Någon som kan rekommendera ett ställe där en privatperson får köpa tunn cat 6A nätverkskabel på rulle? Med tunn menar jag en diameter under 8 mm. Jag har inte hittat någon på Elfa, Dustin, Webhallen. Dock finns det på storel.se, men där får inte jag handla.
 
peternicklas
Kabelgiganten.
 
tommib
Får man fråga vad du ska ha Cat6a till som privatperson? 10GbE går att köra på Cat6 också (kortare sträckor) och är knappast något som man kör hemma ändå. Har du förutsättningar för att få till kontakteringen av kabeln, som är helt avgörande vid de högre standarderna?
 
Vad är det för skillnad på patchkabel, som den här som är specad 6a oskärmad och är otroligt
tunn, 6x1,5mm.

Skärmavbild 2015-10-31 kl. 20.57.20.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Humhum..... skulle vara intressant att se mätprotokollet för den där kabeln...... Misstänker att den kanske inte heeelt uppfyller Cat6a.
 
79 kronor för 20 meter Cat6a. Det låter inte som en kvalitetskabel i alla fall.
Personligen köper jag inte noname när det gäller nätverk. Det känns lite dumsnålt att köpa ett okänt märke om det skulle bli problem i efterhand när man redan har dragit klart hela nätverket. Köper man märkesgrejer så kan man vara rätt säker på att det inte blir några problem.

Jag kompletterade nyligen mitt nätverk och kikade också på Cat6a, men eftersom moduljacken och kablarna är skärmade till Lexcom så blev det Cat6 istället. Man kan nog anta att det behövs skärmning eftersom de större tillverkarna använder det.
 
C
Peter2400 skrev:
Vad är det för skillnad på patchkabel, som den här som är specad 6a oskärmad och är otroligt tunn, 6x1,5mm.
Skillnaden på patchkabel och installationskabel är framför allt att installationskabeln har enkeltrådiga ledare och patchkabeln har flertrådiga ledare. Sen har ofta installationskabeln även ett tunnare hölje eftersom den inte behöver vara lika flexibel.

P.s. tänk på att pga detta så är jacken vanligen avsedda för installationskabel och pluggarna vanligtvis för patchkabel, så de är alltså inte utväxlingsbara.
 
Redigerat:
Category 6a is required to reach the full distance of 100 metres (330 ft) and category 6 may reach a distance of 55 metres (180 ft) depending on the quality of installation.

Så i de flesta hemmanätverk är det inga problem att köra 10 Gbit med Cat6. Det kommer nog dröja några år innan det finns 10 Gbit-switchar och nätverkskort till överkomligt pris på konsumentmarknaden.
 
E
Så länge du inte ska streama multipla 4K-filmer med 9.2-surround från mediaspelaren i gårdshuset så funkar det bra med cat6. Handlar det däremot om prestige så ska du leta efter cat7/cat7A
 
Emil_K skrev:
Handlar det däremot om prestige så ska du leta efter cat7/cat7A
Lägg av nu.

Koppar 2015?
Idag drar väl alla fiber hemma? :p
Blåsfiber i mikrodukt såklart, måste ju vara framtidssäkert! :)

(säger jag som har ett Cat5-nät, dessutom felkontakterat med splittade par osv, lämnat av föregående ägare.... "när jag får tid ska jag....")
 
VikHe skrev:
Lägg av nu.

Koppar 2015?
Idag drar väl alla fiber hemma? :p

Hemmaservern är fiberansluten via fiberkort direkt i serven.
Mediadatorn har en rj45 till fiberkonverter
Arbetsdatorn som detta skrivs på har en RJ 45 kabel till en switch som sitter på undersidan skrivbordet och därifrån går det fiber.

Allt för att jag ska få ut den optimala prestandan på mitt bredband. Alla 2 Mbit alltså :)

Mer seriöst så har jag haft rätt ordentliga åskproblem och eftersom jag har kunskaperna så vart det en fiberkonverter plus fiber från ADSL modemet till servern och sen en annan fiber därifrån till första switch. När det sen visade sig att kabeln från den switchen till den jag har under skrivbordet var dålig så bytte jag den till en fiber på en gång.

Jag har inte dragit och svetsat fiber utna helt enkelt dragit färdigkontakterad patchfiber i befintliga rör och så här långt så funkar det fint. Skulle åskan träffa så räknar jag med att modem plus fiberkonverter ryker men jag har 2 modem och 5 konverters till i förråd för tillfället så det är rätt lugnt :)

Mer On-Topic så ska man komma ihåg att det är max 180 fot på 10Gbit för att klara standard. I ett hem med få kablar kan man troligen strunta lite i standard och köra några meter till
 
  • Gilla
VikHe
  • Laddar…
P
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.