Är det värt att så gräs nu på hösten (10 grader här och ska fortsätta vara så så långt ja kan se enligt prognos) eller bör jag vänta till våren? :p
 
Gjorde en höstig dörrkrans av gamla madrassfjädrar, granris och höstaster.
PICT0032.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har även börjat fixa till i balkonglådorna som gapat tomma ett tag, täckt ytan med mossa samt lav och dekorerat med stensötablad, men det ska till lite mer innan de är klara.
 
  • Gilla
Allinug
  • Laddar…
Sambon och jag har krattat ut en massa jord så vi får en gräsmatta i slänten.
Bör man så nu eller ska vi vänta till hösten?
20151107_131644.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En fråga till ..
ska lägga täckbark runt växter/träd på tomten. Hur tjock med täckbark?
Lägger man duk under barken?

// Ruuuben
 
Ruuuben skrev:
Sambon och jag har krattat ut en massa jord så vi får en gräsmatta i slänten.
Bör man så nu eller ska vi vänta till hösten?
Till hösten? Är det inte redan höst? :p Men ja, ni kan så gräs nu.

Jag använder löv och gräsklipp under träd och buskar, det är gratis och så blir det väldigt bra gödning för plantorna när det bryts ner.
 
Nja, frosten lär ju ta kål på fröna, definitivt om de hinner börja gro. Jag hade väntat till våren.
 
mexitegel skrev:
Nja, frosten lär ju ta kål på fröna, definitivt om de hinner börja gro. Jag hade väntat till våren.
Om frost skulle ha ihjäl fröna, varför växer då samma grässorter vilt i vårt klimat? :) Och nej, hinner de spira så gör det faktiskt ingenting. Fördelen med en sen höstsådd är att man oftast inte behöver passa med vatten lika mycket på våren, för torka är däremot inte bra för späda gräsplantor.
 
MissAnpassad skrev:
Om frost skulle ha ihjäl fröna, varför växer då samma grässorter vilt i vårt klimat? :) .
Troligen för att gräs fröar under hela växtsäsongen, och har därmed chansen att etablera sig ordentligt innan frosten kommer ;)
Går det frost när grodden kommer ur fröet innan gräset hunnit etablera sig så dör det.

Vad gäller grobarheten på frön som sås sent på säsongen säger forumets trädgårdsexpert så här:

"Grobarheten minskar om fröna ligger ute hela vintern.

Frön är färskvaror och kan både torka och mögla. De ligger inte i ide, men kräver värme (och fukt) för att gro. Fåglar och annat äter också fröna.

Finns ingen bra anledning att låta dem ligga ute på jorden och vänta på våren, när ändå inget händer. Att de blir blöta har ni inget för när de ändå inte kan gro, tvärtom. "

https://www.byggahus.se/tomt/131286-s-grsmatta-i-november

Men det värsta som kan hända är ju att TS får så om på vårkanten.
 
Tackar för alla svar :)
Jag väntar med att så till våren så får jorden ligga till sig lite också.

Har ni tips på hur jag på bästa och enklast sätt krattar ut så jag får helt plant?
Angående att lägga täckbark runt buskar och träd har jag inte fått svar på. Hur tjockt med täckbark ca? Ska det läggas duk under?
 
Kollat på när vinden belövar min mossmatta....
 
mexitegel skrev:
Troligen för att gräs fröar under hela växtsäsongen, och har därmed chansen att etablera sig ordentligt innan frosten kommer ;)
Går det frost när grodden kommer ur fröet innan gräset hunnit etablera sig så dör det.

Vad gäller grobarheten på frön som sås sent på säsongen säger forumets trädgårdsexpert så här:

"Grobarheten minskar om fröna ligger ute hela vintern.

Frön är färskvaror och kan både torka och mögla. De ligger inte i ide, men kräver värme (och fukt) för att gro. Fåglar och annat äter också fröna.

Finns ingen bra anledning att låta dem ligga ute på jorden och vänta på våren, när ändå inget händer. Att de blir blöta har ni inget för när de ändå inte kan gro, tvärtom. "

[länk]

Men det värsta som kan hända är ju att TS får så om på vårkanten.
Jag kan också slänga ur mig svar från "trädgårdsexperter" : http://www.odla.nu/fragor-svar/hostsa-gras

Men vad jag baserar mitt svar på är faktiskt egen erfarenhet och vetskapen att man höstsår vall (stor del gräs), om nu en stor del av fröna inte skulle gro efter en vinter, skulle då verkligen bönder höstså? Ren logik. :)
 
A
Jag har räfsat löv och snyggat till lite i trädgården nu på kvällen. Så hittade jag en hink med vatten som stank vedervärdigt och slog ut vattnet på gräset där jag stod. Ut med vattnet kom en hel del björnbär och två ganska stora döda möss! Fy, vad äckligt! :eek:

Sedan tog batterierna i pannlampan slut och jag var rädd att jag skulle trampa på de döda råttorna, då tomten inte är så stor. Nu har jag fått ett stort problem på halsen: Hur i hela världen ska jag bli av med liken?:confused:
 
harry73
Ta en spade och ta upp dom och kasta dom i soptunnan alt. I dagvatten brunnen på gatan
 
harry73
Jag räfsade också löv. Ett tjugotal ekar och en liten höststorm är en arbetskrävande kombi
 
A
Tre av dagvattenbrunnarna på området rensade jag i lördags på vår höststädning i samfällighetsförening, så lägger jag dem där så får jag ta rätt på dem på vårstädningen.:( Men det var en liknande stank en av från brunnarna, så det var väl någon mus som plurrat där...

Kanske gräver jag ner dem i skogen, där de kom ifrån.

Man undrar lite hur detta gick till? Det måste ha ramlat ner en massa björnbär i hinken, regnat och sedan har två möss lyckats plurra. Då undrar man ju hur många möss som varit här och klättrat omkring på björnbären?:eek: Nu har jag iallafall klippt ner björnbären helt och jag ska gräva upp och ta bort dem.
 
harry73
Ja har du tillgång till skog är det självklart du ska begrava dom där. Jag antog att du bor i radhus pga den lilla gräsmattan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.