1. Ja, om tomten är tydligt avgränsad och man inte filmar trottoar eller liknande.
2. Kabel.
3. Nej
4. Ja.
5. IP67
6. Så lågt LUX-tal som möjligt.
7. Larm

Vårt hus har mycket värme o charm,
men det är inte mycket värt, utan ett kompletterande alarm.
 
1. Ja, om tomten är avgränsad och man endast filmar egen tomt/hus.
2. Kabel.
3. Nej.
4. Ja.
5. IP67.
6. Så lågt LUXtal som möjligt.
7. Larm.

Min familjs säkerhet och trygghet är det viktigaste för mig
Med dessa kanongrejer från Övervakningsbutiken skulle vi alla sova sött
Tjuvar och annat otyg besvär sig göre ej
Då vårt nya larm direkt skulle se rött!

jag måste jobba på rimmandet... aja :)
 
Svar
1.Ja
2.Kabel
3.Nej
4.Ja
5.IP67
6.Så lågt LUX som möjligt
7.Larm

Att vara säker på att barnen kommer hem utan tvingande sällskap skulle vara fint.
 
1. JA
2. KABEL
3. NEJ
4. Ja
5. IP67
6. SÅ LÅGT LUX SOM MÖJLIGT
7. LARM

"Familjens trygga vrå. Ja hemmet ska vara familjens trygghet tycker jag. Dagtid känner jag den känslan, men så fort mörkret lagt sig, desto otryggare blir jag. Man blir påverkad av allt man läser och ser. Ett larmsystem hade hjälpt mig och min familj till ett tryggare boende. Hoppas! 🍀🍀🍀"
 
1.Ja
2.Kabel
3.Nej
4.Ja
5.IP67
6.Så lågt som möjligt
7.Larm

Sedan vi byggde hus har jag velat ha kameraövervakning för att känna mig trygg med att ha koll på huset när vi inte är hemma. Jag började med en billig kamera från eBay och den har efter en testkörning visat sig inte vara stabil för fem öre, så den är i stort sett oanvänd och kommer så att förbli. Inte vis av erfarenheten så slog jag till på ett par HD-kameror på eBay för några tusenlappar och vad hände då då? Den ena fungerar förvisso, men IR-filtret har hängt sig och visar rosa bild på dagen, snyggt. Den andra dog mitt i en firmwareuppdatering och ligger isärplockad på arbetsbänken i förhoppning om att jag ska kunna få tag i ett nytt kretskort.

Övervakning ska fungera, direkt och hela tiden. Kan man inte lita på systemet så kan man lika gärna att vara utan. Jag har inte ekonomin för att köpa ett fint fungerande system och ser därför min chans till att vinna nu och känna tryggheten som i dagsläget är lite på chans.
 
M
1.Ja
2.Kabel
3.Nej
4.Ja
5.IP67
6.Så lågt som möjligt
7.Larm

Då barnvagn och allt annat prioriterats i huset har vi bara varningsskyltar för kameraövervakning. Vore ju trots allt bra att komplettera med övervakningskameror också :rolleyes:
 
1.Ja, om tomten är tydligt avgränsad och du bara filmar egen tomt.
2.Kabel.
3.Nej.
4.Ja.
5.IP67.
6.Så lågt LUX som möjligt.
7.Larm.

Motivering:

Jag var sju år då vi hade vårt första inbrott. Hur det stod svart-vita polisbilar med blåljus på vår uppfart när jag kom hem, och hur mamma fick "grädde" i sitt kaffe av grannen, är tyvärr ett av mina tydligaste minnen från den tiden.
Sedan dess har jag varit utsatt för nio ytterligare inbrott och stölder. Tre i bostaden, tre bilar (varav ett bilinbrott under min farmors begravning), en motorcykel, en tävlingscykel, delar på vår timmervagn och verktyg. För varje gång har jag köpt mer och mer utrustning som ska försvåra för de som inte lärt sig skilja på mitt och ditt; en rattkrycka till bilen, kätting att dra runt timmervagnen efter varje gång jag använt den, och nu senast containerlåsbommar till lada och uthus.
När vi nu precis är i färd att flytta till vårt nya hus blott 50 meter från vårt gamla, är jag av förklarliga skäl orolig inför framtiden. Orolig för våra barn och min sambo då jag också veckopendlar Gbg-Sthlm till mitt jobb. Bra säkerhet är dyr och med två små barn är vår ekonomi ansträngd. Det är tråkigt att man ska behöva betala för att känna sig trygg, men sådan ser verkligheten ut. Tjuvarna har det förstås heller inte så bra, får man försöka tänka mitt i allt elände.
Övervakning hade gett min familj ro att sova om nätterna. Då vi bor på landet och har flera separata byggnader, hade ett bra övervakningssystem passat perfekt.
 
Mina svar:
1. Ja, men endast om jag bara filmar min egen tomt.
2. Kabel
3. Nej
4. ja, men matningsspänning måste också tillföras genom tex injektor eller särskilld Ethernetswitch för PoE.
5. IP67
6. Så lågt LUX tal som möjligt
7. Larm

Bor på landet där inte ens gatubelysning finns, på gott och ont.
Det är härligt att ta en promenad i mörkret och titta upp mot den kolsvarta stjärnhimlen och andas den friska luften, oslagbart.
Baksidan är att när man åkt till jobbet och lämnat huset så är det i princip obevakat, visst har jag larm men de avskräcker väl ingen tjuv idag.
Skulle vara fantastiskt att kunna ha uppsikt över sina "domäner" även när man inte är hemma eller varför inte spionera på sina husdjur, är säker på att dom "röjer" i huset när jag åkt.
 
Redigerat:
1. Ja. Endast egna tomten får synas på bilden
2. Trådat
3. Nej
4. Ja
5. IP67
6. Så lågt LUX som möjligt
7. Larm

I ett otryggt område där de bara kliver in, så kan jag med min familj ha ett tryggt övervakningslarm och sova gott om natten.
 
Svar.
1. Ja, 2.Kabel, 3.Nej, 4.Ja, 5.IP67, 6.Så lågt LUX-antal som möjligt, 7.Larm

Även om vi bara lämnar huset för ett ögonblick kort,
vet vi inte när vi kommer hem om det fattas nåt.
Det behöver inte många minuter ha gått,
innan tjuvarna med sig massa stöldgods fått.
Speciellt nu när ute blir mörkt & grått.
Men med kameror inne och ute av olika sort skulle vi skrämma tjuven bort,
vi skulle känna oss tryggare & mycket bättre mått.
 
1. Ja - om man inte täcker allmänning / annans tomt.
2. Kabel
3. Nej
4. Ja
5. IP67
6. Så lågt LUX-tal som möjligt
7. Larm

I ett välbesökt villaområde i Stockholm, så skulle det kännas tryggt att kunna titta till huset även när man inte är hemmavid.
 
S
1.Ja det är tillåtet, får dock endast övervaka privata tomten.
2.Kabel
3.Nej
4.Yes!
5.IP67
6.Så lågt som möjligt.
7.Larm

Har renoverat i stort sett hela huset, har förberett med tomrör för kameror, IR, magneter, glaskross osv. osv. Nu har det stått i snart 3 år med just det, tomrör förberedda överallt, det dyker hela tiden upp andra saker som måste prioriteras. Om vi skulle vinna den här tävlingen så skulle vi äntligen få nytta några rör! :)
 
1. Ja
2. Kabel
3. Nej
4. Ja
5. IP67
6. Så lågt LUX som möjligt
7. Larm

Jag har redan haft "påhälsning" en gång, där inbrottstjuvarna fanns i huset när jag kom hem. Som "tur" är hörde de tydligen mig och hann springa ut på baksidan. Polisutredningen lades ned efter en vecka.
Jag skulle behöva det här paketet för att öka vår säkerhet och trygghet. Jag vill inte råka "träffa på" inbrottstjuvar när de är inne i huset utan få ett larm så att jag kan kontakta polisen direkt och även få fotobevis mot förövarna.
 
Svar:
Fråga 1 - Ja
Fråga 2 - Kabel
Fråga 3 - Nej
Fråga 4 - Ja
Fråga 5 - IP67
Fråga 6 - Så lågt som möjligt
Fråga 7 - Larm

Motivering:
Jag har snart mörkt dygnet runt här hemma.
Jag har inte någon granne med insyn på tomten.
Jag har inte gatlampor som lyser upp tomten.
Jag jobbar på annan ort och skulle vilja ha koll hemma ändå.

Ja, jag bor i Norrland. :)

/Emil
 
1. Ja, om jag endast filmar egen tomt
2. Kabel.
3. Nej
4. Ja.
5. IP67
6. Så lågt LUX som möjligt.
7. Larm

När hösten nu våra hus in i mörker bäddar, en kamera med IR vårt synfält breddar. När vintern sen bjuder på slask och snö, vet vi att kamerorna även klarar denna miljö. Och om nu vintern blir riktigt rå, och vi måste ställa fram gröten. Kanske du då din chans kan få att fånga en nisse på film eller två.

/Markus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.