Har ett GSM relä som ska skicka signal till en automatisk grind.

Lite osäker på vad utgångarna gör.

Läst denna förklaring från tillverkaren men jag blir inte klok.

The relay connections are standard to all relays, Normally Open and Normally Closed in relation to the C (Common) on each relay.
Tar jag alltså från Relay 1
N-Open
C
N-Closed

och använder hur? Är C jord och de andra två är +?
https://dl.dropboxusercontent.com/u/88904045/Product Info/EAGLE/EAGLE_t_ Manual _April 14_.pdf

relä.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • GSM-EAGLE_W.jpg
Redigerat:
Common - Gemensam punkt. Denna växlar anslutning mot NO och NC.
Normally Open - Normalt öppen, är inte relät draget så är denna punkt inte ansluten (drar relät så ansluts denna punkt)
Normally Closed - Normalt stängd, är inte relät draget så är denna punkt ansluten (drar relät så kopplas denna punkt bort)

I kort: oaktiverat är C och NC ansluten, i aktiverat C och NO.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 1 till
  • Laddar…
13th Marine skrev:
Common - Gemensam punkt. Denna växlar anslutning mot NO och NC.
Normally Open - Normalt öppen, är inte relät draget så är denna punkt inte ansluten (drar relät så ansluts denna punkt)
Normally Closed - Normalt stängd, är inte relät draget så är denna punkt ansluten (drar relät så kopplas denna punkt bort)

I kort: oaktiverat är C och NC ansluten, i aktiverat C och NO.
Vill helst kunna både öppna och stänga men öppna är viktigast.

På mitt styrkort till grindmotorn har jag
En ingång med 2 anslutningar som heter Open.
Sen har jag en som har 2 anslutningar och heter Stop. Den tror jag mer är som en nödstopp.

Alltså ska jag använda Open. Har där 2st ingångar. + och minus antar jag. Vilka från detta GSM relä kan tänkas gå in där? mhouse styrkort.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Du får koppla C och NO från ett av reläerna på GSM-enheten dit, spelar ingen roll hur du skiftar dem.
 
  • Gilla
Suhagg
  • Laddar…
Tack. Ska prova.
 
Den sluter alltså bara kretsen? Så om jag "kortsluter" open på min motor så får den ett kommando att öppna.
 
Ja det är nog inte mycket att välja på om man ser till symboliken för de plintarna. Du kan ju testa funktionen med en trådbygel manuellt så ser du hur det funkar om man släpper och sluter igen osv.

Stop ser ju däremot ut att ha mer val eller möjligheter med slutande, brytande och något som ser ut som ett motstånd. Borde väl finnas i någon manual vad de menar där men start är helt klart en slutning.
 
Stop ingången kanske kan användas för klämskydd, dom är alltid kopplade i serie med en 8,2 ohm motstånd.

Jag har kopplat in en GSM modul, men det var flera år sen, man kunde både öppna och stänga, det är därför det är 2 reläer.

Lite konstigt att det bara finns öppna på styrningen, ibland kan det vara en impulsingång, dvs första slutningen öppnar, nästa stänger. Min gissning är att det går att programmera på nått sätt.
 
Det kan vara så att man kopplar in en ändlägesbrytare på stopp, och sedan när man släpper "öppna" så kommer grinden stängas igen?

Det behövs mer information om grinden och grindöppnaren innan man kan dra konkreta slutsatser.
 
Hittade en bild i manualen på ett nyckelbrytare som kan användas för att öppna och stänga antar jag.
Den verkar kopplas in på både Open och Stop.

Capture.JPG
 
Kan du ge oss manualen till grinden/grindöppnaren istället?
För bilden säger, åtminstone mig, inte mycket om hur grinden är tänkt att fungera.
 
Stop skulle jag tro du inte ska göra något med, det Rikard skrev tidigare om klämlister och motstånd för failsafe verkar passa bra med symbolerna för den plinten. Kom som Marine skrev in med manualen eller testa bara med en bygel hur open beter sig, är nog impuls för både öppna-stäng på något sätt.
 
Databladet är inte jättetydligt med hur det funkar.

En gissning skulle vara att en puls på "open" öppnar grinden om den är stängd, om grinden är öppen så stängs den igen. Det verkar även finnas ett automatiskt läge där grinden stänger sig själv efter en viss stund.

Men har du motorn och nyckelbrytaren borde du kunna prova dig fram?
 
Ser ut som att du kan konfigurera open signalen på fyra olika sätt och alla innebär att impuls på den används både för öppna-stäng. Så du ska inte använda stop ingången om du inte har något klämskydd eller annat "nödstopp" den har inte med stängningen att göra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.