jag blir inte klok:(


har satt en skruv i varje hörne så långt in jag kan,
sedan tog jag murar snöre, spände så jag fick ett kryss,
sen fort att dra ett ett snöre runt om allt ihop, för att få det rakt mot väggarna.

sedan mätte jag 280mm från snöret längs väggarna, satte skruv, å sedan tog smät snöre, så gjorde linjer, sedan när jag skulle kontroll mäta från krysset av snören till 280mm stecken så stämmer det inte... hur kan det inte stämma?


alla tips mottages
 
Jag förstår inte de 280mm. Vad är det som inte stämmer?
 
du ska mätta till skruven 280 mm från väggen på diagonalen
 
MathiasS skrev:
Jag förstår inte de 280mm. Vad är det som inte stämmer?
mäter jag från mitten, där båda snören korsar varandra.. och ut mot det strecket som är 280mm, så får jag olika mått om man jämför motsats sida.

280mm är där jag ska lägga flisen för fiskbensparkett
 
Som sagt är det diagonalmåtten som ska vara lika när man mäter, så om du mäter från 280 måttet i hörnet till 280 måttet diagonalt över rummet, sen kontrollerar du mot andra diagonalen, stämmer det inte får du justera 280 markeringarna lika mycket till måtten stämmer, tex om kryss måtten skiljer 50mm så flyttar du ut 280 markeringen 12,5mm i varje ände på det korta måttet och 12,5m in på det långamåttet
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Där ser man hörnet, det rosa snöret är det som jag har kryss måttat med, det blå är 280mm linjerna.


Jag ska ha en rak fyrkant i rummet, å sen ett mitten streck.
 
HaHa om rummet är rektangulärt kan du aldrig få ditt mättsätt att stämma.
Men om du tar ett måttband och mäter från det blå krysset till motsvarande diagonalt över rummet sen
mäter andra diagonalenså blir det rätt
 
  • Gilla
toolman77
  • Laddar…
Kan du inte utgå från ett hörn, vinkla av med 90 grader och ex använda laser eller räkna? Använder du alla fyra hörn tror jag att det blir svårt att mäta sig till en rektangel med raka vinklar
 
  • Gilla
PiggenGävle
  • Laddar…
Om du vill placera den så neutralt som möjligt i rummet gör som jag skrev.
om du bara vill följa en vägg , så ut gå från den sen räkna på följande sätt.
Om vi antar att rummet är L3MxB2m
längden X 2( 3x2=6) + Bredden X2 (2x2=4) =10 sen tar du roten ut 10 vilket blir C:a 3.17m
Diagonalen ska vara 3.17m för att vinkeln ska vara 90 grader
 
Traume skrev:
Om du vill placera den så neutralt som möjligt i rummet gör som jag skrev.
om du bara vill följa en vägg , så ut gå från den sen räkna på följande sätt.
Om vi antar att rummet är L3MxB2m
längden X 2( 3x2=6) + Bredden X2 (2x2=4) =10 sen tar du roten ut 10 vilket blir C:a 3.17m
Diagonalen ska vara 3.17m för att vinkeln ska vara 90 grader

Kan säga så här, matte är verkligen inte något för mig.... Det du skriver är rena grekiskan för mig..... :( önskar att man var bra mkt bättre på matte än vad jag är
 
vad har du för mått på rummet?
tex från ditt blåa kryss på längden och bredden av rummet
 
Du behöver inte ha 90-gradiga hörn för att lägga fiskben. Mät ut din fris och listband från vägg, glöm inte rörelsemån på ca 6 mm. Rita upp detta på undergolvet och sedan slår du en mittlinje i rummet som du lägger efter. Provlägg först från din linje så du inte får några jättesmå bitar vid listbandets början.
 
berne88 skrev:
Kan säga så här, matte är verkligen inte något för mig.... Det du skriver är rena grekiskan för mig..... :( önskar att man var bra mkt bättre på matte än vad jag är
Det Traume försökte förklara är Pythagoras sats, dvs hur man räknar ut längden på diagonalen på en rätvinklig triangel om man vet hur långa de andra två sidorna är (i ditt fall hur långa sidorna är i rummet). Tyvärr blev förklaringen lite missvisande då det är längderna i kvadrat och inte "gånger två" som gäller.

Så om en sida av rummet är 3 meter och den andra är 2 meter så blir diagonalen på rummet som följer:

3*3+2*2= 13 -> diagonalen är "roten ur 13" vilket är ca 3,605, alltså 3 meter och 60,5 cm.

Pythagoras sats.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tallguy196 och 1 till
  • Laddar…
HaHA såg att jag gjorde en tanke vurpa :D ska av 3x3 inte 3x2
 
Gör som falkn skriver sen sågar du frisen med sänksåg och fräer en ny spont.
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.