Hej!
Detta är mitt första inlägg, så säg till om jag missar något Viktigt.

Jag har upptäckt, på mitt nyköpta hus, en elkabel som går ur husgrunden på husets västra gavel (se bild nedan).

Någon som kan ha en aning om vad det kan vara?
Det är en vanlig stickkontakt (hane).


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krypgrund? Isåfall är det bara att krypa in och se efter :)

Kan gå till precis vad som helst, men mest troligt något som ska anslutas till 230V nätspänning av stickproppen att döma.
Värmekabel till någon vattenledning, belysning någonstans, avfuktare, värme, etc.

Går kabeln in i den orangea slangen?
 
Ingen krypgrund, platta på mark.
Japp kabeln går in i den orangea slangen.
Trekanmarbrunnen ligger ca 3 m från denna gaveln. Kan det ha att göra med någon slags uppvärmning till avloppet kanske?
 
Du kan inte ringa föregående ägare och fråga? Det kan ju vara i princip vad som helst.Trekammarbrunnen tror jag inte på, men en dränkpump för dräneringen skulle det kunna vara om det inte är till någon utomhusbelysning. Vissa hus har en värmekabel runt plattan för att hålla undan fukten, men det känns långsökt att det skulle vara fallet. När är huset byggt?

Det är onekligen en intressant kabeldragning, det skulle inte förvåna mig om kabeln är skarvad i slangen i närheten av plåtkabelskyddet och då sannolikt inte enligt konstens regler....
 
Förra säljaren köpte huset för ca 1 år sedan och har endast renoverat.
Ägaren innan det går ej att få tag i.

Ja det är onekligen märkligt!
Huset är byggt 1980, och jag gick igenom all utomhusbelysning igår, och all belysning som finns fungerar utan att kabeln i fråga är inkopplad.

(Vågar inte riktigt koppla in kabeln till en strömkälla än, då huset kanske lyfter eller dylikt.)

Hur pass möjligt kan det vara att det finns någon slags luftpump i grunden för att ventilera radon? (Spekulerar bara.)
 
Y
Lyft plattan, gräv, se åt vilket håll röret går och vänd blicken i samma riktning och se om du kan blotta något som drivs på el. Eller köpa en metalldetektor och spåra metallen i kablaget. :p
 
Mikael_L
Ja ev går den till något hönshus eller så ... :rolleyes:
https://www.byggahus.se/forum/el/134394-2812kwh-pa-en-manad.html


Det kan som sagt vara till nästan vad som helst.
Du kan bli tvungen att gräva upp för att få klarhet till vad. :confused:

Det kan gå att mäta på lite olika vis.
Dels sätta en kabelspårsändare och sen följa vart den är dragen.

Dels mäta elektriskt på kabeln.
Ohmmät mellan stiften, det kan ge någon liten hint om vad det kan vara (eller nog främst göra att man vet vissa saker det inte är).
Mäter man dessutom med växelspänning av någon lämplig amplitud och frekvenser så går det antagligen att avgöra om det är induktiv last osv.
Det går också att sända in pulser och kolla reflektion för att få veta hur lång kabeln är och/eller var kopplingsställen ligger.
Nu börjar vi komma in på lite krångligare och mer esoteriska saker, och som ändå inte nödvändigtvis avslöjar vad det är i andra änden. ;)
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
tommib
Vet du vad det är för hustillverkare? Kan ju vara värt att ringa och fråga om just värmekabel i plattans kant....
Annars röstar jag för att gräva upp och kolla. Jag skulle inte vilja ha en sån kabel liggande utan att veta vad det är....
 
Kabeln är ju dragen i ett orange rör så då måste det vara en telekabel, för visst är färgerna så?............

Prutte
 
  • Gilla
VikHe
  • Laddar…
Du har ju postat frågan i forumdelen "Olja" så då måste det vara överfyllnadsskyddet till oljetanken !? :)
 
Jag gissar på att förra ägaren haft problem med strömavbrott.
Han har haft kabeln för att koppla in sig på bensindrivet elverk.

För allt annat borde det suttit en "hona" på kabeln.
 
Jag ska prova gräva lite så får vi se vart kabeln går. Uppdaterar senare.

Intressant det där med strömavbrott. Hade problem med jordfelsbrytaren 1 mån efter vi flyttade in. Den är nu bytt och strömmen fungerar problemfritt (ta i trä)(salt över axeln)(tvitvitvi)..

Tack för era intressanta funderingar och förslag.
Ska försöka få tag i den första säljaren om grävningen inte ger resultat.
 
Här kommer lite bilder efter grävning.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite mer ordning..


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kabeln fortsätter söderut på tomten.


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Th. Syns knappt toppen på trekanmarbrunnen, och kabeln går i riktning mot denne.

PS: jag vet att jag ligger i fel tråd för ämnet. DS
 
Om du har eget batten kan det väll vara kablaget ner till pumpen / värmeslingan?
 
S
kan även vara belysning i något träd:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.