmomåde räcker det med kod
utan bekräftelse för till/från.
En användare per barn innebär även att du kan få mail och se vilken av dem som manövrerat larmet.
Får testa det, men skulle helst vilja ha en enkel "snabbknapp" för helt larmat, och en annan för nattläge, typ det som finns på fjärrkontrollen.
 
En annan fråga.. Har försökt få kalenderfunktionen att fungera, men måttligt resultat. Vill att nattläge (=entry/exit magnetkontakt) ska bli aktiv vissa tider, men det händer absolut inget när jag försöker få till det i kalenderfunktionen och koppla vecka1 till rätt zon.

Någon som vet vad som kan gått fel?
 
RilleRock
Opz99 skrev:
En annan fråga.. Har försökt få kalenderfunktionen att fungera, men måttligt resultat. Vill att nattläge (=entry/exit magnetkontakt) ska bli aktiv vissa tider, men det händer absolut inget när jag försöker få till det i kalenderfunktionen och koppla vecka1 till rätt zon.

Någon som vet vad som kan gått fel?
Du kan bara styra de riktiga larmområdena med automatiskt till/från via kalendern.

Gör önskat schema, viktigt att utgå från Frånkoppling Tillkoppling och inte PÅ/AV.
Gå till Områden och välj ditt schema under kalender.
Välj därefter om området automatiskt skall tillåtas att Tillkopplas alt Frånkopplas enligt kalender.
 
RilleRock
Opz99 skrev:
Får testa det, men skulle helst vilja ha en enkel "snabbknapp" för helt larmat, och en annan för nattläge, typ det som finns på fjärrkontrollen.
Då får du satsa på en K52X.
Beroende på konfiguration visas alternativet direkttillkoppling i viloläge.
Tvingad tillkoppling/deltillkoppling utan PIN kod är möjlig för det område
manöverpanelen är tilldelad
 
Då funkade det :), hade iofs bytt till Företag innan, men det kanske inte spelade någon roll. Ioma man kunde välja kalender under respektive zon antog jag att det gick att styra det på den nivån, men minsta nivå är alltså Område.

Vet du hur / vart man hittar svenska språkfiler? Köpte larmet i Sverige, men kan bara köra engelska, franska och tyska.
 
RilleRock
Opz99 skrev:
Då funkade det :), hade iofs bytt till Företag innan, men det kanske inte spelade någon roll. Ioma man kunde välja kalender under respektive zon antog jag att det gick att styra det på den nivån, men minsta nivå är alltså Område.

Vet du hur / vart man hittar svenska språkfiler? Köpte larmet i Sverige, men kan bara köra engelska, franska och tyska.
Ja du har bara full funktionalitet på Områden.
Dock är delt. väldigt använbara.

Har du inte installerat senaste fw 3.6.6 så gör det.
.clng filen är språk.
https://www.dropbox.com/sh/xc8m3ga3h1ci7h2/AAC8iccM9_BArGGlXeZPOjXva?dl=0
 
Inga tankar kring inkopplande av siren?

Satt och tryckte runt i webbgränssnittet och kom fram till att det inte är möjligt att begränsa passagekontrollen som jag tänkt mig. Tanken var att kunna styra möjligheten till inpassage med PIN beroende på om vissa områden är aktiverade eller inte. De enda villkoren man styra är ju tillgång/inte-tillgång att passera baserat på kalender. Störigt.
 
RilleRock
phl skrev:
Köpte en TL-30 till mitt larm men är inte säker på att jag konfigurerat och kopplat optimalt. Borde inte sirenen börja tjuta om den tappar laddspänningen?

Satte muspianot 101101 vilket ger att siren plus blixt är av så länge respektive controlingång på sirenen är dragna till jord. Tanken var att en klippt kabel i så fall borde ge oljud då control blir flytande. Inverterade utgångarna på SPC och driver sirenen från EXT- och blixt på utgång 4. Rätt eller fel? Känns som jag missade något...
Man brukar koppla den så att larm klippt kabel drar igång sirenen men ev även vid sabotage.
Laddningen sker direkt från CA och ingångarna 5,6 på TL-30 har normalt en positiv alt en negativ styrning på sig i normalläge som försvinner vid larm/klippt kabel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.