Ok. Jag trodde man skulle sätta excentrar när tätskikt och kakel var på plats. Men då är ju detta ett altenativ.
Vad säger försäkringsbolagen om det blir en läcka vid golvbrunnen men om det är något annat i badrummet som inte följer deras regler. Kan dom tex säga. Du får ingen ersättning för läckan vid golvbrunnen eftersom avståndet från vägg till avlopp inte är godkänt.
 
kulle
Det finns excenter man sätter i efterhand, ( har egentligen bara sett såna )
 
Krilleman
kulle skrev:
Det finns excenter man sätter i efterhand, ( har egentligen bara sett såna )
Länka gärna till produkten!

Tätskikt/matta ska alltid läggas på excenter efter flytspackel för att få korrekt 15mm uppvik. Bild lånad från säkervatten:

säker.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
kulle
Krilleman
Men dessa ska ju monteras innan tätskikt.
 
kulle
Tätskikt går upp på bef. avloppsrör och när klinker är lagd kapas avloppsröret jäms med klinker och anslutningsstosen trycks bara i där.
 
Krilleman
kulle skrev:
Tätskikt går upp på bef. avloppsrör och när klinker är lagd kapas avloppsröret jäms med klinker och anslutningsstosen trycks bara i där.
Det är en "fuling" bilden säger allt.
 
kulle
Monteringsanvisningen beskriver väl 2 alternativ till montering ?

" För montering med klinker:
Kapa utloppsrör så att det sticker upp ur golv med max 10mm ovanför färdigt
klinkergolv. Fäst membranflänsen/rörmanschett mot utloppsrör, ej mot stos!!
Lägg färdigt klinkergolv.
Verifiera att utloppsrör max sticker upp 10mm från golv. Vid behov kapa.
Montera stos i utloppsrör
. "

Menar du att det inte är tillåtet att använda denna i efterhand ?
 
kulle
Jag ska kolla om jag har en kvar hemma av dom vi använde, kanske där ligger mont,anv i påsen
 
kulle
Du gjorde mig riktigt orolig där ett tag krilleman :wow:
Har pratat med falu plast nu och dom bekräftar att denna sätts i efterhand som jag skrev innan.
 
Krilleman
Jag tolkar säkervatten som det ej är tillåtet. :x
 
kulle
krilleman_215 skrev:
Jag tolkar säkervatten som det ej är tillåtet. :x
Jag skulle tro att det finns olika varianter vad det gäller avl.röret som kommer upp genom golv, är röret för kort måste man nog göra som du säger alltså tätskikt mot stosen.
Men om röret går upp tillräckligt så räcker det att tätskiktet går mot rör och man sen kapar efter färdigt golv och trycker i stosen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.