Du tror inte att förmyndarfasoner har med 100 år av sossefiering att göra?

edit: det enda som är bra med tillgänglighetskraven är att man slipper sätta in ful tröskel i våtrummen
 
Känns som ett egoistiskt tänkande.
 
Mitt boende är ytterst egoistiskt, det är ju för fan MITT!

edit: Och ja, detta är en angaerade fråga för mig :p
 
Tror du behöver kolla över tillgänglighets kraven lite innan du spyr galla över dom!
I dom flesta badrummen är det inga problem att uppfylla dom och i dom som det inte
går brukar det inte dra med sig några stora merkostnader när man ändå ska renovera.
Det du behöver är en svängradie på 160cm i fotstegs höjd sen är det ok,även om man skulle montera en kommod tex.
så mått blir mindre går den att ta bort så kraven är uppfyllda vid ev. behov.
sen har ju tröskeln inte mycket med anpassning att göra mer med anslutning av tätskikt.
Även om det går utan tröskel.
 
ALLA lägenheter och bostäder som nyproduceras har ju dessa tillgänglighetskrav idag. Även t.ex. studentbostäder (vilket jag personligen kan tycka är lite i överkant, det borde väl räcka att upplåta bottenplanet av nya studentbostadshus till eventuella rörelshindrade studenter, resten av kåken borde väl kunna klara sig utan, för att få ner produktionskostnaderna och kanske klämma in några bostäder till istället).

Men jag tycker att befintliga bostäder inte borde ha dessa krav vid om- och tillbyggnader, endast i de fall tillbyggnaden ska inrymma ett badrum. Men bygger jag till ett större kök och ett sovrum till, borde jag inte behöva fixa tillgänglighetsanpassat badrum också!

Mitt badrum på boplanet skulle t.ex. inte vara så lätt att fixa. Där är en dörr på 80 cm (som väl borde vara karmmått 100 för att vara godkänt), som i ena kanten ansluter till en murstock (ta bort den är ganska omöjligt...) och i andra sidan ansluter till en bärande pelare, ventilationstrumma, elstam mm.
Sedan är det en höjdskillnad in till badrummet på ca 4 cm (pga flytspacklet som ger fall till golvbrunnen), att ta bort den skulle betyda bryta upp hela badrummet, hyvla ner golvbjälkar etc.
Slutligen är badrummet L-format och ingen av delarna i L-et har en större bredd än 120 cm - omöblerat. Få in en vändradie där den som kan...
 
Redigerat:
Livslängden på ett badrum är c:a 15-30år så om alla följer dom riktlinjer som finns så borde dom flesta badrummen vara tillgängliga vid det här laget.
 
Borde vi inte även jordbävningsanpassa husen? Tänk om 100 miljoner år kanske de tektoniska plattorna har ändrats så Sverige blir ett jordbävningsområde
 
  • Gilla
Martin_B
  • Laddar…
Du kan ju lämna det som förslag.
 
Vet du hur många bostäder som måste anpassat varje år?
Sen är det ju så att det är skattebetalarna som får ta notan, så hur det än är får man betala för eller senare ändå
och då är det ju ganska ekonomiska att bygga bort kostnaden från början.
 
b8q skrev:
ALLA lägenheter och bostäder som nyproduceras har ju dessa tillgänglighetskrav idag. Även t.ex. studentbostäder (vilket jag personligen kan tycka är lite i överkant, det borde väl räcka att upplåta bottenplanet av nya studentbostadshus till eventuella rörelshindrade studenter, resten av kåken borde väl kunna klara sig utan, för att få ner produktionskostnaderna och kanske klämma in några bostäder till istället).

Men jag tycker att befintliga bostäder inte borde ha dessa krav vid om- och tillbyggnader, endast i de fall tillbyggnaden ska inrymma ett badrum. Men bygger jag till ett större kök och ett sovrum till, borde jag inte behöva fixa tillgänglighetsanpassat badrum också!

Mitt badrum på boplanet skulle t.ex. inte vara så lätt att fixa. Där är en dörr på 80 cm (som väl borde vara karmmått 100 för att vara godkänt), som i ena kanten ansluter till en murstock (ta bort den är ganska omöjligt...) och i andra sidan ansluter till en bärande pelare, ventilationstrumma, elstam mm.
Sedan är det en höjdskillnad in till badrummet på ca 4 cm (pga flytspacklet som ger fall till golvbrunnen), att ta bort den skulle betyda bryta upp hela badrummet, hyvla ner golvbjälkar etc.
Slutligen är badrummet L-format och ingen av delarna i L-et har en större bredd än 120 cm - omöblerat. Få in en vändradie där den som kan...
Skrev fel tidigare vändradien är 130 i bostäder så ditt badrum uppfyller kraven om det är möjligt att snurra i L:et,
sen tror jag att det räcker med en 90 dörr för inomhus rullstol.
 
Byggde ett badrum som var 3kvm som klarar kraven så det är ju inte några "enorma" krav som ställs.
Bara lite planerande vid renovering.
 
Här är mitt, på drygt 3 kvm. Det har jag inte lyckats tillgänglighetsanpassa, men Traume kanske lyckas?
badrum.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mitt är fyra kvadrat gick inte heller att tillgänglighetsanpassa

invalido.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
b8q skrev:
Här är mitt, på drygt 3 kvm. Det har jag inte lyckats tillgänglighetsanpassa, men Traume kanske lyckas?
[bild]
vändradien får du i hörnet i vinkeln, sen placerar du duschen i hörnet på L:et wc:n vid 110 måttet och kommod handfat till höger innan för dörren, kan du bara få plats med en 90 dörr så är det grönt(y) ( 80cm öppning krävs en 90dörr har en öppning på 82cm) alt. duschen vid 110 måttet handfatet mittemot sen wc till höger innan för dörren.
 
AndersMalmgren skrev:
Mitt är fyra kvadrat gick inte heller att tillgänglighetsanpassa

[bild]
Ser inte problemet, 130cm i vändradie i fotstegshöjd ,handfatet är väl djupare än 40cm?

även om dusch väggen är en sån där ful fast vägg går den ju att ta bort och ha draperi eller typ infällbara väggar, finns ju även plats där med om din ritning är skalenlig
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.