Min huvudsäkring har gått för ena fasen två gånger idag. Har aldrig haft några problem tidigare. När jag tar ut den defekta säkringen är den halvljummen, inte så konstigt kanske och i mina ögon tecken på hård förbrukning.

Det är absolut ingen skillnad på förbrukare idag än någon annan dag, men det verkar som om den går en stund efter tvättmaskinen är startad. Säkringen till tvättmaskinen går inte, men den fasens huvudsäkring.

Hade jag haft fler 16A säkringar kvar hade jag testat att byta fas på tvättmaskinen. Den maskinen sitter för den delen ensam på en 10A.

Har någon några som helst tips på vad jag lite snabbt kan göra så jag klarar mig till imorgon?

Och hur sjutton felsöker man tvättmaskinen? Jag tänker spontant värmeelementet för den startar normalt och kör en stund. Den kan absolut vara en slump som gör att huvudsäkringar går en stund efter tvättmaskinen startat, men det verkar för lägligt. Och som sagt, det är annars ingen onormal förbrukning jämfört med tidigare på den fasen, tvättmaskinen är 5 år gammal och har funkat fram tills nu.


Tacksam för alla tips!
 
Vad har du för andra (stora/tunga) förbrukare på samma fas (men andra grupper)?
Spis/häll/ugn, värmepump, motorvärmare, elradiator, FTX (med eleftervärme)?
 
På samma fas går: tvättmaskin, diskmaskin, kyl-frys kombo och hällen. Sjukt många vitvaror på samma fas som jag inte var medveten om sedan huvudsäkringen har gått idag. Har även diverse uttag i huset på samma fas, men det är inte mer än lite belysning. Tvn och diverse annat går på en annan fas har jag märkt.

Det enda jag tycker är konstigt är att det funkat i så många år fram tills idag.
 
tångamperemeter.
 
Ja, jo. Den skulle säkert konstatera en hög förbrukning på den fasen. Har tyvärr precis lämnat tillbaka min för kalibrering.
 
Det är en sammanlagd överlast från allt som finns på denna fas det handlar om. Om felet hade legat hos TM, antingen kortslutning eller onormal överlast, så skulle den gruppsäkringen ha löst. Eftersom 16 A-säkringen håller "en stund" så handlar det om ca 25-30 A, ganska mycket alltså. Ingen glömd elpatron?
 
Håller med om att det är många vitvaror på samma fas...
Men, Kanske har du fått tag i snabba(re) säkringar än de du haft innan eftersom det ändrat skepnad nu?
 
Har ingen elpatron. Gaspanna, men den är enfas och använder en annan fas.

Fattar bara inte vad skillnaden är nu jämfört med de senaste veckorna. Det är inget alls extra som kör men än normalt, det ända som sammanträffar är att den löser nån stund efter TM har startats. Men det kan som sagt vara en ren slump. Ska köpa fler 16A säkringar imorgon så jag kan lägga TM på en annan fas och testa igen. Tycker också att säkringen till TM borde löst istället för huvudsäkringen om det nu var något fel på värmeelementet eller dylikt. Men som sagt, det är det enda jag kan tänka på ju eftersom det tajmar så.
 
Har ni kört DM och/eller hällen samtidigt som TM går?
Kanske vattenkokare och/eller kaffebryggare igång samtidigt på samma fas som TM?

Rekommenderar att ni börjar skriva ner tiden när ni startar olika stora förbrukare.
 
DM och TM körs samtidigt. Med tre ungar i huset så går de där maskinerna konstant typ. Men det har det ju gjort ett tag.

Kan det bara vara så att man tajmat det så jäkla dåligt med alla maskiner idag att proppen gått? Värmeelementen i båda DM och TM drar ju en hel del om man nu skulle lyckas pricka in det precis samtidigt. Kaffekokaren går självklart på samma, men den har inte varit igång, inte heller micron.

Men vad jag förstår på er så är det inget mer direkt än otroligt dålig tajming och för många tunga förbrukare på samma fas?!
 
i bästa fall har du tre faser till tvättmaskin och då väldigt enkelt att byta
 
Koppla dom tunga maskinerna till varsin fas d.v.s Tvättmaskin, Torktumlure och Diskmaskin.

Att en Tm skall öka sin förbrukning är osannolikt. Finns det någon jordfelsbrytare i huset?
Om det finns jfb då kan man utesluta att elementet har ett jordfel.
 
Det är väldigt lätt att byta fasen till TM. Nej, har ingen jfb, men centralen ska bytas i nästa vecka.

Men varför går säkringen nu?
 
_coffe_ skrev:
Det är väldigt lätt att byta fasen till TM. Nej, har ingen jfb, men centralen ska bytas i nästa vecka.

Men varför går säkringen nu?
Är det automat säkring eller utbytbar (kersmisk) ?
 
Nej, så modernt som automatsäkringar och jfb blir det inte förrän i veckan. Nu har jag gamla porslinssäkringar.

Huvudsäkringarna är väl alltid porslinssäkringar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.