Bråkis skrev:
Bör vara samma storlek som fjädern på staven, i mitt fall 4mm plywood x ca 10-12mm bredd. Bara det går att slå ihop.
tackar...
nu kommer en liten mer svår fråga tror ja :)

jag har tänkt att lägga in det i ett rum här hemma, har nu mätt upp de osv, för att beställa MEN
rummet är inte 100% rakt, utan mäter jag mitten på en sida så får jag 1600mm men på motsats sida blir det 1625mm hur ska man lösa de? ska man lägga det snett då eller försöka jämka lite?

en annan lösning är ju att bara mäta samma mått på båda sidor och försöka lösa den sne mot väggen
 
Du får kapa efter frisen så det blir jämt.
 
anders07 skrev:
Du får kapa efter frisen så det blir jämt.
Okej. Men ska man lägga det från dom måtte? Alltså lägga det lite snett, eller bara följa ett mått av dom, och ta samma från båda sidor
 
berne88 skrev:
Okej. Men ska man lägga det från dom måtte? Alltså lägga det lite snett, eller bara följa ett mått av dom, och ta samma från båda sidor
Spontant tror jag inte man märker något, 25mm på ett rum tror jag inte någon tänker på, och med småglipor här och där har man ändå inte 100% exakthet i läggningen Jag skulle bara lagt på och ignorerat att det inte var helt rätvinkligt.
 
Bråkis skrev:
Spontant tror jag inte man märker något, 25mm på ett rum tror jag inte någon tänker på, och med småglipor här och där har man ändå inte 100% exakthet i läggningen Jag skulle bara lagt på och ignorerat att det inte var helt rätvinkligt.
Det ser nästan för lätt ut när du lägger, idag testa jag att lägga starten gick så där, stötte på problem direkt, fick löst det.

Då kom nästa som jag verkligen inte kan hitta orsaken till:(

När jag har lagt en rad på bredden, å sen kontroll mäter så stämmer det inte för 5öre, skiljer 5cm på ca 3m som rummet är bredd.

Har kontrollerar så jag verkligen är på mittensträcket, kollat så de måtten stämmer, det gör de, lika många stavar åt varje. Men ändå så skiljer det... Har även kontroll mätt mellan varje ben, 4 kant eller vad man ska kalla det för, får 2olika mått, men samma mått åt båda sidorna. Det blir varannan "4kant" böj eller vad man ska säga.

Kan inte hitta felet, har testat att börja annorlunda men det hjälpte inte de heller:(

Har du några tips eller tankar, som kan hjälpa mig?:)
 
Tänk på att varannat hörn ligger om varann så se till att mäta från mittlinjen och inte från ytterhörn.
 
berne88 skrev:
Har kontrollerar så jag verkligen är på mittensträcket, kollat så de måtten stämmer, det gör de, lika många stavar åt varje. Men ändå så skiljer det... Har även kontroll mätt mellan varje ben, 4 kant eller vad man ska kalla det för, får 2olika mått, men samma mått åt båda sidorna. Det blir varannan "4kant" böj eller vad man ska säga.
Det är alltså plogens mittlinje du pratar om, inte rummets mittlinje?
 
Har fått lite tips nu, att man ska lägga 2cm till höger eller vänster om mittsträcket, å sedan ska man bara lägga .rad efter rad.

Ska testa de här nu, å lägga en bit å sedan kika hur det det ser ut... Återkommer
 
Det var det jävligast va lurigt det här var:( kommer nog inte alls bli så bra som jag hade hoppats på:(

Då rummet var 25mm snett, så tog jag ett mått och körde samma på på båda väggarna.

Men nu när jag håller på att lägga så, börjar det jätte bra i skarvarna, men när man kommit ca 3/4 av plogen då börjar det dra iväg som skam, så det blir svårt att få täta fina skarvar:(
 
Du borde väl ta centrum mått på båda sidor om rummet inte är helt 4 kantigt, då delar du ju upp felet på båda väggarna istället för att få allt längs en vägg, så gör iaf jag när jag lägger klinker.

Börjar du mitt i rummet?
 
nino skrev:
Du borde väl ta centrum mått på båda sidor om rummet inte är helt 4 kantigt, då delar du ju upp felet på båda väggarna istället för att få allt längs en vägg, så gör iaf jag när jag lägger klinker.

Börjar du mitt i rummet?

Nej jag börja så långt ner som möjligt 2cm från mittsträcket, då det blir cc på båda stavarna.

Lägger jag första bitens spets på strecket så blir ett ju bara cc på den och inte på hela benet.
 
berne88 skrev:
Det var det jävligast va lurigt det här var(
Utan golvdesign och genomförandeplan kommer du springa på många problem. Se till att du löser alla problem innan du börjar lägga golvet så blir det mycket roligare.

Mät upp rummet så noggrant du kan. Använd sedan ett ritprogram och designa fiskbensmönstret etc. Genom att torrköra golvläggningen i datorn löser du redan nu vissa problem och du vet exakt hur golvet bör se ut när du lägger det IRL.
Rita upp stödlinjer på undergolvet med laser och snörslå. Stödlinjerna kommer hjälpa dig under hela golvläggningen. Det är jätteviktigt att den första plogen blir rak. Använd en kvadratisk kakelskiva som mall för första plogen. Om du hade hade gjort en design och genomförandeplan hade du redan i skrivbordsstadiet insett att plogen ligger ca 2 cm utanför rummets mittlinje.

Jag höll på nästan en heldag att rita stödlinjer och kontrollmäta. När det är dags att såga kanterna för frisen vill man ha 100% kontroll på symmetrin. Är inte hörnen precis 90 grader kommer det bli glipor.
 
  • Gilla
Bråkis
  • Laddar…
Håller nu på att plocka bort allt.

Ska mäta upp allt igen!!! Jätte noga.
Sedan ska jag slå ett mittensträck igen, 2cm från mitten,
Sedan lägga en 60x60 klinker platta å låna hem en laser, som kan lysa på golvet så att man följer exakt 2cm strecket, å man ser att det bli cc på båda bitarna.

Låter det som en bra idé?
Sen är även väggarna på sidorna lite sne, men. Det ska mätas så noga så, 280mm från väggen. Ska det vara.

Gör om gör rätt!!!
 
  • Gilla
Bråkis
  • Laddar…
sås.. nu har jag fixat till golvet, ska kolla över allt i morgon igen, slipa där det behövs. Det var bra mkt ojämnare än vad jag trodde! så det var skönt på ett sätt att se de, då fick man lite mer självkänsla:)

har dock en lite fråga, ni som har lagt, var börja ni lägga, i mitten är jag med på.. men börja ni cc i rummet, eller börja ni så långt ner ni kunde,

fundera lite, för när jag börja lägga så börja jag långt ner, vilket gör att man måste kapa för att dom sista stavarna inte ska ta i väggen, då det blir för thigt, men jag lämnade de tills hela golvet var klart, tänkte jag göra i alla fall, å sedan lägga dom sista bitarna efter golvet är klart, å nästa steg är lisband
 
Hej
Tack för en bra och informativ tråd som fått mig våga gå igång med ett eget fiskbensgolv.

Nu börjar jag närma mig väggarna och de står inte helt parallelt och vinkelrätt i förhållande till vara ndra och fiskbensmösntret som jag lagt. Alltså står jag i valet att låta listbandet ligga parallelt med fiskbensmönstret, vilket ger olika långa stavar i frisen ELLER ha lika långa stavar i frisen i båda ändarna av rummet vilket gör att listbandet skär snett genom fiskbensmönstret.

Vad är snyggast?
(Det är ca 2 cm snett på 5 m vägg.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.