Färdig bastu är i o f s trevligt men det var inte min ursprungliga fråga.
Jag har, som redan skrivits, bestämt mig för stålregel som har en distans mot insidan av yttervägg med 70 mm.
Mellan stålreglarna ställer jag isolering, typ styv markisolering eller liknande.
Utanpå, in mot bastun, sätter jag upp bastufolie, sedan spikläkt och sist bastupanel enl tycke och smak

Frågar jag 100 personer så får jag 100 olika svar på hur man bygger bastu i källare mot yttervägg.

//Anyone
 
anyone_xx skrev:
Färdig bastu är i o f s trevligt men det var inte min ursprungliga fråga.
Jag har, som redan skrivits, bestämt mig för stålregel som har en distans mot insidan av yttervägg med 70 mm.
Mellan stålreglarna ställer jag isolering, typ styv markisolering eller liknande.
Utanpå, in mot bastun, sätter jag upp bastufolie, sedan spikläkt och sist bastupanel enl tycke och smak

Frågar jag 100 personer så får jag 100 olika svar på hur man bygger bastu i källare mot yttervägg.

//Anyone
Tänkte just skriva det men jag slapp ....

Som du har tänkt göra skulle jag också göra.

:)

mvh iso
 
Tack Isobarik - då är vi två med samma uppfattning i alla fall:)

//Robin
 
Tre....
Angående hur du fäster folien til stålregel....
Du kan ju skruva 20mm läkt stående på varje regel så att du klämmer folien fast (tape i skötar) , så liggande spikläkt om du vill ha stående panel. Klart enklare med liggande panel då....
Mvh
Sakke
 
Tack för tipset drsakke - taget:) Jag gör så. Blir dock stående panel så det blir liggande läkt vilket också är bra då de stabiliserar upp stålreglarna.

//Anyone_xx
 
Projektet framskrider även om det tar tid.
Alla raglar i bastun uppe, gips för sockeln i nederkant (ca 15 cm), golvbrunnen i duschen uppbilad och ny lagd, bilade för en extra golvbrunn i bastun som också är gjuten och klar.
Väggarna i duschen (OSB-skiva + gips) är satta.
Nu ska taket reglas innan kakelsättaren kommer för att börja prima och flytspacka golvet.
Ska försöka ta lite bilder om nu nå´n annan håller på eller funderar på ett liknande projekt.

//Anyone
 
Vad rekommenderar ni för isolering i taket? Om jag inte minns fel så var det någon typ av frigolit i både dusch och bastu tidigare. Känns så där i bastun i alla fall...

//Anyone_xx
 
Samma som i väggarna , folie också...
Mvh
Sakke
 
Har inte läst hela tråden men några saker man bör ha koll på först.

Skick på och behov av dränering.
Utvändig isolering.
Fuktgenomslag idag.

Om man har en oisolerad grund, utanför omgiven av mark har jag flera gånger hört och läst rådet som är:
Luftspalt, isolering (som ska tåla fukt om man har hög fuktgenomvandring) och sen ytskikt som också måste tåla eventuell fukt. (om det finns i stor grad)

I min källare ser det exakt ut som i din!

Där är det betonghålsten i hela grunden. Den långsida som är isolerad enbart invändigt, är omgiven av mark till 2m höjd.
Innanför det är det luftspalt 3-4cm, 50mm lätbetong, innanför det reglat med 45*45 trä med glasull emellan. Utanpå det blandat gips och spånskiva.
Det inre är gjort 2001 och är i prima skick. Lättbetongen är nog från husets byggår -46/47. Huset står på morän men med motlut ovanifrån.
Övriga väggar är isolerade utifrån med isodärn under mark och stenull med puts ovan mark. I år kanske jag lägger nåt på insidan men aldrig mer än 50mm tycker jag.
Fuktspärr är ju självklart totalförbudet, även runt en bastu tycker jag.

Mvh
 
Fuktspärr är totalförbjudet om den monteras direkt i konstruktion i anslutning til betong. Altså om man reglar ut 50mm och isolerar, där ska man inte ha fuktspärr. Om man bygger rum-i-rum som trådstartaren gör, med luftat spalt mellan betong och bastuvägg, så är saken en helt annan. Han stänger inte in någon fukt, bara kontrollerar var varm luft och damp leds.
Mvh
Sakke
 
drsakke skrev:
Fuktspärr är totalförbjudet om den monteras direkt i konstruktion i anslutning til betong. Altså om man reglar ut 50mm och isolerar, där ska man inte ha fuktspärr. Om man bygger rum-i-rum som trådstartaren gör, med luftat spalt mellan betong och bastuvägg, så är saken en helt annan. Han stänger inte in någon fukt, bara kontrollerar var varm luft och damp leds.
Mvh
Sakke
Nja, som det framgår av bilden i inlägg 1 så står reglarna dikt an ytterväggen och att det är ventilerat mellan yttervägg och bastuväggen är högst osäker.

Jag skulle inte kalla detta att bygga rum i rum ;)
 
Då får du bara läsa hela tråden.
Mvh
Sakari
 
drsakke skrev:
Fuktspärr är totalförbjudet om den monteras direkt i konstruktion i anslutning til betong. Altså om man reglar ut 50mm och isolerar, där ska man inte ha fuktspärr. Om man bygger rum-i-rum som trådstartaren gör, med luftat spalt mellan betong och bastuvägg, så är saken en helt annan. Han stänger inte in någon fukt, bara kontrollerar var varm luft och damp leds.
Mvh
Sakke
Sant det. Men en privatbastu behöver inte ha fuktspärr, inte ens golvbrunn eller våtrumsstandard ens om den uppförs i en vanlig bostad.
Så jag tycker att fuktspärr även här är helt onödigt. Om man inte tänkt att basta ångbastu 2ggr per dag året runt.
 
Kan säkert vara så i Sverige. Jag skulle inte köpa hus där golvet i bastun inte är byggt efter våtrumsstandarden, enig om golvbrunn, är dock mycket praktiskt. De bastun utan golvbrunn som jag har badat i har en tendens att lukta illa. Klart man kan tvätta golvet på vanligt vis, men enklare om man bara kan spola golvet med lite vatten efter varje bad så svettlukten inte får fäste. Det kan hända man inte behöver folie, men kan du säga en grund till at INTE ha folie förutom at det sparar lite arbete....
Mvh
Sakke
 
Om du bygger bastun i en källare med äldre platta skulle jag inte satt någon våtrumsskikt på golvet.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.