Undra hur diffspärr plast mår av temperaturen?
 
Synd att jag är så dålig på att rita, men jag ska försöka förklara utifrån bilden som ligger i mitt första inlägg.
Luftspalt om 70 mm mot vägg. Stålregel. Kommer att bli isolering. Kommer att bli en skiva in mot bastun som jag fäster i stålregeln. Ev bastufolie utanpå skivan. Spikläkt. Bastupanel.
Allt detta sett från vägg in mot bastu...

Jag anser att jag bör ha nå´n form av skiva, inte minst för att bastun ska klinkerläggas på golv och en liten bitt upp (ca 10-15 cm).

Åsikter kring val av skiva?
Åsikter kring folie?

//Anyone
 
Har tänkt sätta in 70 mm stenull, typ markisolering dvs ganska styva skivor.
Dessa ställs helt enkelt in mellan reglarna och behöver inte fästas mer än så.

Hmm, kanske skulle finna ut en annan lösning på hur klinkers sockel kan fästas....
 
anyone_xx skrev:
Har tänkt sätta in 70 mm stenull, typ markisolering dvs ganska styva skivor.
Dessa ställs helt enkelt in mellan reglarna och behöver inte fästas mer än så.

Hmm, kanske skulle finna ut en annan lösning på hur klinkers sockel kan fästas....
Sätt ngt "dött" skivmaterial bara just bakom klinkersen nere då kanske ?

/K
 
Cembrit har cementbaserad våtrumsskiva som bør passa. SPU sauna-satu är en annan möjlighet. Våtrumsskivor Annars(XPS/polystyren-baserade) skulle jag inte använda. Inte heller gips eller spon. OSB/kryssfiner är säkert OK.
Førdelen med sauna-satu och cembrit-skivan är att de kan du lägga klinker på direkt (dött material)

MVH
Sakke
 
Jag har ingen skiva i väggen, stålregel i botten några centimeter ovan klinkergolvet, träreglar i väggen för att kunna spika panel (både in och utsida)
 
Plutus;
Vad har du kört för storlek på regeln?
Hur har du gjort för att få fast den?

///Anyone
 
Kommer inte ihåg exakt storlek, men kanske 45 mm så att lagom med isolering rymdes emellan. Träreglarna ställdes på stålregel i botten och skruvades. Inget trä som ligger emot vägg eller golv!
 
Men i mitt fall så skulle det bli liggande reglar utanpå stålreglerna för att därigenom kunna ha stående bastupanel - se min första bild.
Då får jag plats med 70 mm isolering (stenull) mellan reglarna.
Eller tänker jag fel?

//Anyone
 
70 mm isolering låter mycket, bastar man mycket så är den i gång några timmar i veckan och värmen läcker ju ut i huset
 
Och argumentet MOT 70mm isolation skulle då vara , vad exakt?? Bastun blir lite grann fortare varm, värmen kommer huset til godo oavsett då bastun ligger inni huset. Man klarar sig säkert helt utan också, men isolerar man så kan man väl ha i 70mm ( istället för 50?) utan att det medför några som helst problem.
MVH
Sakke
 
God morgon.
En tanke som slagit mig är att det inte finns några enkla svar på min ursprungliga fråga.
Frågar jag 100 personer så får jag 100 olika svar.
Jag får helt enkelt acceptera att det är så, och köra på det jag själv tror.

Tack alla fö hjälpen i alla fall.
 
  • Gilla
Tompa_72
  • Laddar…
drsakke skrev:
Och argumentet MOT 70mm isolation skulle då vara , vad exakt?? Bastun blir lite grann fortare varm, värmen kommer huset til godo oavsett då bastun ligger inni huset. Man klarar sig säkert helt utan också, men isolerar man så kan man väl ha i 70mm ( istället för 50?) utan att det medför några som helst problem.
MVH
Sakke
Det kan medföra stora problem att isolera så mycket, inte för att det är en bastu, men av det faktum att det är en källare.
Det kan orsaka fuktproblem.
 
Roland; Nu är du vid en av ursprungsfrågorna - isolera eller ej.
Har dock bestämt mig för stenull, markisolering. Dimension ej klar.
Frågan nu var om jag helt enkelt skruvar fast liggande spikläkt i stålreglarna?
Bastufolie och sedan bastupanel eller skita i bastufolien?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.