Kollan in http://www.willabtradgard.se

Kan kanske funka med värmefläktar för växthus.
Finns modeller med inbyggda termostater.....
Kan vara en fördel med fläkt som blandar om den uppvärmda luften....
 
Borde inte en luftvärmepump vara något?
Funderar sjäv på en sådan...men det verkar inte vara så många som har valt den lösningen för att värma sitt garage.
 
Har en bekant som tänkt installera luftvärmepump i garaget.
Tror garaget är på ca 80m2 och tanken var att ha ca +5° i underhållsvärme som sedan snabbt (1-2tim om jag minns rätt) kunde höjas till +20° även vid vinterkyla, givetvis styrt med fjärrkontroll :).

Tror anläggningen skulle kosta ca 15kkr installerad och klar. Gissar att det tillkommer moms ::)

Fördelen med luftvärmepump är att den också fungerar som avfuktare vilket kan vara praktiskt när man ställer in en snöig bil på vintern.

Vintern får utvisa hur det funkar...

________________
Ett annat system som finns i bekantskapskretsen är vattenburen med vedpanna.
Garaget har några rejält överdimensionerade element, golvvärme och en gammal vedpanna. Element och vedpanna är alltså beggade prylar som köpts billigt.

När det behövs värme (Här finns alltså ingen underhållsvärme) räcker det med 1-2 brasor i pannan där all värme körs ut på elementen för snabb uppvärmning. När det börjar bli varmt i lokalen leds överskottsvärmen ner i plattan istället.
Systemet är givetvis fyllt med glykolblandning.

En liten varning kan väl utfördas för en vedpanna i garaget map brandrisken. Ett litet pannrum är ayy föredra ;)
 
Ubbe skrev:
Har en bekant som tänkt installera luftvärmepump i garaget.
Tror garaget är på ca 80m2 och tanken var att ha ca +5° i underhållsvärme som sedan snabbt (1-2tim om jag minns rätt) kunde höjas till +20° även vid vinterkyla, givetvis styrt med fjärrkontroll :).

Tror anläggningen skulle kosta ca 15kkr installerad och klar. Gissar att det tillkommer moms ::)
Om du kan få reda på vad det var för märke och hur det fungerar så vore det ju intressant...
 
Ska försöka komma ihåg det nästa gång jag träffar honom.

En inte alltför vågad gissning är att det rör sig om en vanlig luftvärmepump som monteras i väggen.

Ang effekten är det säkert inte den minsta...förmodligen är just effekten väl tilltagen för att snabbt kunna höja tempen i lokalen.

Den som säljer värmepumpar kan säkert hjälpa till med dimensioneringen.
 
så länge det är väl isolerat behövs ingen jätte fläkt för att hålla de över +- 0 =)
 
Jag har isolerat garage 37m2 (1 bilplats, resten förråd) med isolerad platta + väggar i 19cm leca + rätt klen takisolering. Värsta kallraset är vid garageporten.

Jag håller frostfritt tack vare eftervärmen på bilen som jag parkerar i garaget. Sthlms-trakten. Det behövs nog inte så mkt energi för att hålla tempen över nollan.
 
Funderar på att byta ut min pelletskamin mot en "veddriven" då jag borrat bergvärme. Kan man sätta in pelletskaminen i garaget? Med tanke på bensintankar och oljor m.m.? Någon som vet?
 
Tone skrev:
Funderar på att byta ut min pelletskamin mot en "veddriven" då jag borrat bergvärme. Kan man sätta in pelletskaminen i garaget? Med tanke på bensintankar och oljor m.m.? Någon som vet?
Rent spontant verkar det inte så klokt...
 
De flesta luftvärmepumpar går bara att ställa ner till 16 grader frånsett IVT/Sharp som går att ställa på 10 grader.
Man ju dock komma förbi det genom att helt enkelt sätta en extern termostat som bryter strömmen till den vid önskad temperatur.
Angående avfuktning så avfuktar en värmepump bara när den körs med kyla, dvs. som AC
 
ClasseClas skrev:
Jag har isolerat garage 37m2 (1 bilplats, resten förråd) med isolerad platta + väggar i 19cm leca + rätt klen takisolering. Värsta kallraset är vid garageporten.

Jag håller frostfritt tack vare eftervärmen på bilen som jag parkerar i garaget. Sthlms-trakten. Det behövs nog inte så mkt energi för att hålla tempen över nollan.
Har tidigare erfarenhet av ett flerbilsgarage (4 bilar), oisolerade träväggar, tunna plåtportar och asfaltgolv i Jämtland. Snön smälte faktiskt av bilarna i princip hela vintern, utom när det var kallare än ca -7 - 10°
Kan väl tillägga att det inte fanns någon styrning på motorvärmaruttagen ;) Alltså en hel del värme från kupévärmare ::)
 
Tone skrev:
Funderar på att byta ut min pelletskamin mot en "veddriven" då jag borrat bergvärme. Kan man sätta in pelletskaminen i garaget? Med tanke på bensintankar och oljor m.m.? Någon som vet?
Den idén är nog tyvärr inte att rekommendera....

Fundera istället på ett vattenburet system med ett litet pannrum avskilt ifrån själva garget.
En gammal vedpanna kan man hitta billigt och de har garanterat tillräcklig effekt för att snabbt värma upp garaget.
 
Immobil skrev:
::) Eller bygg en själv till dom: [länk]   ;)
Någon som provat detta ?
Tycker det verkar riktigt intressant !

Funderar på om funktionen blir avsevärt sämre om man väljer röd plåt istället svart för att den ska smälta in i den röda husväggen ?

Borde kunna fungera som en bra grundvärme i ett garage.
 
Sitter med planer på att skaffa en luftvärmepump till garaget. Sanyo Argo AW Compact ligger närmast till hands. Förhoppningsvis kan den hålla ca 15 grader därinne och ta hand om fukten.

Alternativet skulle juh vara ett par oljefyllda element och en avfuktare men jag är så jäkla nöjd med min nya Toshiba lvp så det blir nog en lvp till garaget också. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.