Hej!

Ska bygga ett garage. Har gjort ett avtal med en firma där vi kör löpande, dock med en ungefärlig tidsuppskattning för jag har ingen aning om hur lång tid det tar att bygga ett garage. Har även i den undertecknade avtalet skrivit in fastighetsbeteckning etc för ROT-avdrag. Arbetet ska faktureras löpande, likaså material, timpris. Inga konstigheter där tycker jag. Det är alltså ingen fastprisoffert.

Fick nu den första fakturan med en rad där det stod "fakturering löpande arbete 15500 kr"

Det var allt som stod. Inget om ROT, antal timmar eller vem som utfört dem. Jag veckopendlar och har inte varit hemma och "övervakat" men de har i min mening (och grannens som är byggnadsingenjör och har byggt en hel del själv) gjort arbete för ungefär den summan som står på fakturan om man räknar baklänges och tar hänsyn för rotavdrag, alltså arbete för 31000 kr innan rot. Så antalet timmar verkar ok.

Är det jag som är petig? Kan jag på något sätt gå miste om rotavdraget då detta inte står formulerat på denna "delfaktura"?

Vill inte misstro firman på något sätt då de verkar vettiga, men de kanske bara är usla på pappersarbete?

/S
 
Om de ska fakturera löpande bör du kräva att det specas hur "långt" de har fakturerat hittills, tex löpande arbete t.o.m. vecka 42. Står det inte specat på fakturan vet du inte om till exempel förra veckans arbete är med eller ej. Du riskerar då att nya fakturor dyker upp i brevlådan efter att du trott att det var färdigt.

Inget rotavdrag som Gnagaren säger om inte garaget sitter ihop med huset.
 
Det normala är att det bifogas timredovisning, kvitton/fakturor på ev. materialkostnader osv.
 
Fristående garage = ingen ROT... Att få ut ROT för det räknas som skattebedrägeri..
 
Du har rätt att vid timbetalning få en specad timräkning. Hur mycket tid de har lagt på vad. Inga konstigheter, du är inte petig. I en annan bransch skulle det ha betraktats som ett skämt "IT-utveckling 15 000:-"?
 
Hej!

Det är inget fristående garage utan sitter ihop med huset. Borde skrivit det. Har kollat upp mina förutsättningar och det är definitivt rot-avdrag jag kan få.

Ja jag tycker också det var en konstig faktura. En märklig detalj var att fakturadatum var 1 dag efter att de hade börjat jobba och då bara jobbat ca 4 timmar. Då hade de INTE hunnit jobba så många timmar som man får ut av fakturan om man räknar baklänges.

Börjar tro att det rör sig om någon sorts internt missförstånd hos dem. Det hela känns bara för märkligt (konstiga datum, en helt ospecificerad faktura osv). Ska ringa upp företaget på måndag.

/S
 
Har ni gjort upp någon sorts lyftplan? Eller hur ofta de ska fakturera? Veckovis, månadsvis, kvartalsvis?
 
Bestrid fakturan och begär att få den specad.
 
xyzhus skrev:
Bestrid fakturan och begär att få den specad.
Det känns lite väl aggressivt med ett bestridande direkt. TS säger kunnat totalen ändå känns rimlig. Ring och prata med dem först! Att de har ett tidigt datum kan ju bero på fel, eller på att de vill mjölka ut en snar betalning ..
 
E
elpaco skrev:
Det känns lite väl aggressivt med ett bestridande direkt. TS säger kunnat totalen ändå känns rimlig. Ring och prata med dem först! Att de har ett tidigt datum kan ju bero på fel, eller på att de vill mjölka ut en snar betalning ..
Lite OT, men hela den här forumdelen skulle ju i princip kunna - väldigt förenklat - sammanfattas i: bestrid fakturan :D
 
hempularen skrev:
Det normala är att det bifogas timredovisning, kvitton/fakturor på ev. materialkostnader osv.
Det är inte alls normalt att man skickar med kopior på kvitton/fakturor på materialkostnader.
Dock skall det stå med på fakturan vad man betalar för:
Ex som en post
Material: 1000 kr
Timmar 5 x 500 kr osv
 
  • Gilla
Sjöbban och 1 till
  • Laddar…
EyEr0n skrev:
Det är inte alls normalt att man skickar med kopior på kvitton/fakturor på materialkostnader.
Dock skall det stå med på fakturan vad man betalar för:
Ex som en post
Material: 1000 kr
Timmar 5 x 500 kr osv
Min snickare skickar med kopior på fakturan på de inköp han gjort, med priser och allt, och så står det på vår faktura: material + 10%. Ärligt och bra.
 
Emil_K skrev:
Lite OT, men hela den här forumdelen skulle ju i princip kunna - väldigt förenklat - sammanfattas i: bestrid fakturan :D
Det kan ju ändå vara klokt att ha lite mer nyanserade vapen i sin arsenal också! =D
Med största sannolikhet löper inte fakturan ut i morgon, så då kan TS först ringa och vara trevlig, innan han gör något som får många av oss att bli fientliga. Bygger är väl nämligen inte klart ännu?
 
  • Gilla
xyzhus
  • Laddar…
EyEr0n skrev:
Det är inte alls normalt att man skickar med kopior på kvitton/fakturor på materialkostnader.
Dock skall det stå med på fakturan vad man betalar för:
Ex som en post
Material: 1000 kr
Timmar 5 x 500 kr osv
hade aldrig anlitat nån som inte bifogar sina fakturor på material särskilt inte när det kan utgöra en så stor post i bygget, inte byte av ett eluttag eller nån rörstump. På vår faktura stod alltid materialet men inte hyror, däremot stod det att vi kunde få se dem om vi begärde det. Men på Cramo åkte de och hämtade de ju vad de behövde och var inte alltid specifikt för vårt bygge
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.