Hejsan hallå.

Har en fråga hur jag ska gå vidare nu.
Men förklarar kort vad som hänt.
Har fått 11 nya fönster utan kostnad i mitt hus betalt av vägverket som en bulleråtgärd.
Inget jag ansökt om utan fick i början på året ett papper som jag skulle fylla.
Var hit 2st personer i våras från Fönsteraffären X och kollade och mätte våra befintliga fönster..
De berättade att en firma skulle kontakta oss och bytet skulle ske innan eller efter semestern.

För ca 2 ½ vecka sedan ringde firma Y mitt på dagen och ville komma dagen efter och börja.
Både jag och sambon jobbade så nyckel lades ut.
De bytte först några fönster nere och en altandörr.
De jag tyckte var en varningslampa var att de inte satt fönster och altandörr i samma höjd när de sitter bredvid varandra. höjdskillnad på nån cm. tänkte de styr väl upp det när de säter foder.
De har även kletat på typ pl400 (vit fogmassa runt hela fönstret) inget fogskumm eller isolering vad jag ser.
Sedan nästa vecka kommer jag hem till detta. Då har de salat och satt foder.
De har satt fullstora foder på ett fönster och kluvit ned 1/3 foder på det andra samt att jag möttes av detta
20151013_201135.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

fodret löst samt att det sitter 1cm från väggen runt om.(salningen för djup)
20151015_171653.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

se hur fint de fogat på tapeten. sedan helbild på fodret
20151015_171626.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur som helst. Frun ville inte ha olika fodertjocklekar så hon pratade med protekledaren som ville se bilder på det. jag mailade över dessa bilder http://1drv.ms/1LXOz6M fotona på slutet är efter åtgärden..
Berättade att jag tyckte att de fanns några brister.
*Dåliga gerningar samt försök till att reparera dem med fogmassa
*Fönster samt altandörr inte sitter i samma höjd, sedan uppe sitter det 2st fönster med ca 10cm mellanrum. Även de sitter några cm olika höjd
*Olika bredd på foder i köket.
*Brutit sönder ett eluttag i tvrummet samt att de hänger helt löst. Jag har småbarn så jag har tejpat det nu så de inte ska vara där.
*Salningen under altandörren sitter rejält på sniskan.
*Många av spikarna har några mm utstick så man skär upp händerna om man drar där.
Fick svar att han skulle kolla på dem och återkomma.

Hörde inget men efter nån dag så ringde snickaren till farsan!? och pratade med honom och sa att de skulle fixa det så alla blev nöjda. samt att de inte var klara än.De väntar på fönsterblecken.
Men han sa att de inte kunde göra breda foder i köket för det sitter halvpanel där.
Farsan sa att det var ju bara att skära ur panelen med tex multimastern. och sänka in fodret där som det var innan. (fönstren var lite större)

Hur som helst. kommer hem i torsdags efter jobbet och får se detta!
Då har de varit här och fixat. de hade behållit nyckeln.
20151021_162548.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

från undersidan.. där de även brutit stora flisor ur panelen.
20151021_163415.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

det sinnessjuka är att termometern sitter helt löst samt att elkabeln nu är som en fiolsträng från eldosan i taket.

sedan har de även monterat fönsterblecken..
Problemet är att de satt de lite för lågt/plant så det gliparca 1cm från salningen till uppviket på sidan de även kapat lite i salningen. ser rakt in där nu.
Kan ta kort när det är ljust.

Ringde upp den ansvarige som skulle återkomma. kommer troligtvis imorgon och ska titta på jobbet.

Kan tilläggas jag talat med snickarfirman i ca 2min innan de skulle komma och sambon har träffat dem första dagen. efter det har vi ej sett eller pratat med dem.
Sedan hade de lagt ett papper som jag skulle fylla i att jag var nöjd med deras arbete osv..

Dåliga gerningar kunde jag själv fixat sedan. men fönsterhöjden samt denna sinnessjuka lösning med fodret fick mig att fundera på människans intelligens...
Sedan att de vart och duttat med fogmassan här och där förstår jag inte heller...

Så vad tycker ni om det hela?
Och jag lär ha stavat en massa fel här och där men det bjuder jag på..:)

/Jim
 
Åhhhh.....herre jävlar va dåligt!!

Här ser man den sämsta sidan av så kallade "måste jobb". Alltså där en billig firma går in för vägverkets räkning som exempel.
Det finns alltså ingen direkt kund/firma relation och då blir det lätt såhär.....tyvärr.
I detta fall skulle jag ta med en besiktningsman samt vägverket direkt...vill firman vara med får de väl vara det men gå direkt på vägverket som är beställare av jobbet. För du som privatperson har ju inte beställt fönsterbytet, eller hur!!
 
  • Gilla
santos
  • Laddar…
Kan bara skriva, så hemskt, hur bara KAN man göra ett så dåligt jobb.
Är nästa bombsäker på att det såg mycket bättre ut före.
Kontakta VV och säg att de låtit någon förstöra ert hus.

Protte
 
  • Gilla
Snigla och 5 till
  • Laddar…
Ja funderade förs om jag var med i dolda kameran...
Men är som sagt Vv som bestält jobbet av fönstertillverkaren X som i sin tur tagit in snickare Y.
Ansvarige från fönstertillverkaren kommer troligtvis idag får se vad de säger.
Kommer sedan kontakta Ansv på Vv.
Återkommer med mer info sedan.
 
Allt är helt klart under all kritik, antagligen inte snickare utan en enskild firma "finns gott om tak/fönster firmor som saknar kompetens" som lejts in eftersom det är billigt billigt jobb. Men utsågningen för termostaten måste vara på rent småsint jävelskap, hur centrerad tummen än är i handen så gör man väl ändå inte så?

Sen så är det väl lättare än någonsin att byta fönster idag, med fogskum och instickssalningar.
slippa frihands klyva pga sned fasad och att karmhålen hamnar i luftspalt etc
 
Redigerat:
Fogskum duger inte om man ska sätta in bullerdämpande fönster. Det blir för stort ljudläckage mellan karm och vägg. Det behövs rejäl drevning för att ljudisoleringen ska bli tillräcklig.
 
Du skall nog inte släppa in dessa hantisar i huset nå mera. De kan nog inte prestera bättre. Varje moment de gör leder nog till 10 fel som kräver ny insatts osv
 
  • Gilla
brumbjorn
  • Laddar…
M
Tvi vale! Nu känner man sig inte lika oduglig vad det gäller snickeri längre, när man har sett detta!

Lider dock med er som fått uppleva det hela :(
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Hur vart det med trafikljudet då.. blev det stor förbättring´?
Det är ju rätt viktigt att man drevar och tätar ordentligt runt fönstret även för ljudets skull. Lät som det var lite tveksamt utfört?
 
R
åh fy fan alltså...mycket ska man se. Att få kalla sig hantverkare borde innefatta att man har något slags certifikat.
 
Herregud... håller med Roland112. Mycket ska man se alltså. Hoppas det löser sig!
 
O
Det var väl inte så farligt....

Om man är blind så ser det riktigt bra ut!
Är man dessutom korkad så ser det proffsigt ut...

:D :p
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Fy f*n vad trist för er... Jag kan noll om snickeri och fönster, men nog sjutton tror jag att jag hade gjort ett bättre jobb med morakniv.
 
asså jag skulle aldrig låta dessa tomtar skutta runt hemma hos mig ensamma!
 
R
Jag tror det är första gången killarna bytt fönster.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.