Den här gången har Lisa dragit all el. Vi blev som bekant lurade av Globen El förra gången vi byggde. Notan hamnade på 275.000 pix. Nu har vi anlitat en kompis för servisen, för allmänna frågor och Lisa gör allt annat. Hon köpte några gymnasieböcker kring eldragning och har hittills gjort ett bättre jobb än förra elektrikern. Hon kommer dessutom att ha gjort det på halva den fakturerade tiden för förra bygget. Vet inte om man ska glädjas åt de pengar vi sparar eller gråta för de pengar vi tidigare blivit lurade på. ;)

mvh
David
 
En jordfrelsbrytare skulle kopplas in hos mig, enligt ett specerbjudande från försäkringsbolaget. Därför gjorde jag det inte själv. Försäkringsbolagets utvalde behörige elektriker, skulle göra denna enkla inkoppling. Jag var bara hemma i köket medan han gjorde detta i elcentralen.

Vilken tur jag var hemma. Han lyckades koppla ihop två faser, så jag hade 400 Volt på alla mina glödlampor och elluttag i en stor del av huset. Jag har sedan aldrig velat ta i en "behörig elektriker" ens med tång. Att inte ens kunna hålla reda på faser och dela skyddsjord och nolla i en modern elcentral! Jag baxnade!

Det finns allt mellan skickliga elektriker (de jobbar oftast i egna enmansföretag verkar det som) och klåpare, som per definition måste ta anställning hos någon, där de sedan skyddas av lagen om anställningsskydd och elektrikerfacket, som är ett av de mest stridsbenägna i Sverige, som ingen arbetsgivare gärna vill ha emot sig.

Det intressanta är att så många svenskar fortfarande låter sig luras av elektrikerskrået (jag är insider, uppväxt i en släkt med flera behöriga elektriker - några rena stjärnor, andra inte lika begåvade).

Elektrikerna bedriver enligt min uppfattning, en svindyr skyddad verkstad i Sverige, där köparen kan spara massor med pengar med att göra "rätt saker själv" och sedan använda experthjälp bara i de få fall detta behövs, framför allt vid villabyggen.

Men detta är svårt för köparen, då elektrikerskrået, så aktivt motverkar kunskapsspridning bland allmänheten i dessa enkla frågor, i klar motsats till alla andra s k farliga branscher.
 
Påminner lite om att det inte enbart är kunskaperna hos en behörig elektriker man köper utan kanske framförallt hans/hennes försäkring, dvs om man anlitar honom/henne svart, då är ju finessen lika med noll.

I gamla hus kan det vara mycket förvirrande med färger t ex så var blå fas och svart nolla fram till ca 1950 om jag inte minns fel. Sånt kan förvirra och att börja rota i sådana installationer är ibland en mardröm, speciellt om nån sen ändrat om lite :(

/Kent
 
Jag drar elen i mitt hus själv. enklare jobb som byta ledningar (de gamla är blymantlade tror jag det heter), kontakter osv. kopplar nytt med iofs men elcentralen rör jag inte.
 
[quote author=David link=board=Teknik;num=1102758670;start=0#17 date=12/12/04 kl 21:02:33]Den här gången har Lisa dragit all el. Vi blev som bekant lurade av Globen El förra gången vi byggde. Notan hamnade på 275.000 pix. Nu har vi anlitat en kompis för servisen, för allmänna frågor och Lisa gör allt annat. Hon köpte några gymnasieböcker kring eldragning och har hittills gjort ett bättre jobb än förra elektrikern. (Snip..)

Vilka böcker köpte ni?
Eller har någon annan förslag på litteratur?

Det verkar helt omöjligt att hitta bra info - trots att jag som husägare är ansvarig för min el-installation.

//Johan
 
Den bästa referenslitteraturen du kan ha är "Starkströmsföreskrifter" men den är ingen lärobok direkt, snarare uppslagsverk.
Där står nämligen allt men inte direkt lättfattligtt.

/Kent
 
Tack -  men nej tack
Har läst - är inte intressrad av lagtext utan praktiska råd och dåd.

Elsäkerhetsverkets hemsida är för övrigt helt i linje med elmaffian - helt obegriplig..
 
Hushypokondrikern skrev:
Elsäkerhetsverkets hemsida är för övrigt helt i linje med elmaffian - helt obegriplig..
;D ;D ;D
Jag ska be Lisa posta vilka böcker hon köpte.

mvh
David

 
Humpf, vi gör också elen själva (renoverar köket). Dels har vi dragit om och knackat in en ledning i taket, dels kommer vi att sätta in spotar i taket och i hyllplan samt flytta elkontakter. Vi har lite hjälp men går i stort sett på sunt förnuft.

Det jag inte inte skulle ge mig på är el i badrum eller att dra nya kablar från proppskåpet, nån måtta får det vara på dumdristigheten. ;) Frågan är hur vi ska göra med spisen som fn är en fast installation...? Men har man en normal koll på hur ledningar bör dras och hur systemet funkar känns det smått onödigt att ha elektriker bara för att dra om en ledning.
 
Hyrde en elektriker för att "göra" det hus jag bor i.

ALDRIG MER.

Han har dragit rör mitt i väggar knäckt rör i böjar. dragit rören genom fukspärren upp på vinden. satt kopplingsdosorna på vinden osv. Detta är en behörig elektriker med egen firma tyvärr.

Som tur är har jag känningar i en annan firma som inte kunde ta mitt jobb den gången. Enligt dem är installationen ok men inte mer.

När jag renoverar bygger jag om alltihop själv och sen får rätt firma kontrollera före inkoppling.

När det gäller lag och förordning anser jag att man ska ta bort behörighetskravet på rör och dosor samt att det ska vara möjligt att dra tråd själv men med besiktningskrav före användning. I princip samma system som gäller för skorstenar.
 
jag gör alla elinstallationer hemma själv (är elektriker med behörighet) :D

finns en bok som heter starkströmsguiden som kompletterar starkströmsföreskrifterna, men det är ungefär samma "byråkratspråk" i den.

med praktik, nyfikenhet, sunt förnuft och erfarenhet komer man en bit...
 
Hushypokondrikern skrev:
Tack -  men nej tack
Har läst - är inte intressrad av lagtext utan praktiska råd och dåd.

Elsäkerhetsverkets hemsida är för övrigt helt i linje med elmaffian - helt obegriplig..
Lisa säger att bokserien hette något liknande "Elinstallation yrkesmannaskap behörighet BB1 och BB2" med tillhörande montörshandbok. De fanns i alla fall på Libers bokförlag.

mvh
David
 
Håller på att bygga om köket för fullt nu, och jag drar elen själv.

Jag kommer dock att låta en bekant som är elektriker granska det jag dragit vid senare tillfälle...

Fast jag kopplar inte in något i centralen, utan jag utgår från befintliga uttag och brytare..

Jag har iof pluggat el i 3 år på gymnasiet så jag är inte helt grön...

Jag kör enligt principen att om något känns eller ser ut som en "fullösning" då är det en fullösning och då gör jag om på ett bättre sätt.
 
Lisa säger att bokserien hette något liknande "Elinstallation yrkesmannaskap behörighet BB1 och BB2" med tillhörande montörshandbok. De fanns i alla fall på Libers bokförlag.
Tack David & Lisa,
synd att de inte finns på biblioteket bara - fanns dock elböcker från -70 talet ::)

Nåväl www.bokkap.se hittar billigast.

//Johan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.