Hej
I samband med fönsterbyte i min bostadsrätt har skador uppkommit.
Dels har en hel del mindre skador uppkommit som att puts har lossnat, repor i smygar, små repor på golv och väggar samt att fogen mellan smyg och nytt fönster är under all kritik (en del är latex fog i fel färg, på något ställe har de bara använt väggspackel och kletat dit) - dessa saker har och kommer jag själv att åtgärda för egen tid och pengar.

Men det uppkom några skador som är lite värre.
- I samband med att de bytte fönster i ett rum satte de ner de gamla fönsterbågarna på sidan mot golvet vilket har skapat 2 djupa jack.
- När det gamla fönstret demonterades i badrummet åkte en del kakel/fuktspärr och puts med.

Jag vill att det återställs på ett korrekt och riktigt sätt, något jag starkt tvivlar på att de som satte in fönstrena är kapabla till. Golvet får man slipa om enligt en golvfirma som jag pratat med, kan man inte slipa så mycket så måste man spackla vilket kommer synas.Hur man ska lösa badrummet vet jag inte då fuktspärren är bruten, badrummet renoverades 2011 så det är förhållande vis nytt.

Föreningen vill skicka kravbrev till hantverkaren och invänta svar. det känns då som att tiden bara tickar iväg för min del och alla vet hur svårt det är att få tag på en hantverkare iom ändringarna i ROT. Jag vill bara få detta utfört så jag slipper se det.

Vad är rimligt att kräva för skadorna och av vem ska jag kräva det?

Bifogar några foton på skadorna.
 
  • IMG_6923.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_6924.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_6925.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_6929.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle nog säga att du bör ta in en någon som kan besikta badrumsnichen på eget initiativ allt verkligen trycka på styrelsen att så sker. Detta för att se om tätskiktet går att återställa. Kaklingen är den mindre kritiska delen

Givet denna behandling känns det väl rätt långsökt att de som orsakade skadan tar in någon som vettigt kan bedömma åtgärden
 
Redigerat:
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Det är BRF,n som äger fönstren, eller hur? Då BRF,n låtit byta sina fönster är det också upp till föreningen att ställa krav/åtgärda de skador som uppkommit.
Torde inte vara några större bekymmer än att det kanske blir lite "långbänk" utav det.
 
Det är föreningen som äger fönstren ja. Kommer ta hit en kakelfirma med våtrumsintyg som får säga vad som behöver göras. Det är inte i närheten av duschen kan tilläggas.

Då vi överväger att inom kort flytta vill jag att detta ska åtgärdas snarast och inte ta flera månader att åtgärda.

Kan även tillägga att det är en liten förening (10 lägenheter) och att jag själv sitter som suppleant.

Måste jag låta de som monterat fönstren åtgärda skadorna eller kan jag själv ta in någon? Har som sagt ingen lust att släppa in dem. Bifogar 2 bilder på deras fogning så förstår ni varför.

Har sagt till styrelsen att jag vill åtgärda det omgående för att hållas skadeslös, om föreningen eller hantverkaren ska stå för kostnaden får de reda ut senare. Hantverkaren verkar oförstående över detta när jag pratade med honom i samband med att det hände och kom med en massa bortförklaringar.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
C
tpsoft skrev:
Måste jag låta de som monterat fönstren åtgärda skadorna eller kan jag själv ta in någon? Har som sagt ingen lust att släppa in dem. Bifogar 2 bilder på deras fogning så förstår ni varför.
Jag skulle vilja påstå att det juridiskt sett är helt rätt att själv ta in någon så länge det handlar om skador på saker som ligger under ditt underhållsansvar (dvs t.ex. skadan på fasaden skall du inte ge dig på).

Sen kan man diskutera i vilken utsträckning du har rätt till ersättning för dessa skador från föreningen. Föreningen föredrar säkert att deras hantverkare själv åtgärdar skadorna än att det skall börja bråkas om pengar, men eftersom skadan avser egendom som "ägs" av tredje part så är jag tveksam till att de kan kräva detta av dig. Men räkna med att det i praktiken kan uppstå tvist om ersättningen om du åtgärdar på eget initiativ utan att vara överens med föreningen.
 
Om du nu själv sitter i styrelsen så har du ju all chans i världen att se till att föreningen håller inne en del av betalningen till hantverkaren för att åtgärda bristerna.Allt beroende på vad det står i ert avtal.
 
Har inte föreningen i samråd med entreprenören och bostadsrättsinnehavaren besiktigad slutresultatet ihop? Jag sitter själv i styrelsen i vår förening och vi bytte också en del fönster nyligen. Vi har inte slutbesiktigat ännu då allt inte är färdigställt, men det var en del av spacklingen jag inte var nöjd med så jag påpekade detta för resten av styrelsen och sedan åtgärdade entreprenören detta.

Det blir alltid skador i smyg i samband med fönsterbyten. Det brukar dock alltid ingå att entreprenören skall återställa ev. skador. Titta i ert avtal och se vad det står. Är inte entreprenören skyldig till detta blir föreningen skyldig dig detta.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Herre gud ännu en hantis som har stallet tomt.
 
Redigerat:
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Måste få fråga vad är det för fönster firma ? Eller vilken stad är det ?
Har själv lite erfarenhet vad det gäller vissa firmor som levererar drutex fönster
 
C
Drutex känns ju måttligt seriöst bara det. På deras svenska hemsida kan man bl.a. läsa följande fakta om företaget:

OM OSS

Vi på ENTRA SVERIGE AB har Länge arbetat Med Fönster and sedan vi trädde in in the English Marknaden 2006 (fast i namnet PolBygg) Har Vår Krets AV Glada and Nöjda Kunder växt Nämnden för varje år.

Vår Affärsidé ÄR Enkel. Vi erbjuder Fönster Med Hög Kvalité tills Låga priser. Som auktoriserad Återförsäljare AV Drutex-Fönster levererar vi Europas Mest omtyckta PVC-Fönster to the English Marknaden.
 
  • Gilla
Real7
  • Laddar…
falkn skrev:
Har inte föreningen i samråd med entreprenören och bostadsrättsinnehavaren besiktigad slutresultatet ihop? Jag sitter själv i styrelsen i vår förening och vi bytte också en del fönster nyligen. Vi har inte slutbesiktigat ännu då allt inte är färdigställt, men det var en del av spacklingen jag inte var nöjd med så jag påpekade detta för resten av styrelsen och sedan åtgärdade entreprenören detta.

Det blir alltid skador i smyg i samband med fönsterbyten. Det brukar dock alltid ingå att entreprenören skall återställa ev. skador. Titta i ert avtal och se vad det står. Är inte entreprenören skyldig till detta blir föreningen skyldig dig detta.
Nej det blir inte alltid skador på putsade smygar när man byter fönster. Tar man det lugnt o metodiskt brukar det gå bra utan skador. Dock kan fasader vara i mycket dåligt skick många gånger o då ramlar putsen nästan av bara man närmar sig fönstret. (Jobbar med detta på heltid)
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Lägenheten befinner sig i Skåne. Självklart räknade jag med små skador på smygarna och är inga problem med det då jag kan måla under själv, samma sak med fogen där jag kommer sätta en list.

Det jag är ute efter är vad som är rimligt att kräva av föreningen. Är själv jävig vid alla diskussioner i styrelsen som sakägare. Föreningen konmer skicka ett kravbrev till entreprenören om dessa saker. Jag är mycket tveksam till att släpp in dem då jag tvivlar på att de kan laga det. Att kaklet/putsen trillat kan jag tom köpa då det är sånt som händer vid ett fönsterbyte och tycker inte att man ska skylla det på dem men jag som innehavare av lägenheten ska inte drabbas ekonomiskt av att föreningen utför underhåll. När det gäller golvet upptäckte jag skadan direkt och tog upp det med hantverkarna, de ryckte mest på axlarna och ville prata om något annat. När jag frågade hur de tänkte lösa det sa de att de bara kunde spackla i det vilket jag sa att man inte kunde göra då det blir färgskillnaderna och att lösbingen är att golvet måste slipas vilket en golvfirma instämmer med.

Inget står i avtalet om ev. Skador och återställande. Någon slutbesiktning har ej skett. Att entreprenören skulle fixa till fogar mm är jag jäkligt tveksam till då resultatet är skrämmande idag, därav att jag sätter lister (som jag skälv bekostat). Att inte fönstrens är justerade och att en persienn är felmonterad och inte går att dra ner får de fixa.

Vi kommer troligen hålla inne en del av betalningen då entreprenören kommer slå ifrån sig allt, vilket han gjort med en annan sak i en annan lägenhet. Jag vill bara få detta utfört nu och inte vänta flera månader på att föreningen och entreprenören ska tvista klart om vem som ska stå för kostnaden. Kan tillägga att entreprenören även vill höja priset ca 10% då hans offert var för billig och att de jobbat kvällstid vilket de själva har valt.

Vad gäller själva fönstren från drutex tycker jag att de verkar vara av bra kvalitet, handtag, beslag osv känns gedigna. Drutex är om jag förstått det rätt en av Polens största tillverkare av fönster.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Men att köra med fogskum runt !? Känns ju inte bra . Känns inte som dom som installerat vet vad dom gör !
Fönsterna i sig är det nog inget fel på
 
tpsoft skrev:
Vi kommer troligen hålla inne en del av betalningen då entreprenören kommer slå ifrån sig allt, vilket han gjort med en annan sak i en annan lägenhet. Jag vill bara få detta utfört nu och inte vänta flera månader på att föreningen och entreprenören ska tvista klart om vem som ska stå för kostnaden. Kan tillägga att entreprenören även vill höja priset ca 10% då hans offert var för billig och att de jobbat kvällstid vilket de själva har valt.
Det låter som en bra idé att se till att hålla inne med tillräckligt mycket av betalningen som täcker skador/anmärkningar på utfört jobb. Ett tips är att ni anlitar en besiktningsman som får gå igenom utfört arbete så ni verkligen försäkrar er om att det inte är problem i fler lägenheter och att ni har alla brister på papper.

Det låter som ett skämt att entreprenören vill höja priset i efterhand eftersom hans offert var för billig. Det är väl entreprenörens problem och hade han varit dyrare så kanske han aldrig fått jobbet.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Brukar man inte skumma plastfönster? Karmarna är ju ganska "veka" och man monterar ju oftast med beslag som fästs i karmen och skruvas utanför karmen, inte genom som man gör med träfönster.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.