Förutom det känslomässiga (bibehållande av gammalt, äkta byggnadsvård etc..) Vet någon det finns helt byggnadstekniska minus med att använda saneringsgips istället för tretex/spännpapp?
Trofasta byggnadsvårdare har berättat för mig att gips inte alls andas lika bra som gips, dvs. släpper ut fukt innifrån och igenom fukten utifrån så att den inte stannar inne i väggen. stämmer det?

Jag har ett hus byggt år 1900 med liggtimmerstomme som om några år skall nyttjas som åretrunt boende. Jag strävar efter att behålla det gamla (drog fram och såpade golv som låg under plastmatta, målat gammal ytterpanel med linoljefärg etc..)
Den gamla spännpappen var så nikotindränkt att jag omöjligt kunde spara den. Helst skulle jag lagt tretex/träfiberskivor, men då skulle de ha varit tjockare än de gamla fina taklisterna som jag omöjligt kunde få bort hela. Jag var alltså inriktad på ny spännpapp, men blev avrådd av en lokal målarmästare, som menade att den blir påsig efter första vintern om inte huset hålls uppvärmt. Jag valde då 6mm saneringsgips som lades direkt på timmerstommen, varmed väggaran blir vågiga och ojämna, precis som timmerväggen. 6mm skiva passar precis in under den gamla taklisten, så jag behövde inte riva ner de gamla listerna Inget problem att skruva upp något, eftersom jag har timmerstomme som säkert håller.
Jag tänker inte lägga någon extra isolering varken på ut- eller insidan. Endast vindpapp mellan timmer och gips.

Har jag genom att lägga in 6mm gips, skapat en diffusionsspärr som kan skada husets timmerväggar?

Jag ansåg, att 6mm gips inte kan täppa till så mycket, men en annan målare konstaterade i efterhand, att det lär ska vara så mycket lim i dessa skivor för att de skall hålla ihop, att de är mer diffusionstäta än de som är 12mm tjocka.

Om jag nu redan skapat en oönskad diffusionsspärr, gör det då detsamma vad jag lägger upp för tapeter och vilket klister jag använder? Jag har ju läst att man bör använda rena papperstapeter och lim som inte innehåller plaster.

Personligen kan jag själv leva med vetskapen att det sitter gips istället för spännpapp/träfiber bakom tapeten..jag vill dock att huset skall må bra.

Tacksam för svar och synpunkter.



 
Själva byggnadstekniken vet jag inte så mycket om.... Tycker bara att det var himla skönt att få upp gips istället för tretex på våra väggar (tretexen fick bli tändmaterial i kakelugnen istället, och rackarns vad det brann...). Men jag har nog tänkt att gipsen är bra just för att jag slipper riva ned det gamla - när tretexen kom bort blev det ju plats för gips utan att ta bort lister etc. Så skulle någon (eller jag själv) i framtiden vilja ta fram de gamla putsväggarna på vassmatta, så finns det ju där bakom. Lite bevarande-tankar i alla fall.... Fast nästa rum är jag nästan sugen på att testa att renovera "på riktigt", med puts och allt...
 
Ännu en grej som det lönar sig att tänka på då man står mellan valet träfiberskiva, spännpapp och gips; Ett timmerhus har jättebra akustik, nästan inget eko. Träfiberskivor och spännpapp påverkar inte denna akustik, vilket däremot gips gör. Då vi lagt in gips i ett rum och hade det andra oåtgärdat, kunde man höra en tydlig skillnad. det blev ett "kallare" ljud/eko i rummet orsakat av gipsskivor som är ett dött och hårt material. I renoveringen av resten av rummen har jag tänkt beklä åtminstone en av väggarna med träfiberskivor, så att den väggen blir ljudabsorberande, varmed akustiken i rummet torde bli bättre. Om man döljer in väggar i diverse väggbonader, tavlor, mattor på golven, och mjuka soffgrupper så eliminerar ju även det ekot, men jag föredrar avskalad inredning, varmed jag vill satsa på det kala rummets akustik.
 
Ännu en grej som det lönar sig att tänka på då man står mellan valet träfiberskiva, spännpapp och gips; Ett timmerhus har jättebra akustik, nästan inget eko
Jag upplever precis samma sak. Efter jag renoverat tv-rummet och bytt det mesta från treetex till gips så märker man stor skillnad i dämpning av ljudet mot ex.vis matsalen som är rummet bredvid.
Innertaket var av treetex, det är nu pärlspont som är lite hårdare än treetex förstås.
Det är inte så att man tänker på att det ekar eller dylikt i tvrummet, men när man sitter och äter i matsalen så slås man över hur mycket tystare det är, där är tak och vägg av treetex intakt sånär som en framtagen murstock.

Man kanske ska tänka om och försöka behålla treetexen.
Att hävda att man ska ha gips ur brandsynpunkt tycker jag inte stämmer.
En sån här gammal kåk säger "poff" sen är den borta om det börjar brinna i alla fall.

Jocke
 
Jag funderar också på det där med gips och fuktspärr.

Vårt fritidshus, som jag hoppas blir året-runt-hus så småningom, är av liggtimmer i undervåningen. Övervåningen har tydligen varit tänkt som en kallvind för där finns bara plankväggar. Nu vill jag isolera övervåningen eftersom vi vill använda övervåningen också till att bo i.

Det som till äventyrs kan ha funnits av ursprunglig inredning rök 1960, så där finns ingen gammal inredning att vara rädd om. Jag vill gärna återskapa 1800-talskänslan i huset, men jag känner att vi behöver prioritera var vi lägger tiden och orken. Vi har bytt ut en del golv mot 3,5 cm tjock ek, satt in en kakelugn, behållit 1940-tals-köksskåpen men spikat upp pärlspontspanel upp till halva väggarna i köket (utanpå tretexskivorna som fanns sen 1960) och låtit hyvla lister efter gamla förlagor från andra hus i närheten.

Nu till övervåningen: Jag vill absolut inte ha plast i huset och därför har jag tänkt använda isoleringsskivor av linfiber. Det jag undrar är: Kan jag sätta upp gips sedan ut mot rummet och tapetsera på gipset utan att huset blir tätt och får fuktproblem? Alternativet som jag funderar på är råspont (bräder) men jag misstänker att gips är betydligt snabbare och billigare. Eller?
 
Testar ett litet trådlyft då jag i princip vill ha svar på samma fråga som i det sista inlägget här.

Vi renoverar just nu kammaren på övervåningen i vårt hus. Innan jag rev mig tillbaka till övervåningens byggår för exakt 100 år sedan var här ett 20 år gammalt badrum och ett lika gammalt sovrum. Ytterväggarna består av stående timmer på vilken det sitter papp som är skadad och inte skulle funka som underlag till annat än skivor, panel eller möjligen ny papp. På denna hade tidigare ägare satt cellplast innan bad- och sovrum byggdes.

Det blir bad- och sovrum här även när vi är klara. Nu funderar jag på val av skivmaterial i sovrummet. Vi ska nämligen sätta upp en 45 mm träfiberisoleringsskiva på ytterväggarna (men ingen plast), dels för att det är nu vi har chans att tilläggsisolera litegrann och för att enkelt kunna dra el i väggarna. Dessutom blir det en ny mellanvägg som också behöver ett skivmaterial innan tapeten.

Hur är det med fuktvandring och gips? Bör ett material som andas bättre väljas? Vilken skiva skulle ni rekommendera om inte gips?
 
Ser inget konstruktivt problem med gips. Det är inte difftätt. Även hygroskopisk isolering kräver en ångbroms i form av en papp. Även för denna isolering ska inte varm luft fritt kunna vandra in i isoleringen. Tanken är dock att viss diffusion ska kunna ske eftersom gamla hus är byggda enligt den principen.

Däremot är ju inte gips något byggnadsvårdsmaterial precis. Raka och stumma gipsväggar ger ett väldigt modernt intryck. Vill du återskapa en äldre känsla skulle jag rekommendera pappspänning och/eller panel.
 
Renoveringsgipsen blir ju inte rakare och stummare än vad masonit är tex. den följer under laget bra så är det snett/vint/ bubblig blir det även det efter montaget.
 
Jo vi har själva satt en del repgips i garderobsutrymmen och liknande på våra timmerväggar. Det funkar. Repgipsen är dock rätt ömtålig och ska den böjas mycket kan skruven få svårt att hålla fast den.

Men nu trodde jag det handlade om uppreglade väggar (?) eftersom det skulle isoleras. Och då är ju inte bara pappspänning ett alternativ heller, men man kan förstås pappspänna på någon skiva man sätter först, eller rentav råspont så blir det väldigt rejält.

Ett annat alternativ är att sätta plyfa som man sen klistrar ark av lumppapp på. Eftersom lumppappen blir rätt ojämn ger det en mer oregelbunden känsla. Riktigt snyggt.
 
Redigerat:
Macarus skrev:
Jo vi har själva satt en del repgips i garderobsutrymmen och liknande på våra timmerväggar. Det funkar. Repgipsen är dock rätt ömtålig och ska den böjas mycket kan skruven få svårt att hålla fast den.

Men nu trodde jag det handlade om uppreglade väggar (?) eftersom det skulle isoleras. Och då är ju inte bara pappspänning ett alternativ heller, men man kan förstås pappspänna på någon skiva man sätter först, eller rentav råspont så blir det väldigt rejält.

Ett annat alternativ är att sätta plyfa som man sen klistrar ark av lumppapp på. Eftersom lumppappen blir rätt ojämn ger det en mer oregelbunden känsla. Riktigt snyggt.
Men vid pappspänning på en ny vägg kan man ju lika gärna ha gips.
ev. nackdelar med gipsen beror ju på pappret..
 
Har aldrig förstått det här med att medvetet göra saker som tex. Macarus skriver.
Byggnadsvård i all ära om det handlar om att ta till vara en gammal byggnad med antika metoder.

Men att modernisera en gammal byggnad och sen göra väggarna bubbliga för att kunna spänna papp tex.
Med på reglade väggar på tex. ett gammalt bulhus tappar man ändå karaktären i.o.m att man helt plötsligt får djupa fönsternischer.Ska man ändå gör om kan man lika gärna använda moderna material i.o.m att man gör om till en modern konstruktion, sen ska man ju ändå försöka bygga med tidsenlig stil.
Konstruktions mässigt ska man tänka både 1 & 2 gånger innan man tilläggsisolerar och tätar ett gammalt hus, finns så många ex. på renoveringar som gått fel.
 
  • Gilla
Macarus
  • Laddar…
Traume skrev:
Har aldrig förstått det här med att medvetet göra saker som tex. Macarus skriver.
Byggnadsvård i all ära om det handlar om att ta till vara en gammal byggnad med antika metoder.

Men att modernisera en gammal byggnad och sen göra väggarna bubbliga för att kunna spänna papp tex.
Med på reglade väggar på tex. ett gammalt bulhus tappar man ändå karaktären i.o.m att man helt plötsligt får djupa fönsternischer.Ska man ändå gör om kan man lika gärna använda moderna material i.o.m att man gör om till en modern konstruktion, sen ska man ju ändå försöka bygga med tidsenlig stil.
Konstruktions mässigt ska man tänka både 1 & 2 gånger innan man tilläggsisolerar och tätar ett gammalt hus, finns så många ex. på renoveringar som gått fel.
Tja, nu befinner vi ju oss på byggnadsvårdsforumet så jag antar att läsarna här ändå är intresserade av byggnadsvårdslösningar. Sen blir det alltid en skala ifråga om hur traditionellt man gör det.

Visst är det en lite konstig skvader att pappspänna på träskivor istället för att skruva gips men få saker är så främmande i ett gammalt hus som raka gipsväggar. Det blir helt enkelt inte tidsenligt. Inget fel på gips i sig, det är ett bra material på många sätt. Men gamla metoder är sällan gjorda för reglade väggar så här krävs då någon slags kompromiss. Faktum är att det också finns många rationella skäl för att pappspänna även för den som inte är någon superbyggvårdare. Det är billigare, snabbare och mindre material att frakta hem än gips. Ingen spackling alls...

Håller inte med om biten med att man lika gärna kan bygga modernt om man bygger om och sen göra det i tidsenlig stil. För mig är helt enkelt tidsenlig stil något mer än att sätta upp färdig mdf-pärlspont... En modern konstruktion ser ut som en modern konstruktion. Visst kan man gå den vägen, det är upp till var och en, men jag tycker inte det är sättet för den som verkligen vill vårda och bevara ett gammalt hus. Det kommer mer ge intryck av just ett nybygge i fusk-gammal stil. Sen blir det förstås ändå alltid kompromisser men att använda gamla ytmaterial som pappspänning, lumppapp och riktig panel är en viktig del av intrycket, likaså att inte göra det för rakt och plant.

Precis som Traume är inne på finns det också konstruktiva skäl att vara försiktig med moderna lösningar. Att kombinera moderna lösningar med det gamla betyder ofta en risk eftersom att logikerna många gånger är helt skilda, t.ex. fuktvandring vs. täta skikt.
 
Redigerat:
Macarus skrev:
Tja, nu befinner vi ju oss på byggnadsvårdsforumet så jag antar att läsarna här ändå är intresserade av byggnadsvårdslösningar. Sen blir det alltid en skala ifråga om hur traditionellt man gör det.

Visst är det en lite konstig skvader att pappspänna på träskivor istället för att skruva gips men få saker är så främmande i ett gammalt hus som raka gipsväggar. Det blir helt enkelt inte tidsenligt. Inget fel på gips i sig, det är ett bra material på många sätt. Men gamla metoder är sällan gjorda för reglade väggar så här krävs då någon slags kompromiss. Faktum är att det också finns många rationella skäl för att pappspänna även för den som inte är någon superbyggvårdare. Det är billigare, snabbare och mindre material att frakta hem än gips. Ingen spackling alls...

Håller inte med om biten med att man lika gärna kan bygga modernt om man bygger om och sen göra det i tidsenlig stil. För mig är helt enkelt tidsenlig stil något mer än att sätta upp färdig mdf-pärlspont... En modern konstruktion ser ut som en modern konstruktion. Visst kan man gå den vägen, det är upp till var och en, men jag tycker inte det är sättet för den som verkligen vill vårda och bevara ett gammalt hus. Det kommer mer ge intryck av just ett nybygge i fusk-gammal stil. Sen blir det förstås ändå alltid kompromisser men att använda gamla ytmaterial som pappspänning, lumppapp och riktig panel är en viktig del av intrycket, likaså att inte göra det för rakt och plant.

Precis som Traume är inne på finns det också konstruktiva skäl att vara försiktig med moderna lösningar. Att kombinera moderna lösningar med det gamla betyder ofta en risk eftersom att logikerna många gånger är helt skilda, t.ex. fuktvandring vs. täta skikt.
Nu skulle jag inte föreslå mdf panel vilket fall som helst utan använt trä som jag ändå ser som ett modernt material även om det används i all tid , men om man ser till att man på pappspända väggar oftast tapetserades eller målades mönster på.
Tycker jag ändå att lite av vitsen med pappspänningen går förlorad, om man ändå gör om med isolerade väggar m.m
För man skulle aldrig få det så dåligt utfört som det är i ett gammalt hus där det suttit i 100år
När man gjorde spänd papp försökte man nog ändå få det så rakt som möjligt.
Precis som om man idag skulle göra ett hus enl. gammal byggteknik., så skulle inte väggarna vara bubbliga och skeva utan raka som dom ursprungligen va.
 
Som jag ser det så kan man gott använda gips i ett gammalt hus på en vägg som man är tvungen att regla upp av andra orsaker. Till exempel installationer som man inte kan dra på annat vis eller väggen bakom köksinredningen eller väggar i vissa utrymmen där man vill ha moderna ytmaterial.
Det förutsätter att bärningen är sådan att konstruktionen tål vikten. Ett gammalt mellanbjälklag är inte konstruerat för att bära gipsväggar på övre våningen om inte övre våningens väggar ungefär följer väggarna i nedre våningen.

Till det här hör att jag anser att invändiga tilläggsisoleringar i timmerhus och sågspånshus inte är riktigt bra fukt- och värmetekniskt sett. Man isolerar bort de gamla väggarnas förmåga att magasinera värme samtidigt som man skaffar sig fuktproblem när varm fuktig luft på väg utåt genom tilläggsisoleringen möter den kalla och relativt täta insidan på den gamla väggen.

Däremot så tycker jag att det är vansinne att regla upp väggar bara för att de skall bli plana så man skall kunna använda gips. Det blir för många onödiga arbetstimmar och de onödiga arbetstimmarna på onödiga uppreglingar tvingar folk att snåla på kvaliteten på annat håll för att det skall gå ihop ekonomiskt.
Att som vissa byggare gå loss på fullt friska timmerväggar med motorsåg och yxa för att få uppregling och gips att passa eller få kanaler för elkablar är ren vandalism. De borde banne mig själva tvingas vara med och byta skadade stockar några veckor så skulle de få se vad timmerarbete är värt!
 
  • Gilla
Mattias_Edeslatt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.