Jag vet inte om du är onykter eller bara försöker trolla, men du tror alltså att det bara är på internet som kallvindar har problem?
Du får gärna utveckla vad det är för totala osanningar som jag, enligt dig, sprider här? Menar du att artikeln jag länkade till oxå är en total osanning?
Försök underbygga dina åsikter med studier eller fakta iställer för att bara svamla om att jag inte är "reko" ;)
 
Gabbe1 skrev:
Jag vet inte om du är onykter eller bara försöker trolla, men du tror alltså att det bara är på internet som kallvindar har problem?
Du får gärna utveckla vad det är för totala osanningar som jag, enligt dig, sprider här? Menar du att artikeln jag länkade till oxå är en total osanning?
Försök underbygga dina åsikter med studier eller fakta iställer för att bara svamla om att jag inte är "reko" ;)
Artikeln du hänvisar till rör fastigheter där utbytta värmesystem eller/och tilläggsisolering finns med i beräkningarna.
Inledningsvis skrev jag att en korrekt utförd konstruktion i detta avseende funkar kanon samt är standard.
Det du och jag pratar om är två helt olika saker, eller hur?

Att en tilläggsisolerad vind med luftspalt kan bli utsatt för mögel är inte ovanligt.........men då är den inte korrekt utförd.
 
Nils82 skrev:
Ja jävlar i havet...........mycket relevant jämförelse:rolleyes:
Touché!
 
Ull har en massa nackdelar, det kommer man aldrig ifrån. T.ex. så är det inte luftätt, det tillåter konvektion, glassull kan inte alls hantera fukt och cellulosa gör det knapphändigt, det kräver känsliga tilläggskonstruktioner som ångspärrar som lätt går hål på eller är svåra att få täta till att börja med, liksom luftspalter som bidrar till konvektion och försämrad isoleringsförmåga, och i värsta fall kan bidra till att leda in vatten i konstruktionen.
Därtill är materialen förhållandevis dåliga isoleringsmaterial.

Hade de varit så klockrena som det sägs, hade ju varenda kyl och frys varit försedda med dessa "klockrena" isoleringsmaterial. Så, varför är de inte det, tro?
 
Som jag sa var den artikeln bara ett exempel.
Jag vill dock förtydliga att jag inte nödvändigtvis avråder TS från att bygga med luftspalt, det är möjligt att det är att föredra om man väger samman alla aspekter (inte minst de ekonomiska). Jag skrev i den här tråden för att jag ville påpeka att dina påståenden om att lösningen skulle vara problemfri eller klockren är direkt felaktiga.
Även en kallvind/luftspalt som utförs enligt konstens alla regler kan få problem, i moderna kallvindar så skapar ventilationen och uteluften (som ventileras in i konstruktionen) mer problem än det löser.

Läs gärna denna: http://vpp.sbuf.se/Public/Documents... Riskanalyser för kallvindskonstruktioner.pdf
 
thomasx skrev:
Ull har en massa nackdelar, det kommer man aldrig ifrån. T.ex. så är det inte luftätt, det tillåter konvektion, glassull kan inte alls hantera fukt och cellulosa gör det knapphändigt, det kräver känsliga tilläggskonstruktioner som ångspärrar som lätt går hål på eller är svåra att få täta till att börja med, liksom luftspalter som bidrar till konvektion och försämrad isoleringsförmåga, och i värsta fall kan bidra till att leda in vatten i konstruktionen.
Därtill är materialen förhållandevis dåliga isoleringsmaterial.

Hade de varit så klockrena som det sägs, hade ju varenda kyl och frys varit försedda med dessa "klockrena" isoleringsmaterial. Så, varför är de inte det, tro?
Därför att man inte har ett kylskåp som tak.......touche.
 
  • Gilla
Eie62 och 1 till
  • Laddar…
Nils82 skrev:
Därför att man inte har ett kylskåp som tak.......touche.
Men varför har man inte glasull eller cellulosa som isolering i kylskåp, Nils82? Kan du ge oss ett svar på det istället för att bara komma med löjliga kommentarer i dina försök att undvika att bemöta kritiken och ifrågasättanden av dina påståenden?
 
Du kanske inte insåg det själv, Nils82, men din kommentar där om kylskåp och tak är ju faktiskt så korkad att den implicerar att man skulle ha haft kylskåp som tak, bara de haft glasull eller cellulosa som isolering...
 
Substansen i tråden är härmed urvattnad......jag drar mig ur.
 
Oj. Kan vi inte lämna PU utanför den här teåden? Jag har redan lämnat det alternativet pga kostnaden.

Jag vill ha cellulosa och undrar bara om jag ska skippa luftspalten eller inte.

Mögelstoppar har jag redan fattat att de inte är optimalt. En ev. luftning ska ske vid takfot och i gavelspetsarna. Det låter ju logiskt.

Men samtidigt så verkar det allra mest logiska att inte dra in luft i kostruktionen och om man kan få luftningen där den bör vara, dvs mellan takpappen och teglet? Teknik och kunskap går framåt, vad som va bästa sätt på 80-talet kanske inte är så bra idag?

2 av cellolosatillverkarna är beredda att lämna systemgaranti om jag bygger med diffusionsduk utanpå och ångbroms inne samt har vettig ventilation inomhus.

Nån måste väl ha byggt utan luftspalt här som vet vad de talar om? Gissa kan jag ju göra själv?
 
  • Gilla
Camilla__J och 1 till
  • Laddar…
Holpers skrev:
Oj. Kan vi inte lämna PU utanför den här teåden? Jag har redan lämnat det alternativet pga kostnaden.

Jag vill ha cellulosa och undrar bara om jag ska skippa luftspalten eller inte.

Mögelstoppar har jag redan fattat att de inte är optimalt. En ev. luftning ska ske vid takfot och i gavelspetsarna. Det låter ju logiskt.

Men samtidigt så verkar det allra mest logiska att inte dra in luft i kostruktionen och om man kan få luftningen där den bör vara, dvs mellan takpappen och teglet? Teknik och kunskap går framåt, vad som va bästa sätt på 80-talet kanske inte är så bra idag?

2 av cellolosatillverkarna är beredda att lämna systemgaranti om jag bygger med diffusionsduk utanpå och ångbroms inne samt har vettig ventilation inomhus.

Nån måste väl ha byggt utan luftspalt här som vet vad de talar om? Gissa kan jag ju göra själv?
Cellulosa är som sågspån. Sågspån utan luftspalt är en dålig ide har det visat sig. Genomsläpplig underlagsduk förbättrar kanske läget lite, men träet är fortfarande trögt. Jag hade inte vågat utan luftspalt i det läget.
 
  • Gilla
Berndtan
  • Laddar…
Tyckte jag läste i tråden at cellulosagänget starkt avrådde från traditionell ångspärr.
Det skulle göra ev problem med fukt än värre!
Kan de inte ge garanti för nya fina duken och traditionell ångspärr så hade jag direkt valt glaslösull istället!
Öh...och hur kan någon yra om ventilation via gavelspetsar istället för mögelstopper här? Det är väl en inredd vind vi pratar om ?
 
Redigerat:
H Holpers skrev:
Oj. Kan vi inte lämna PU utanför den här teåden? Jag har redan lämnat det alternativet pga kostnaden.

Jag vill ha cellulosa och undrar bara om jag ska skippa luftspalten eller inte.

Mögelstoppar har jag redan fattat att de inte är optimalt. En ev. luftning ska ske vid takfot och i gavelspetsarna. Det låter ju logiskt.

Men samtidigt så verkar det allra mest logiska att inte dra in luft i kostruktionen och om man kan få luftningen där den bör vara, dvs mellan takpappen och teglet? Teknik och kunskap går framåt, vad som va bästa sätt på 80-talet kanske inte är så bra idag?

2 av cellolosatillverkarna är beredda att lämna systemgaranti om jag bygger med diffusionsduk utanpå och ångbroms inne samt har vettig ventilation inomhus.

Nån måste väl ha byggt utan luftspalt här som vet vad de talar om? Gissa kan jag ju göra själv?
Det är en missuppfattningen att en difföppen duk ovanpå råspont löser alla problem med fuktig luft innefrån. Det är inte en mirakelprodukt som "andas" likt ett Gore-Tex tyg.För att detta system ska fungera som det är tänkt ska duken ligga direkt på takstolar frihängande, alltså ingen råspont under. Sedan krävs minst 400 mm cellulosa isolering för att systemet ska bli godkänt. Lägger du denna duk på råspont och endast har ca 150mm isolering så blir daggpunkten med all säkerhet mellan pappen och råsponten. Varför tror ni att fukten skulle vandra igenom både råspont och papp för att kondenseras ovanför pappen? Låter helt idiotiskt som ni säkert förstår......
 
  • Gilla
Berndtan och 1 till
  • Laddar…
Oj, detta var 5 år sedan.

Som det blev utifrån sett.
Tegel, läkt, duk, råspont, luftspalt (luftspaltsskiva frigolitskivor), 23cm inblåststenull, ångspärr, råspont.

Luftning in i takfoten hela vägen och ut i nock båda ändor.
I rummen 2st sitter vanliga ventiltallrikar och i wc uppe en fuktstyrd intellivent fläkt.

Funkar väldigt bra tycker jag så här 5 år senare. Har inte ens kopplat in elementen uppe.
Har en luftfuktighet inomhus vid nock stabilt mellan 50-60%
 
  • Gilla
RolfH och 2 till
  • Laddar…
H Holpers skrev:
Oj, detta var 5 år sedan.

Som det blev utifrån sett.
Tegel, läkt, duk, råspont, luftspalt (luftspaltsskiva frigolitskivor), 23cm inblåststenull, ångspärr, råspont.

Luftning in i takfoten hela vägen och ut i nock båda ändor.
I rummen 2st sitter vanliga ventiltallrikar och i wc uppe en fuktstyrd intellivent fläkt.

Funkar väldigt bra tycker jag så här 5 år senare. Har inte ens kopplat in elementen uppe.
Har en luftfuktighet inomhus vid nock stabilt mellan 50-60%
Trött man blir på BH ibland. Din rubrik poppade upp som aktuell och inte kollar man väl på datumen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.