En fråga angående skarvklämmorna/skarvhyllsor, kan jag skarva båda lysenas kablar in i en och samma kläma? Det ser ut som man kan få in en från varje håll. Eller bör det vara en klämma för varje kabel som ska skarvas till?
 
En klämma för var kabel
 
Peter, nu har jag studerat instruktionen både på engelska och på tyska.
För det första, det är inga LED, bara "LED-optik". Ser bara ut som LED.
För det andra, tillverkaren garanterar inte att installationen är lagligt. Användaren måste själv kolla med sitt lands bestämmelser samt fordonstillverkaren om det är OK.

Kolla om du har en E-märkning på glaset. Om inte, kan du få problem med bilprovningen.
 
Thomas_Blekinge: Aha, jag har hört lite om det där. Men förstår inte skillnaden på LED och LED-optik. Nåja, det var inte för att det är LED som jag köpte dom i alla fall. Men får försöka ha koll på om lamporna går sönder bara.

E-märkning ja. Det kan alltså vara möjligt att Audis originaldelar inte har E-märkning?

Edit: Vill bara nämna att det ändå inte lyser någon varning när lamporna är trasiga. Det gjorde det i alla fall inte när ena halvljuset fram var trasigt.
 
Redigerat:
Audis originallyktor har E-märkning så klart. Men kolla själv på själva lyktglaset. E-märkningen är ett E med en siffra i en ring.. siffran anger tillverkningsland. E1 Tyskland, E5 Sverige, E51 Korea mm.
Har du inget E-märke är det inte godkänt.
 
Jag är väl ensam om att vara lite tveksam till skarvklämmor, jag har upplevt både dålig kontakt och någon gång har kabeln som jag tjuvat från nästan gått av.
Det beror givetvis på kabeldimensioner och att man använder korrekt skarvklämma för ändamålet.
Jag föredrar att löda och skalar då upp en bit mitt på kabeln som jag tjuvar från, utan att skada några kardeler, sedan lindar in den nya kabeln runt om den skalade biten och sedan lite lod på.
Håller garanterat och försvagar inte någon av kablarna.
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
Instruktionen är full kass, dåligt engelska dessutom. De rekommenderar att skala 10 cm av matarkabeln före lödning, och skriver inget om att återställa isoleringen där. Bäddat för kortslutning.
F ö är det inte dessa nummerplåtskabalr som matar ström utan man klickar in de nya lysen till kontakterna till de gamla lysen. Nummerplåtskabeln ger troligen bara CAN-bus-signalerna till de nya enheterna.
 
Peter2400: Svårt detta. Man lockas av varenda inlägg folk kommer med. Klar det där låter bra. Tror jag ändå kör skarvklämma.. Men ska försöka tänka på att den fungerar bra på de inblandade kablarna.
 
Thomas_Blekinge: Jag tycker också den där instruktionen är ganska dålig och otydlig. Och det är därför jag skrivit på både svenska och utländska forum och diskuterat saken och även försökt ta in information via youtube-videor m.m. Det är en samlad kunskap jag ligger på, inte bara det från den där instruktionen. Men som jag förstått det så är nummerplåts-strömmen tänkt för själva slingan i dessa små lyktorna på bakluckan. Som ska lysa när nummerplåtslamporna lyser.

Dom här två kablarna är en lös kabel på vardera adaptrar som kopplas mellan lampor och anslutning till bilen ja.
 
Lödfria kabelskor funkar också 9106169430046.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller kopplingsplint/sockerbit
 
Vad är hålet till för? Ska man skruva därigenom eller? Förstår inte det där..
 
Jag skulle satsa på lödning för dessa klämmor kan vara lite lömska om man har små ledardimensioner.

Skala av isoleringen på den vita kabeln på c:a 5 cm. Akta att inte skära bort delar av kopparledaren.
Skala bort 1.5-2 cm av de ledarna som ska lödas till. Tvinna ändarna.
Vira runt ändarna runt den vita befintliga ledaren. en efter den andra. Vira hårt.
Värma stället med en elektrisk lödkolv, 50-80 W är en lämplig effekt. Lödspetsen måste vara i gott skick. När allt är genomvärmt rör stället med radiolot (det är lödtenn med flussmedel i mitten, viktigt!). Du ser att lodet sugs in mellan alla småtrådar i alla ledare. Om detta inte sker är det fortfarande för kallt.
När allt är kallt kolla lödningen och dra friskt i lödstället. Det får inte lossna med måttliga krafter.
Om du godkänner lödningen ska detta isoleras. Krympslang (bästa sättet) går inte här, du får inte på den. Jämna ut alla skarpa kanter runt lödstället med tång eller fil och linda många lager eltejp kring det.
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
Stranbergs kabelskor är klassiker i bil-elektrik. Det ska inte skruvas. Den blå änden ska pressas med tång på avskalad kabel (det krävs viss övning det med). Andra änden är en hona som trycks på en motsvarande han-kabelsko. Det finns förgreningsalternativ med fyra anslutningspunkter, det kunde var nåt för ditt problem.
 
Suck..vet varken ut eller in längre. Jag gjorde tidigare ikväll en beställning på lödprodukter från Kjell. Innan denna tråd började leva. När det i denna tråd visade sig att lödning inte behövdes så skickade jag genast ett mail till Kundtjänst och bad dom avbryta ordern. Så vi får se imorgon om den skickas iväg eller om dom hinner avbryta den.

Dock är det nog ändå fel lödgrejer jag köpt. Förmodligen en för svag lödkolv och fel lödtråd. Får jag fråga varför det är viktigt att tennet har flussmedel?

Angående strandbergs kabelskor: Det låter ju bra, förstår dock fortfarande inte hur det ska gå till, utifrån bilden att döma. Men det kanske är nått man förstår när man har den i handen och kan granska nogare. Däremot blir det ju inte så skyddande. Men man kan ju köra el- eller vulktejp runt kanske.
 
Flussmedel ser till att oxiden på ledartrådarna försvinner och att lodet häftar på godset. Alla som har lött vet att det behövs i någon form och det enklaste är att ha det i lodet, s k radiolod. Det finns separat ckså men ovanligt.
Öva lödningen hemma i köket innan du går på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.