Svar på frågor:
1. Ja
2. Kabel
3. Nej
4. Ja
5. IP67
6. Så lågt som möjligt
7. Larm

Motivering:
Efter upprepade inbrott i området, och inbrottsförsök på den egna bostaden (som troligen hade blivit ett fullbordat inbrott om vi inte hade kommit hem precis), så känns det otryggt att åka bort och lämna huset obevakat några längre stunder. Med ett övervakningspaket skulle det kännas mycket tryggare, dels genom att kunna titta in i bostaden via övervakningssystemet och se att allt står rätt till, och dels genom att få push-larm om något rör sig framför kamerorna.
 
1. Ja (om jag endast filmar egen tomt, ej filmar grannar o dyl samt att tomt är avgränsad.)
2. Kabel.
3. Nej
4. Ja.
5. IP67
6. Så lågt LUX som möjligt.
7. Larm

Motivering. Vi bygger ett nytt hus lite offside och ett övervakningssystem skulle av många anledningar vara skönt att ha.
Detta övervakningssystem skulle kanske innebära att min något mörkrädda sambo sov lite tryggare när jag är borta och jobbar nattpassen.
 
1. Ja, med skylt om att det är kameraövervakat område
2. Kabel
3. Nej
4. Ja
5. IP67
6. lågt LUX-tal
7. Larm

Vi bor "på landet" utanför Stockholm, någon kilometer från närmsta gatlykta i vad försäkringsbolagen anser vara "högriskområde" för inbrott. Det antar jag de har rätt i då det varit inbrott i inte mindre än tre fritidshus i området under året och både fru och barn tycker det är lite obehagligt att vara hemma över nätterna om jag råkar vara bortrest i jobbet. Lite kamera skrämmer ju tjuven och ger oss en inblick i vad som händer utanför så detta paket skulle vara en stor trygghet!
 
1=ja, så länge man bara filmar område som är privat.
2=kabel
3=nej
4=ja
5=IP67
6=så lågt Lux-tal som möjligt
7=Larm

Motivering: Bor i ett villaområde och en del grannar har faktiskt råkat ut för objudna nattliga gäster. Med ett kamerasystem så kan man sova lite lugnare på natten förhoppningsvis!
 
1: Ja om din tomt är tydlig avgränsat och kamera inte kan filma utanför tomten.
2: Trådbunden är säkrast, då de inte är lika känsliga mot andra trådlösa enheter som mobiltelefoner och liknande, som kan störa ett trådlöst system.
3: Nej.
4: Ja
5: IP67 är vattentät, det övriga inte vattentät, men striltät i olika former.
6: Så lågt LUX tal som möjligt, 1 LUX er ca som ett stearinljus på 1 meters avstånd.
7: Larm
Bor i en gammal flygelbyggnad, med tjocka timmerväggar, som gör trådlös övervakning svårt.
Ett trådbundet övervakningspaket vore perfekt nu när den mörke årstid kommer, och inbrotten ökar.
 
1. Ja
2. Kabel
3. Nej
4. Ja
5. IP67
6. Så lågt LUX som möjligt
7. Larm

Motivering:
Äntligen ska min lilla familj få ett hem,
men jag vill ju göra allt för att skydda dem.
Efter att ha hyrt i många år och kämpat med än det ena än det andra,
vill jag inte att några tjuvar på min tomt ska vandra.
Att bygga skapar emellertid i plånboken väldiga hål,
varför ett funktionellt larm får vara ett framtida mål
om nu inte tävlingen ger oss anledning att med bubbel i glaset säga skål!
 
1.ja 2kabel 3nej 4ja 5ip67 6 lågt lux 7 larm
Har boende med massor av situationer som drar larm allt ifrån stalkers till husdjur...
 
1. Ja
2. Kabel
3. Nej
4. Ja
5. IP67
6. Så lågt LUX som möjligt
7. Larm

Bor längst ned på vår gata (återvändsgränd) som dessutom är riktigt dåligt upplyst. Det hade varit perfekt att kunna skrämma/identifiera eventuella inbrottstjuvar. Då hade vi kunnat sova gott om natten.
 
1. Ja
2. Kabel
3. Nej
4. Ja
5. IP67
6. Så lågt LUX som möjligt
7. Larm

För och kunnna kolla vad frugan och kidsen gör när jag inte är hemma.. ;-)
 
1. Ja
2. Kabel
3. Nej
4. Ja
5. IP67
6. Så lågt som möjligt.
7. Larm

Motivering: Jag bor ganska långt från närmaste granne och reser mycket. Därför skulle jag behöva lite mer än bara ett inbrottslarm. Dessutom är min bättre hälft inte helt bekväm med att bo öde när jag är bortrest.
 
1) Ja, om jag filmar inom min tomt
2) Kabel
3) Nej
4) Nej, man måste även ha en power-injector (extern eller PoE-switch) för att "föra in" strömmen.
5) IP67
6) Förutsatt att man avser ljuskänslighet, så lågt som möjligt.
7) Larm (tex push mot mobiltelefon)

Vi skall precis köpa vår första villa, och den ligger lite avsides. Det är redan 100 saker att tänka på just nu, och övervakning/säkerhet är en av dem. Om jag kunde få hjälp med den biten så vore det jättebra!
 
Svar
1.Ja
2.Kabel
3.Nej
4.Ja
5.IP67
6.Så lågt LUX som möjligt
7.Larm
Är under uppförandet av ett nybygge.Huset ligger i änden av en allmän väg som sen ersätts av en enslig skogsväg.Idylliskt!Tyvärr så har bygget tagit med sig tråkigheter också.TJUVAR.Verktyg som försvinner.Tyvärr så glömmer man ibland något kvar ute.Grannar som blev av med Motorsågar,Röjsågar och Åkgräsklippare när de har sett att vi har varit hemma och de har varit bortresta.Verkar som vi är under bevakning?Längs skogsvägen så är skogen svamp/bär rik och likadant här Allemansrätten verkar inkludera våran tomt också när vi inte är där.Man skördar i tomater och gurka i växthuset.Man tar odlingsredskap,vattenslang ,blommor.Tom hundarnas vattenskålar är lovligt att plocka.Här kanske sådana kameror skulle vara på plats.
 
SVAR:
1. Ja
2. Kabel
3. Nej
4. Ja
5. IP67
6. Så lågt LUX som möjligt
7. Larm

Vi har ett hus med många etage samt dolda sidor av huset där tjuvar kan jobba ostört. Med detta övervakningssystem kommer vi känna oss tryggare och det är väldigt kul med sådan här teknik, man kan ju även bygga ut det med larm och andra bra funktioner :)
 
1. Ja, om tomten är tydligt avgränsad och man inte filmar ut mot allmänt område som trottoar eller liknande.
2. Kabel.
3. Nej
4. Ja.
5. IP67
6. Så lågt LUX-tal som möjligt.
7. Larm

Hemma i lägenhetern är det avseende övervakningen lugnt,
men i fritidshuset på landet är det dessvärre riktigt tunnt.

När man i veckorna befinner sig på olika distans,
hade det kännts tryggt om detta övervakningssystem fanns.

Att varsomhelst kunna titta till sitt ställe då och då,
och veta att skummisarna knappast i bild vill hamna på.

Det är en ovärderlig trygghet som Byggahus skulle kunna ge,
och det blev verklighet med bidrag från Övervakningsbutiken.se.
 
1.Ja, men tydlig uppmärkning måste finnas för besökare.
2.Kabel.
3.Nej.
4.Ja.
5.IP67.
6.Så lågt LUX som möjligt.
7.Larm.

Efter att blivit utsatt för inbrott känns det givet att göra allt i min makt/plånbok för att minimera risken att bli drabbad igen.

Samt att återbygga känslan av trygghet i vårt hem som var det jobbigaste som tjuvarna tog...

//Da9911
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.