spisen går på sin sista pastakok snart och det börjar bli dags att byta. sitter en perilex kontakt med 3 faser och jord, men ingen nolla framdragen till kontakten. behövs nollan på en nyare spis om det är samma volt (400)???
 
tommib
Kolla spisbibeln för utmärkt info ang detta
https://www.byggahus.se/forum/el/217948-nya-spisbibeln.html

Generellt kan man säga att en ny spis, om den är märkt 400V 3~ (vilket är lite ovanligt) kommer fungera. Om den är märkt 400V 3N~ kommer det inte fungera, du kommer släppa ut den magiska röken. Skillnaden här är alltså ett N för nolla.
 
haha, ja jag läste precis den...... kom ju på att använda sökfunktionen, finns ju mycket läsnyttigt!! de blir väl att gå ut i affären och kolla sidoskylten på spisarna på 400V 3~
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Kika på perilexproppen, saknas nollstiftet behöver spisen ingen nolla.
 
Generellt behövs nolla idag eftersom dom flesta spisarna är av induktionstyp. Dom innehåller ett flertal 230 v "induktionsgeneratorer" som kan delas upp på 1, 2 eller 3 faser. Även många vanliga spisar är av samma typ.

Är det svårt att byta kablar .. Då kan man koppla om den ena fasen som nolla i elcentralen och perilexuttaget och köra spisen i läge 2 N 230/ 400 v. Det alternativet funkar med 4 ledare.
 
Redigerat:
O
Idag känns det nästan omöjligt att hitta en spis som vill ha fler än en fas... Att då hitta en som klarar sig utan nolla?
Det är väl nästan lika stor chans som att vinna på lotto...:D
 
Odjuret skrev:
Idag känns det nästan omöjligt att hitta en spis som vill ha fler än en fas...
Fler än två faser är väl relativt ovanligt, men rena enfasspisar; finns det ens?
 
Enfasspis som inte går att koppla om har jag aldrig stött på annat än små bänkspisar, spisar som är kopplade enfas är däremot ganska vanligt. Spis för 400 V utan nolla har jag en i köket, är inte talrikt förekommande men inte heller sällsynt. Utbudet är dock lite begränsat.;)
 
hejsan igen på er!! jo idag tog jag mig en tur till en av de jävelusiskt stora elproduktsleverantörerna och kollade med en försäljare, -jovisst ,alla våra 400v spisar är utan nolla.sa försäljaren..... -kan jag få titta på sladden,frågade jag så att det stämmer. och det va rätt kontakt. Fan va glad ja e idag!!!! tack för alla svar förresten!! =)
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.