Sista rummet att renovera i huset blir badrummet nere. Det är ett litet badrum där jag ska ha plastmatta på golvet och kakel på väggarna.

Kommer lägga upp lite bilder och funderingar. Så om ni ser att jag gör något fel kan ni väll hojta till;)

Så här såg möblemanget ut innan rivning:
toa.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det jag måste göra är att bestämma vad som ska flyttas över till andra sidan rummet. Jag antar att det är lättast att flytta över tvättstället eller att ställa duschen på andra sidan. Det spelar ingen roll för mig och rörmokaren kommer nästa vecka så då kanske han har någon ide om vilket som blir bäst.

När jag bestämt vilken sida duschen ska vara på ska jag även byta fönstret till ett halvt fönster.

Så här ser det ut nu:
received_10153173006550698.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tycker ni jag ska riva ut all isolering eller kan den vara kvar..?
 
Jag hade nog plockat bort isoleringen i golvet iaf och isoleringen i väggarna där det ska dras vatten. Då slipper din röris göra det

15mm plywood på väggarna innan gips så behöver du inte bry dig om att kortla för saker, lite dyrare men "framtids säkrat"
 
Isoleringen på väggarna kanske ändå måste ner.. Nu är det CC60 mellen reglarna. Och det måste väll vara CC45 även om man sätter plywood på väggarna?
 
ja eller cc 30 för enkelhetens skull
 
1441809095219.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Här blir det nog mer jobb än vad jag hade hoppats på..

Golvreglarna är både snea och skeva. Kan man sätt nya reglar på utsidan?

Spånskivan som är kvar går under väggen så frågan är hur lätt det blir att få bort den. Det var brädor lagt över restan av golvet som jag har tagit bort.

I alla hörnen så är det gips kvar. Kan jag göra som bild 2 att man sätter kottisar lodrät och klämmer gipset mellan så man kan skruva alla skivor i kanterna?
1441809129159.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu har rörmokaren och elektrikern varit här. Hade lite strul med rörmokaren som jag skrev om i denna tråden: https://mobil.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/264032-inkoppling-vatten-2.html#post2331706

Har läst att man ska sätta rörmanschett på elen som kommer ut ur väggarna. Men hur ska man göra här för att få det tätt? Det är till ett drivdon som kommer att sitta innuti ett högskåp.
20151015_150637.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Man får göra så gott man kan, antingen klippa upp en manschett lite eller täta med gucka eller 2 komp lim, sen får man ju tänka lite också.... är det troligt att det kan komma fukt dit? Om det kommer vatten där har vi andra större problem då?
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
20151025_201206.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ska upp med skivor på väggarna denna veckan. Och även gjuta ett golv. Skulle gärna ta emot lite tips på vad man ska gjuta. Har läst på lite om eps cement men vet inte om det isolera tillräckligt? Vad kan jag göra mer?
Inte jag som ska göra jobbet men vill gärna få tips på vad jag har för alternativ. Han som ska gjuta kanske inte bryr sig om det isolera tillräckligt;)

Är 19cm från golvet upp till trösklen och färdigt golv. Ska ha värmeslingor och klinker. Ca 4kvm
 
Det går sakta men säkert frammåt.. Har satt alla skivor snart. Har lite skavanker som skulle behövas spacklas. Har läst att det är cementbaserat spackel som ska användas.

Ska man använda någon remsa för att förstärka skarvarna eller räcker det att bara spackla?

20151108_210955.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20151108_211013.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

20151108_210923.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I detta hörnet blev det lite fel.. Hur skulle ni gjort här? Spackla eller byta ut skivan? Är 1cm glipa ca 20cm. Har förstärkt alla hörnen med plåt hörn. Så frågan är om det kommer att fästa tillräckligt om jag ska spackla?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.