steve5432 skrev:
Är det "orättvist" att en flerårig universitetsutbildad ingenjör inte kan debitera mer per timme än en röris som kanske inte ens gått ut gymnasiet? Det beror väl helt på hur man ser på det hela. Hantverkarjobb är vanligtvis betydligt mera slitsamma på kroppen t.ex.
Tyvärr så stämmer inte det här resonemanget nåt vidare, man jämför inte äpplen med äpplen så att säja.

En ingenjörsfirma som tar 700:- för sin personal jobbar i stort sett uteslutande b2b och på längre löptider, med hög beläggningsgrad som följd.

En motsvarande hantverksfirma som jobbar mot tex. kommun/stat/landsting eller stort företag tex. debiterar knappast mer än kanske 450:-/timma.

Så, en prisskillnad på 250:- (eller 50% mer) i timman.... njaa något mycket om du frågar mig, men låt gå då.


Tycker TS agerat helt rätt i sak eftersom det nu var viktigt med marginalen på materialet för honom.
Att företaget ej återkommer är däremot svagt. så gör man inte.
och om jag själv ska spekulera i anledningen så tror ju jag att det beror på att företaget känner att det knappast kommer bli affär och således inte vill lägga ner mer jobb utan att få betalt. Men då borde dom tala om det och inte säga att dom ska återkomma.
 
Jg tycker att TS gör rätt som försöker förhandla ner priset på material.

Men jag som hempulare är faktist inte såå upprörd över priserna i det här fallet. Att priserna på material via hantverkare blir högre än om man handlar själv är välkänt (om än irriterande). Och för mig som köpare så är det inte riktigt jämförbart.

Om vi ser det som två olika fall:

1. Jag köper all material själv från rinkabyrör. Det tar några dagar att få hem materialet. Det tillkommer en fraktkostnad (har inte full koll på aktuella villkor från RR). Jag tar en risk (alternativt tar röris en risk som godkänner detta). för OM varan är restnoterad så kan det ta rejält med tid att få hem den, viss risk att man står där med röris på plats, utan material. Nästa risk: jag som amatör kan ha beställt fel material, kanske visar sig att ETT av elementen har en avvikande rördimension, eller någon udda montering som kräver vinklad koppling eller någon annan överraskning.

OM det blir fel på något så har röris bara garantiansvar för arbetet. Visserligen så har då RR garantiansvar som innefattar att betala för arbete pga. fel i material. Men man hamnnar lätt mellan stolarna, du som köpare har bevisbördan på vems garanti som gäller. Stor risk att ingen garanti göller i praktiken.

2: Du köper ett totalt paket med arbete och material från samma firma. Materialet leveras "garanterat" av deras grossist, i många fall ingår leverans med budbil hem till arbetsplatsen hos dig "gratis" om det är motiverat, eller om röris upptäcker att EN termostat måste vara av annan typ osv. Rörfirman har totalt garantiansvar.

Dedt är två olika inte fullt jämförbara leveranser. En prisskillnad på 50% eller ca 4000 som i det här fallet, är en del. Personligen skulle jag försöka välja den lägre prismodellen. Men om man är lite bekväm av sig, och kanske har lite kunskap om VVS, så skulle jag välja den dyrare, av bekvämlighet och för säkerhets skull.

Det är en stor skillnad, men inte på jämförbar leverans. Så i mitt tycke är detta inte orimligt, framförallt inte "bedrägeri". Det är dock vanligt med mycket större prisskillnader. Inget ovanligt med 500 - 1000% högre pris via VVS montör, än på RR, för exakt samma material.
 
Skall tillägga att de flesta av oss skulle inte kunna göra en korrekt beställning från RR av material som en röris skall montera, utan att få en material spec. från rörmontören. Den listan bör man i rättvisans namn se som ett konsultarbete som man rimligen på ett eller annat sätt bör betala för. Antag att det krävs att rörfirman inför offerten besökt dig, noterat vilka typer av termostater, etc. som behövs, samtidigt som de uppskattar arbetstiden för offerten. Om du sedan använder deras offert för att köpa in material själv så skulle jag faktiskt erbjuda mig att betala motsvarande kanske 0,5 - 1 timme arbetstid för listan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.