LeoBalk skrev:
En jordfrelsbrytare skulle kopplas in hos mig, enligt ett specerbjudande från försäkringsbolaget. Därför gjorde jag det inte själv. Försäkringsbolagets utvalde behörige elektriker, skulle göra denna enkla inkoppling.  Jag var bara hemma i köket medan han gjorde detta i elcentralen.

Vilken tur jag var hemma. Han lyckades koppla ihop två faser, så jag hade 400 Volt på alla mina glödlampor och elluttag i en stor del av huset. Jag har sedan aldrig velat ta i en "behörig elektriker" ens med tång. Att inte ens kunna hålla reda på faser och dela skyddsjord och nolla i en modern elcentral! Jag baxnade!

.........

Men detta är svårt för köparen, då elektrikerskrået, så aktivt motverkar kunskapsspridning bland allmänheten i dessa enkla frågor, i klar motsats till alla andra s k farliga branscher.
Tja, min elektriker eldade upp diskmaskinen i ett liknande fall (som jag nämnt i tidigare trådar) med 400 volt. :(

Och kunskap bland folket är ju farligt, det har diverse diktatorer i världen förstått för länge sedan ;D
Nu börjar vi ju uptäcka att det finns byggarbetare utanför våra gränser som är billiga och duktiga, tänk när de där borta börjar skaffa sig Svensk elbehörighet. muahahaaa ;D

Har gjort som de flesta här, dragit själv, men centralen fick eltrikarn fixa. Trodde inte att det var så vanligt som det verkar. Fast, det var ju då diskmaskinen....poff...


/Fredrik

 
FredrikB_Viby skrev:
Nu börjar vi ju uptäcka att det finns byggarbetare utanför våra gränser som är billiga och duktiga, tänk när de där borta börjar skaffa sig Svensk elbehörighet. muahahaaa  ;D

/Fredrik
Vad menar du? Litar du mindre på en person från utlandet med samma behörighet? "De där borta" klingar illa i mina öron.

"Om du tror på troll och häxor, så kommer trollen och tar dig. Men om du genomskådar sägnerna..."

Någon som känner igen texten?
 
Bob_the_builder
Mangelito skrev:
Vad menar du? Litar du mindre på en person från utlandet med samma behörighet? "De där borta" klingar illa i mina öron.  
Nu får väl Fredrik själv svara för vad han menade, men jag tolkade det inte som du... Jag uppfattade det snarare som att han menade att de svenska elektrikerna kommer konkurrensutsättas på samma sätt som övriga byggnadsarbetare.
 
Jag hjälpte en bekant som hade köpt ett fritidshus på landet. Han ringde till mig sent en fredagskväll och frågade om det var vanligt att det kittlade i fingrarna när man tog i vattenkranen, kunde det bero på någon form av statisk elektricitet eftersom det var plastledning från brunnen till huset?
Jag sa åt honom att samla hela familjen och utan att röra vid nånting gå ut och sätta sig i bilen och vänta på att jag ska komma.
Han hade haft en elektriker som i veckan besiktigat elinstallationen och även utökat densamma och så hade han "fixat" några småfel. Och nog hade han fixat alltid, Fas till jord och nollan bruten plus en kabel som skulle kopplas bort och slutade som ett råttbo på övervåningen hade han kopplat in.
Hela kåken var i princip strömförande. :surprised:
Den familjen hade haft änglavakt.
 
LeoBalk skrev:
Åtskillnad mellan att ha kunskaper, som överglänser behöriga elektrikers kunskap och ändå sakna behörighet att dra några enkla färgade kablar genom plaströr till olika dosor, är unik för elektrikeryrket, liksom skrämselpropagandan och skråtänkandet (max 5-6 färger att hålla reda på, tre faser, nolla och jord samt max 20-30 A resp 400 V är otroligt enkelt i alla andra el-sammanhang).

Själv tror jag mig sopa banan kunskapsmässigt med alla elektriker i villabranschen, (dock inte kvalificerade industrielektriker, arbetande med regler- och styrteknik, som kunskapsmässigt ligger i en annan division än villabranschens busenkla eldragning )

Sanningen att säga, så vet jag inte om jag är behörig eller inte. Har aldrig undersökt detta, då jag har en behörig elektriker i släkten som vid behov klarar det rent formella, och han säger då bara OK utan att titta ;D.

Risken för skador via vatten är ju långt större än via el. så länge man använder moderna komponenter.

Ok, upp till bevis!

I en "vanlig" elektrikers åtagande enligt lag ligger följande:

Med hjälp av jordslutningsimpedansen och kortslutningsimpedansen dimensionera ledningar och skyddsapparater enligt utlösningsvilkoret och skydda dessa mot kortslutningsströmmar och ev. överlast.

Hur går du till väga då?

Sedan måste du dokumentera all provning som ska göras enligt gällande föreskrifter.

Vad dokumenterar du, vilka prov gör du och vilka är dom gällande föreskrifterna?


Till alla ni andra som sysslar med Otilåtna elinstalationer ger jag er bara rådet, anlita en Behörig elektriker!
Att man jobbar som elektriker på en firma innebär inte att man får göra jobb på fritiden hemma.
Om en sådan elektriker ändå får den behöriges "välsignelse" att göra sådana jobb, be denne hjälpa till med dimensioneringen!

Det finns väldigt många tillfällen då man inte kan/får säkra en 1,5 kvmm med en C10, gör man det ändå har man bara skapat sig en värmekabel som kan ge så mycket värme att man bara får en askhög kvar!

Anledningen till att det är så rigorösa regler vid arbete med el är pga att det är så farligt.
Förutom att man kan dö av strömgenomgång så skapas lätt brand!
 
Jag kan allt detta, inkl att undervisa i dessa ämnen  ;D   ;D   ;D , men på den tiden räckte inte detta till behörighet. Du måste också  ha dragit enkla kablar i plaströr till dosor i några år för att få behörighet (på den tiden), vilket jag ansågs vara överkvalificerad för  :) och därför inte skulle ägna tiden åt. Hur det är idag med dessa regler vet jag inte.
 
Bob_the_builder skrev:
Nu får väl Fredrik själv svara för vad han menade, men jag tolkade det inte som du... Jag uppfattade det snarare som att han menade att de svenska elektrikerna kommer konkurrensutsättas på samma sätt som övriga byggnadsarbetare.
Kanske jag som förhastade mitt inlägg, då balter och polacker får ta mycket stryk i diverse diskussioner. Om jag missuppfattade dig Fredrik, ber jag om ursäkt.

 
Med hjälp av jordslutningsimpedansen och kortslutningsimpedansen dimensionera ledningar och skyddsapparater enligt utlösningsvilkoret och skydda dessa mot kortslutningsströmmar och ev. överlast.
Dessutom ett fantastiskt bra exempel på vad jag menar med elektrikerskråets skrämselpropaganda, genom att använda och dölja sig bakom ett eget språk som i villabranschen saknar betydelse (men kan vara viktigt för en industrielektriker) ;D ;D ;D
 
LeoBalk skrev:
Jag kan allt detta, inkl att undervisa i dessa ämnen  ;D   ;D   ;D , men på den tiden räckte inte detta till behörighet. Du måste också  ha dragit enkla kablar i plaströr till dosor i några år för att få behörighet (på den tiden), vilket jag ansågs vara överkvalificerad för  :) och därför inte skulle ägna tiden åt. Hur det är idag med dessa regler vet jag inte.

Undervisar du i dessa ämnen bör du ju också vara bevandrad i Elinstallatörsförordningen, då det är den kategorin du rimligtvis undervisar!
Där står ju klart och tydligt vilka minimkrav som gäller för att få behörighet.
Detta är ju som sagt minimikrav, är man "överkvalificerad" får man ju behörighet, det är bara att skicka betyg mm och vänta på behörigheten och betala 2000 pix!

Du säger att du kan allt det, kan man inte få ett enkelt exempel då?
 
LeoBalk skrev:
Dessutom ett fantastiskt bra exempel på vad jag menar med elektrikerskråets skrämselpropaganda, genom att använda och dölja sig bakom ett eget språk som i villabranschen saknar betydelse (men kan vara viktigt för en industrielektriker)  ;D   ;D   ;D

Detta "språk" saknar inte alls betydelse i villabranschen!

Och att saker näms vid deras rätta benämning kan tyvärr inte jag rå för. Ström är ström, volt är volt, motsånd är motsånd, volym är volym likaså som impedans är impedans osv.

Jag skulle vilja veta vad du säger till försäkringsbolaget när en olycka har hänt i din egenhändigt installerade anläggning.
Även om det är riktigt gjort finns det ju ingen som kan stå för det, och det är anläggningsinehavaren som är ansvarig för sin anläggning!

Kan du däremot bevisa att en behörig installatör gjort installationen så ansvarar ju denne för vad som är gjort.

Denne kan ju också göra fel, men då har man ju ansvarsförsäkring som ska täcka det, och är det gravt fel så blir man av med behörigheten.

Jag tycker inte det är konstigt att man har ett behörighetssystem, det är ju samma sak som med t.ex. körkort i olika klasser.
Alla kan säkert köra buss, men kan alla göra det på ett säkert sätt?
Hur kollar man det isåfall

När man har med saker att göra som kan orsaka allvarlig skada på personer, husdjur och egendom tycker jag det är helt rätt.

Problemet är att "kreti och pleti" inte har någon respekt för elektriciteten och därför oftast inte är medvetna om vilka fatala konsekvenser ett litet fel kan få.
Oftast är det så också att man bara får en chans, efter den chansen är skadan redan skedd och i värsta fall har någon avlidit!

Men är ens anhöriga och ens hem inte värt mer än vad det kostar att ta dit en elektriker, så inte lägger jag mig i vad andra gör!
 
LeoBalk skrev:
Dessutom ett fantastiskt bra exempel på vad jag menar med elektrikerskråets skrämselpropaganda, genom att använda och dölja sig bakom ett eget språk som i villabranschen saknar betydelse (men kan vara viktigt för en industrielektriker) ;D ;D ;D
Jag håller verkligen med.


Har man sett vad en del behöriga elektriker åstadkommit så är man rädd för att anlita sådana. :(
 
... det är bara att skicka betyg mm och vänta på behörigheten och betala 2000 pix
Det var många år sedan och har sedan gjort mer avancerade saker. Har kravet på att utföra (okvalificerat) arbete i ett eller några år (jag minns inte vilket) inom "företag i elbranschen" numera slopats för att få behörighet? Jag har aldrig kollat bestämmelserna på många år. Jag bara vet att jag slutade på ABBs centrala utvecklingslaboratorium i Västerås innan jag hann uppnå denna tid enligt då gällande regler över vilken tid som kunde medräknas ("har gjort motstånd och levt med spänning på ASEA i många bemärkelser  ;D"). Men är det så enkelt som du säger, så är jag väl behörig

Sedan tror jag sparar mina 2000 pix till roligare saker ;D  ;D  ;D
 
yxis skrev:
Jag håller verkligen med.


Har man sett vad en del behöriga elektriker åstadkommit så är man rädd för att anlita sådana. :(

Rötägg finns ju inom alla yrken, men bara för att en del inte sköter sig behöver ju inte alla vara sådana!
Är man inte nöjd med ett arbete är det ju bara att reklamera!

Men det är ju viktigt att man klargör INNAN hur man vill ha det, så man inte bara säger att det ska vara enligt föreskrifterna!
Då kan du få kabel hängades i väggarna, kabel direkt nergjuten i plattan och kulo spikad mitt på väggen!

Föreskrifterna styr bara så att anläggningen blir säker, inte att den blir estetisk!

 
sverre skrev:
Rötägg finns ju inom alla yrken, men bara för att en del inte sköter sig behöver ju inte alla vara sådana!
Är man inte nöjd med ett arbete är det ju bara att reklamera!
Men då måste man ju ändå ha kunskaper själv, för att veta vad man ska reklamera.

sverre skrev:
Men det är ju viktigt att man klargör INNAN hur man vill ha det, så man inte bara säger att det ska vara enligt föreskrifterna!
Då kan du få kabel hängades i väggarna, kabel direkt nergjuten i plattan och kulo spikad mitt på väggen!

Föreskrifterna styr bara så att anläggningen blir säker, inte att den blir estetisk!
Jag vill iaf inte betala för elektriker som drar en fyrledare (3 faser + nolla) till spisen, en treledare till spisfläkten (fas, nolla , jord) och "lånar" spisfläktens jord för att jorda spisen. Så ser det ut där jag bor nu, visserligen är det gjort före jag föddes, men ändå, det var säkert inte särskilt godkänt då det begav sig heller. Sista biten till spisen där ledningen går i rör i väggen är det dessutom en korrekt gulgrön till jorden, och sedan är det fyra gröna ledare för de tre faserna och nollan. Det syns att det där med jorden är en efterhandskonstruktion, för nollan ser ut att ha varit ansluten till två ledningar från en tidigare spis, d.v.s. samma ledare har varit både nolla och jord. Ruggigt faktiskt.
 
yxis skrev:
Jag vill iaf inte betala för elektriker som drar en fyrledare (3 faser + nolla) till spisen, en treledare till spisfläkten (fas, nolla , jord) och "lånar" spisfläktens jord för att jorda spisen. Så ser det ut där jag bor nu, visserligen är det gjort före jag föddes, men ändå, det var säkert inte särskilt godkänt då det begav sig heller. Sista biten till spisen där ledningen går i rör i väggen är det dessutom en korrekt gulgrön till jorden, och sedan är det fyra gröna ledare för de tre faserna och nollan. Det syns att det där med jorden är en efterhandskonstruktion, för nollan ser ut att ha varit ansluten till två ledningar från en tidigare spis, d.v.s. samma ledare har varit både nolla och jord. Ruggigt faktiskt.
Har du betalat för ovanstående jobb ???

Samma ledare för både nolla och jord är godkänt, sk PEN-ledare, dock med vissa krav!
Har du femledarsystem får du inte gå över till fyrledarsystem (dock är de flesta villors servis-ledningar fyrledarsystem) och minsta arean för en PEN-ledare är 10kvmm.

Nu var ju ditt jobb gjort för väldigt längesedan, och jag har inte kunskap om dom föreskrifter som gällde då, utan bara tillbaka till STEV-FS 1988:1
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.