D
Det är väll snarare mer praktiskt och bekvämare jag vill ha tre fas. Är ju inte enda heller.

Vet inte vad det skulle kosta bygga om eller om månadskostnaden för föreningen eller lägenhets innehavaren skulle bli högre, lägre eller samma.

Vist är väll lite själviskt av mig då det är mitt behov även om jag vet i alla fall en till som pratat med styrelsen om det.
Därför jag frågar om kostnader. Tänker hör man vad det kostar så känns ju lättare acceptera att inte går.

Nu känns ju mer man tänker mycket på det. Har ju hört det skulle bli dyrare månadskostnad för utrustningen klarar mer. Men fick en kommentar om billigare med lägre säkringar men fler om jag förstod rätt
 
Redigerat:
Problemet som kan uppstå är att det kan bli snedbelastning på inkommande om bara delar av fastigheten byter till trefas. det kan i värsta fall (om man blandar tre och enfas) vara att fastighetens service inte räcker till på en eller två faser.
 
C
Daniel_82 skrev:
Det är väll snarare mer praktiskt och bekvämare jag vill ha tre fas.
Om jag inte minns helt fel var max huvudsäkring 25A för enfas lägenhetstariff när jag bytte, och då var enda alternativet 3x16A. Numera verkar det vara 35A som gäller och generellt sett till samma pris som 25A. Så det låter ju onekligen som ett lockande alternativ. För särskilt praktiskt är det ju inte att byta från enfas till trefas. Bortsett från vad som behöver göras i fastigheten så måste ju lägenhetsinnehavaren byta/bygga om både spis och lägenhetscentral.
 
Att byta el för att den är från -60talet är nog svårt att få igenom i föreningen. På -60talet användes bra isolering på ledarna.

Att få föreningen att ta kostnader för enskilda lägenheter ska få bättre standard, det är inte troligt. Och ska inte förekomma i en BRF.

Om du själv bekostar 3-fas installationen så bör det inte vara något hinder från föreningen.
Är ni flera som vill ha 3-fas så se till att frågan/förslaget kommer upp på årsmötet.
Måste oftast vara inlämnat skriftligt före mötet för att det ska komma upp på dagordningen.
(kanske i samband med 3-fas installation skippa alla LGH abbonemang och endast köra på ett effektabbonemang förfastigheten, och baka in elkostnaden i månadsavgiften)

Här kostar 25A enfas lika som 16A 3-fas dvs. LGH taxa om det är mer än fyra lägenheter + fastighetsabonemang.
Vad kostnaden blir för 3x16A abbonemang kan din elleveratör svara på.

Att säkra upp till 1X35A Kräver troligtvis ny mätartavla samt nya stigarledningar till din lgh. = nästan samma jobb som att dra in 3-fas

Vad det kommer att kosta för att utöka din lgh till 3-fas från 1-fas.
beror på många faktorer. Det är väldigt få uppgifter du lämnat.
här är några av dem som behöver besvaras.
1 Typ av Mätartavla + var sitter den? (separat i Lgh eller i "block" källaren)
2 din gruppcentral
3 Kabellängd
4 måste elektrikern in i flera lägenheter
5 hur ser centelen / fördelningen ut i huvudcentralen
6 Hur ser effektuttaget på de faser du inte har ut i dagsläget på inkommande servis.

Du kan lämpligtvis begära in offert från några elfirmor.

Off topick!
Du bör klara dej utmärkt på 1X25A annars kanske du får ändra dina vanor lite eller skaffa grejer som tar mindre effekt. Man kan inte köra full effekt på allt samtidigt så enkelt är det.
 
Redigerat:
När vi renoverade elen i föreningen där jag var ordförande för drygt 25 år sedan, så hade vi först ett förslag på totalombyggnad, med förberedelse för avskaffande av gasspisarna, dvs. att dra in 3 fas. Detta var i samband med ett stammbyte.

Vi valde att istället bara göra en renovering, dvs. byta allt, även allt i lägenheterna men fortfarande bara enfas matning till lägenheterna.

Renoveringen kostade då drygt 5 milj. Att bygga om skulle inneburit att vi fått flytta alla elmätare till nya mätarrum i varje trappuppgång (27 st), vi hade fått avskaffa flera ythyrningslokaler för att göra plats för mätarrummen. Och vi hade varit tvungna att ordna evakuering av alla boende (evakueringen skulle kostat ca 10 milj.).

Totalt sparade vi ca 30 miljoner på att renovera istället för att bygga om.

Vi hade 7 serviser, föreningen bestod av 5 hus, men 7 fastigheter. Med ca 800 lgh. Varje servis hade från början bara 85A servissäkring. Som del av renoveringen ökades det till 250A.
 
D
Lite mer info.
I lägenheterna sitter propskåpet.
Sedan så har varje trapp ett utrymme där alla elmätare sitter. Sedan har vi två el rum.
Känner mig lite amatörmässig när man har svårt svara på de andra frågor.

Det jag mest tänker på är kostnaden om föreningen hade gjort om från en fas fram till elmätaren.
Tänker då både kostnaden för utföra arbetet men även hur det påverkar kostaden man har till elbolaget.
Har ju försökt prata med ordförande om det och hade man kunnat nämna mer priser så nog lättare att få med han och om jag själv ser att det faktiskt kommer kosta lättare släppa.

Vet svårt när jag inte har all info att ge. Men de som vet om att sinna föreningar gjort det kanske har lite kostnader dela med sig.
 
Föreningen kommer knappast att lägga en krona på detta om man inte tar ett beslut att uppgradera alla lägenheter. Dina alternativ är alltså att antingen bekosta din uppgradering helt själv (föreningen måste givetvis ändå godkänna det), eller att övertyga en majoritet av medlemmarna att föreningen ska uppgradera alla lägenheter och driva genom det på en stämma. I båda fallen behöver du först ta fram en kostnadsuppskattning.
 
Efter som du har mätarna i trappen, så sitter de förmodligen i ett så kallat mätarblock.
Där finns det till 99,9% 3-fas framdraget.

Sedan är varje mätarplats i blocket kopplat 1-fas.
Det kan vara lite bökigt att koppla om en befintlig mätarplats från 1 till 3-fas.
Det är klart att det går, men tidsåtgången beror på hur det ser ut.
Om man ska byta en mätartavla i blocket så brukar det svårt att få dit en 3-fas mätartavla, efter som 1-fas mätarplatsena/tavlorna på mätarblocket ofta är mindre.


Det som åtgår direkt är
Ny mätare (den står elleverantören för)
Ny eller ombyggnad av befintlig central i din lgh.
Ny ledning från mätare till din central.
Ny mätarplats eller ombyggnad av befintlig.
det blir även elavbrott för de andra boende under omkopplingen i mätarblocket.

Men först måste det undersökas att det går att ta ut mer effekt på de "andra två" faserna som du inte har idag.

Åter igen varje ombyggnad är lite unik, ta kontakt med en elfirma och ta in pris.
att sitta framför datorn och gissa kostnader är svårt. då vi inte har alla uppgifter, som huvudledningarnas säkringsstorlek, kabelarea, längder, typ av mätarplatser mm,

Det kan där med variera riktigt kraftigt i pris.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
D
HSP skrev:
Efter som du har mätarna i trappen, så sitter de förmodligen i ett så kallat mätarblock.
Där finns det till 99,9% 3-fas framdraget.

Sedan är varje mätarplats i blocket kopplat 1-fas.
Det kan vara lite bökigt att koppla om en befintlig mätarplats från 1 till 3-fas.
Det är klart att det går, men tidsåtgången beror på hur det ser ut.
Om man ska byta en mätartavla i blocket så brukar det svårt att få dit en 3-fas mätartavla, efter som 1-fas mätarplatsena/tavlorna på mätarblocket ofta är mindre.


Det som åtgår direkt är
Ny mätare (den står elleverantören för)
Ny eller ombyggnad av befintlig central i din lgh.
Ny ledning från mätare till din central.
Ny mätarplats eller ombyggnad av befintlig.
det blir även elavbrott för de andra boende under omkopplingen i mätarblocket.

Men först måste det undersökas att det går att ta ut mer effekt på de "andra två" faserna som du inte har idag.

Åter igen varje ombyggnad är lite unik, ta kontakt med en elfirma och ta in pris.
att sitta framför datorn och gissa kostnader är svårt. då vi inte har alla uppgifter, som huvudledningarnas säkringsstorlek, kabelarea, längder, typ av mätarplatser mm,

Det kan där med variera riktigt kraftigt i pris.
Ursäkta sent svar. Tack för infon. kommer kontakta elektriker om detta och låter lovande.
 
En sen synpunkt:
Rent tekniskt borde 1-fas vara bekvämare än 3-fas!
Om Du har ett antal apparater som vill ha 10A när de är igång (vattenkokare, ugn, diskmaskin, tvättmaskin, dammsugare, ...) sä gäller
Vid 1-fas 25A: Inte mer än 2 samtidigt, kvittar vilka.
Vid 3-fas 16A: 3 samtidigt går, men då MÅSTE de vara på olika faser, dvs Du måste hålla reda på mer teknik...

I mycket stora delar av världen existerar inte 3-fas för egnahem/ lägenheter, det anses vara för industrier.
Däremot borde varje lägenhet idag få en fas med 50 A likvärdigt med 3 x 16.

För elleverantören skulle det inte märkas någon skilnad, men för dig som bor blir det bara "max 5 stora apparater samtidigt, kvittar vilka och var (om installationen är bra gjord). Jag vill påstå att 5 samtidiga skulle räcka fint för att inte behöva fundera / bry sig alls som användare, bara att köra helt enkelt.

Gällande "svenska råd" för 3 x 16 som normalanslutning skrevs någon gång för länge sedan, långt före EU:s elektriska dagar. På den tiden var det regel (här i landet) att alla effekter som var över 600W och fast kopplade skulle vara 380V, dvs mellan två faser. Vid den tiden hade dammsugare kanske 500W, kaffebryggare fanns knappt, och varmvatten kokades garanterat på spisen. (Tvättmaskinen var 380V - väldigt få lägenheter hade en egen...)

Det är bara tokigt att vi idag förljer samma rekomendation, när vi på den nya öppna, avreglerade, europamarknaden bara har 230V- prylar att köpa, t.ex. spsar, hällar, ugnar, tvättmaskiner, torktumlare, ... Det finns spisar som vill ha 2 eller 3 faser av 230V till nolla, men elementen ligger mellan en fas och nolla hela tiden, vilket gör belastningen i varje fas stor när ena eller andra plattan är på. Och alla effekter har gått upp rejält, nu skall kaffet blir klart fortare än fort!

Och tillverkarna är helt usla på att skriva ut vad som deras prylar kräver i matning :(

Att tillverkarn gör så är för att samma spis skall kunna säljas i alla Europa-länder, och vi som är konsitga och bråkar med trefas och klena säkringar får skylla oss själva, vi är en minoritet...
 
  • Gilla
Tobbe_3 och 2 till
  • Laddar…
Eftersom det oftast kostar lika mycket för tex 20 A huvudsäkring OAVSETT en eller trefas så förstår jag inte riktigt ditt resonemang. Och installationsmässigt skulle det i alla fall inte bli billigare. För ätt länge sedan var det rätt vanligt att man i hyresbostäder drog enfas matningar men det har man slutat med i modernare hus. Det beror naturligtvis endast på att det finns mer fördelar än nackdelar med trefasmatningar.
 
Jag skriver att det är en ren teknisk synpunkt.
Nuvarande tariff / kostnad är skapad för att låsa in folk i 3-fashålet, och givietvis är det därför ekonomiskt gynnat.
När de flesta andra länder kör 1-fas, Sverige kör 3-fas, finns det orsak att fundera kritiskt på vilket system som egentligen vore att föredra, och alltså borde användas vid ombyggnad / nybyggnad.
Det är mycket som har ändrat sig med teknikens utveckling och med ändrade handelsförhållanden, men våra svenska "så skall man göra" - pekpinner står skrivan i sten utan att följa med i utvecklingen.
En av dessa pekpinnar är att alla skall ha 3-fas, trots att indag INGEN nyinstallation utnyttjar 400-volten (i lägenheter)
En annan är att alla elmätare måste sitta i ett samlat block i källaren, där det är lätt för tjänstemannen från elverket att läsa av mätarna, trots att de är elektroniskat fjärravlästa sedan flera år, och mätaren därför "aldrig" besöks av någon avläsare. De skall bytas kollas var 10...18-e år (man har ännu inte bestämt sig för siffran...).
En tekniskt överlägsen lösning vore att återgå till ett system som användes en del i början av 70-talet, med ett skåp på varje våningi trapphuset där mätarna, och huvudsäkringarna, för lägenheterna på den våningen sitter, och en enda stigare vertikalt i stället för att ha ett speciellt rum i källaren och en kabel till varje lägenhet. Alternativet är att ha mätaren i lägenheten, besväret med att kontakta innehavaren en gång var 15:e år är inte oöverstigligt!

Och se vad som skrivits ovan; en stor förening räknade med att förlora avsevärda hyresintäkter på att säge upp uthyrda lokaler för att göra elmätarrum. Det kostar faktiskt pengar att ha dessa elmätarrum i källaren (förrutom att många kablar upp i huset i stället för en grov också kostar mer pengar). Dessa pengar betalar den som hyr en lägenhet, så det är lätt för elverket att kräva att "så skall det vara" - det är ju alltid lätt att ställa krav för egen lättja när man vet att "någon annan" tvingas betala.
 
  • Gilla
SkaneErik
  • Laddar…
Soltorp40 skrev:
En sen synpunkt:
Rent tekniskt borde 1-fas vara bekvämare än 3-fas!
Om Du har ett antal apparater som vill ha 10A när de är igång (vattenkokare, ugn, diskmaskin, tvättmaskin, dammsugare, ...) sä gäller
Vid 1-fas 25A: Inte mer än 2 samtidigt, kvittar vilka.
Vid 3-fas 16A: 3 samtidigt går, men då MÅSTE de vara på olika faser, dvs Du måste hålla reda på mer teknik...
Du är onödigt pessimistisk här. De flesta apparater med hög anslutningseffekt är endast aktiva korta stunder. Diskmaskin och tvättmaskin drar bara märkeffekten när de värmer vattnet. Ugnen går med termostat varvid medeleffekten sjunker. Vattenkokaren går bara ett par minuter innan vattnet kokar. Hur ofta dammsuger du en timme i streck? Säkringarna kan belastas över sin märkström under kortare stunder utan att lösa. Därför går det att ha fler än två av dina exempelapparater samtidigt vid enfas 25A och fler än tre av dem vid trefas 16A.

Enfas 25A är fullt tillräckligt för många lägenhetsinnehavare utan att de behöver tänka sig för. Inte för att de kan använda alla sina apparater samtidigt utan för att deras vanor inte är att göra så. Det finns alldeles säkert fördelar med enfas och högre säkring såsom är vanligt i Europa, men för oerhört många vanliga användare saknar det helt betydelse.
 
  • Gilla
SkaneErik
  • Laddar…
D
Känner mig okunig och hänger inte med. Försökt söka länge på vilka för och nackdelarna är mellan 1 fas och 3 fas, även vilken skillnad det blir i pris i månaden.

Köpte en nya lägenhet i år vilket var väldigt sunkig och håller på renoverar den för fullt. Kommit en bit men mycket kvar.
Ska bytta ut elcentralen från proppar till automatsäkringar samt dra om alla kablar, samt jorda överallt är bara köket som är jordat i dag. Haft elektriker är som är bekant som råde mig att fundera på 3 fas. Pratat med ordförande men han tyckte att så länge det funkar behövs inte bytta ut. Har en granne i trappen som har en renoverad lägenhet och bytt ut till automatsäkringar, det problemet han har är har han på för mycket så löser säkringen ut.
Som jag förstått det kan jag använda mer samtidigt utan att propparna går, kan ha missuppfattat. Vist kommer nog inte ha på allt samtidigt men de gånger man kanske vill laga mat samtidigt man sätter på diskmaskin eller tvättmaskin vill jag inte behöva vänta och ha på en sak i taget. Sedan kan nämnas jag inte litar på hur det är i lägenheten, när elektrikern var här för ett par månader sen så märkte vi att fastän man hade prop i handen så var elen i gång, han har löst det då det men känns skrämmande.

Låter kanske lite amatörmässigt och kanske jag fokuserar på fel saker. Men när man vill renovera lägenheten till sin dröm lägenhet och ha de bekvänligheter man vill ha känns det trist att höra att man inte kan ha ex golv värme eller AC för det funkar inte med 1 fasen.
 
Både golvvärme och AC fungerar med enfas!

I praktiken säljs det inga nya prylar idag som KRÄVER trefas (annat än i industrisammanhang).

Däremot behövs det tillräckligt mycket med ström.

Och som Avemo skriver, saker som bara går en kort stund kan man låta vara flera!
Om säkringarna hos grannen går "stup i kvarten" så är det troligen uppdelningen i olika grupper inne i lägenheten som är dålig, dvs det är inte "huvudsäkringen" som släcker hela Din grannes lägenhet, utan någon av grupperna inom lägenheten, eller?
"Moderna automatsäkringar" är känsligare än de gamla smältsäkringarna när det gäller överbelastning. På köksbänken, med 10 A säkring, kunde man förr ha både vattenkokare och mikro, det blir närmare 20A, men det funkade med gamla säkringar. Med automater kan man inte vara lika säker...

Vad det sedan kostar med olika "månadsavgift" (nätavgift) beror på vilken elleverantör man har. Jag ser att Du finns i "västra götaland". Om det råkar vara inom Göteborg energi:s område så är det fast tariff; lägenhet betalar 795:- / år för valfri säkring upp till 63A.

Om Du bor i Göteborg och vill renovera, med enfas, så satsa på lite större säkring. Om Du bor på annan ort, bygg den nya enfascentralen för t.ex. 35A (eller möjligen 50A) säkring, men anslut bara 25A (dvs samma som nu) och testa. Om det funkar, fint.
Om det vill krångla med att huvudsäkringen går för Dig (när det passar som minst bra), ta då och höj abonnemanget.
Om din nya anläggning från början har storlek för 35A eller 50A behövs det bara en anmälan från Din elektriker när det blir dags att höja.

I princip kan man tycka att 25A skall duga för en lägenhet, men jag vet att om man har lägenheter "på topp", med mycket prylar, så håller inte resonemanget - det finns en hel del prylar som går långa tider, och sedan toppar man med en eller flera kortare så ...

AC, bubbelbad, golvvärme, ugn, ev värmefläktar, torktumare, infravärme på balkong, ibland spis, ibland strykjärn, är prylar som kan dra en hel del, och som kan vara inkopplade i timtals.
Vattenkokare, "lyxiga" kaffemaskiner med fast vattenledning, kaffebryggare, mikrovågsugnar, disk- och tvättmaskiner, dammsugare, hårtorkar, köksprylar mm. är prylar som oftare är lite mer av och på, men som kan dra rätt rejält när de är på.

Om man samtidigt kör disk och tvätt, har golvvärmen på, och gör kaffe kan det blir rätt hög (kortvarig) ström. Om säkringarna då redan har ett par "långliggare" i botten är det inte självklart att det funkar.

FÖR: ännu en skillnad mellan nu och förr, när man "satte standarden" - prylarna idag har hgöre effekter, och vi använder mer prylar.

Det hela hänger nog också lite på hur många som bor i lägenheten, och vilket lev de lever - en familj, speciellt med barn, med mycket tvätt och tork, egen matlagning och brödbak etc har troligen större behov av mer el än en singel.

Frågan blir då mer hur grova ledningar det finns i huset, och hur mycket Du vill betala vid renoveringen. Dock är det så att elcentralen och installationen i lägenheten kostar obetydligt mer vid 35 eller 50A enfas huvudsäkring än vid 25A. (alla tre enfas, då).

I ledningen som matar hela trappuppgången (från källaren) blir det ännu mer "utjämningseffekt", risken att ALLA lägenheter lagar mat + diskar + tvättar + kör kaffemaskinen + vattenkokaren + ... SAMTIDIGT finns bara inte!

Vore det jag skulle jag som Du nog anar behålla enfasen och vara lycklig att slippa trefas!

Sedan gillar jag inte automatsäkringar, men om du verkligen gör om hela lägenheten, och drar nya ledningar till elcentralen, inte bara byter de som redan finns, så att det blir fler ledningar till centralen, och därmed fler säkringar än nu, och varje säkring genom det matar ett mindre område / antal uttag än nu, så kan det funka.

Till exempel skulle jag vilja föreslå minst två, men gärna tre säkringar till olia uttag på köksbänken när det handlar om automatsäkringar. Egen kabel för diskmaskin och mikro självklart. Vet Du redan med dig att du skall ha en xxx-maskin, tala om det för elektrikern så du får ett uttag på rätt ställe, och kanske med egen ledning/säkring om det är lämpligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.