Stefan N skrev:
När planerades jorden? Är den gjord i år kommer det att sjunka en del, vänta tills våren och se hur det ser ut med höjder.
Det var nu i år det planerades. På andra ställen har det sjunkit en del fast där det är planerat för gräs är det dock kört med maskiner för att komma åt så där kan det ju redan vara packat till viss del.

Som högst är det ditschaktat ca 50 cm.
 
harry73 skrev:
Det är i alla fall ingen ren lerjord, men i alla fall en lermorän (om ens det)
Så det finns redan mycket sand ock grus i jorden. Jag skulle bara så gräset och avvakta
Trots att allt är ren gegga nu? Tror du inte risken finns att det spricker när det väl torkar senare? Men som du säger så är det väl inte ren lerjord utan det finns ju grus av varierad storlek i jorden.
 
Redigerat:
harry73
Är det lera, då ska man kunna rulla en tunn korv av det. Jag tror att det är en siltig morän. Siltkorn är lite större än lerkorn, nen egentligen är det omöjligt att bedöma från dessa bilder
 
harry73 skrev:
Är det lera, då ska man kunna rulla en tunn korv av det. Jag tror att det är en siltig morän. Siltkorn är lite större än lerkorn, nen egentligen är det omöjligt att bedöma från dessa bilder
Nu gör du mig fundersam! Jag provade rulla och det trillar sönder när "korven" blivit ca 1 cm i diameter vilket alltså skulle kunna tyda på att det är mycket sand i jorden.

Dock där den är som våtast så om man där tar upp en bit jord och känner så är jorden väldigt blöt och går att forma. Kramar man ihop handen pressas geggan genom fingrarna - väldigt svårt att beskriva en jords konsistens kom jag på!
 
Det är mycket gissande nu, och sanningen är väl att det är omöjligt att klassa din jord utifrån en packad bild; man behöver känna på den. Be någon som kan, tex en bonde. Eller ännu bättre - skicka in ett jordprov till eurofins! Det är väl investerade hundralappar, och du får reda på exakt vilken komposition du har. Sedan kan du jordförbättra efter det svaret. Mursand är helt fel, det gör marken sämre. Men om marken visar sig vara riktigt lerig, så är det nog i slutändan smidigare att byta översta 30cm eller så ..
 
harry73
elpaco skrev:
Det är mycket gissande nu, och sanningen är väl att det är omöjligt att klassa din jord utifrån en packad bild; man behöver känna på den. Be någon som kan, tex en bonde. Eller ännu bättre - skicka in ett jordprov till eurofins! Det är väl investerade hundralappar, och du får reda på exakt vilken komposition du har. Sedan kan du jordförbättra efter det svaret. Mursand är helt fel, det gör marken sämre. Men om marken visar sig vara riktigt lerig, så är det nog i slutändan smidigare att byta översta 30cm eller så ..
Det var redan mycket gissande från början, och att byta 30 cm jord skulle jag inte kalla smidig. Då är det bättre att så gräset och skulle det visa sig att mattan inte blir bra, då kan man fundera på att byta 30 cm och göra o
 
Claes Sörmland
Din bästa vän är på väg för nyschaktad jord - vintern. Frost kommer att spränga jordens ihopgeggade lera så att den bildar granulat till våren. Den ihopgeggade yta som regnet skapar bryts i den processen. När sedan grästorven växer till så kommer rötterna samt mikroorganismerna som lever i grästorven att stabilisera granulatstrukturen i jorden och den blir betydligt trevligare att leva med. Så när jorden reder sig i vår (tidig april i Skåne?).

Jag kan få gräs att gro och växa på grå smetig Sörmlandslera här så inte heller jag är orolig för den delen. Frågan är nog mer hur snygg man vill att gräsmattan ska vara. Är man entusiast så krävs ofta stora insatser med anläggning och skötsel. Då kan man nog överväga ett mycket stor antal lastbilar med sandbaserad och mullrik anläggningsjord.
 
Claes Sörmland
harry73 skrev:
Det var redan mycket gissande från början, och att byta 30 cm jord skulle jag inte kalla smidig. Då är det bättre att så gräset och skulle det visa sig att mattan inte blir bra, då kan man fundera på att byta 30 cm och göra o
Vad som är "smidigt" är väl i avseendet upp till TS och dennes krav på mattans kvalitet. Det kan mycket väl bli så att det nästa sommar växer ok, men det behöver dräneras. Eller att jorden är kass och förbättring kräver 10cm specialsand, 5cm torv, och tillägg av Kalium som skall fräsas ner med en monsterfräs och packas med en maskinvält. För att då kanske bli ok men inte riktigt bra. Vill TS då ha ett riktigt bra underlag så tror jag det är smidigare att gräva och köpa matjord av fin kvalitet. Men för all del - det är enklare att blunda, korsa sina fingrar och strö ut lite frön.

Tillägg: och att så nu i november tycker jag är ett dåligt råd. Jorden är för kall för groning, och du får fler överlevande frön om du väntar till våren.
 
Redigerat:
harry73
Att ta bort 30 cm jord och ersätta med nytt blir inte dyrare för att TS väntar lite. Och chansen att TS blir nöjd med den jord han har nu borde mer väl upp väga mot den begränsade kostnad av att köpa gräsfrön.
 
harry73
Så hade vi det innan gräsmattan blev av, men det blev en bra gräsmatta i alla fall
DSC01614.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
harry73 skrev:
Att ta bort 30 cm jord och ersätta med nytt blir inte dyrare för att TS väntar lite. Och chansen att TS blir nöjd med den jord han har nu borde mer väl upp väga mot den begränsade kostnad av att köpa gräsfrön.
Läs mina inlägg igen. Jag har inte rekommenderat att köpa in ny jord på en gång.
 
Nu har det gått ett år sedan problematiken med gräsmattan.

Efter vintern, när våren kom hade marken torkat upp en hel del.
Mitt i sommaren (juni) var det då dags att lägga ut ca 10 cm ny och fin matjord ovanpå allting (18 ton blev det).
Sådde sedan med Weibulls Extra Green, lade på gödning och vattnade som en tok :)


30 juni
Utsikt över en gräsmatta som håller på att återhämta sig med ny matjord och gles gräsbevuxen mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


6 juli
Ojämn gräsmatta med kala fläckar och utspridd grön vegetation, före förbättringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2 augusti
Utsikt över en välskött gräsmatta med synliga förbättringar och en gångstig leder till ett växthus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


23 augusti
Gräsmatta med ny matjord, gödning och bevattning, visa halvväxande gräs vid en trädgårdsgång och växthus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


21 september
Välskött, frodig gräsmatta med vattenspridare och växthus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
oobum och 2 till
  • Laddar…
Se där, det blev väl bra?
 
Det tycker jag absolut. Men när en gräsmatta blir en lerpöl så blir man lätt orolig :)

Tacksam för alla svar jag fick i tråden!
 
  • Gilla
gaston12 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.