Nu har jag och fru'n köpt hus. Det är ett 1-1/2 plans hus från -83. Jag skulle vilja fälla in spottar i taket i större delen av huset, men vill inte sänka taket. Har 2.40m till taket.

Går det att montera spottar ändå, eller?
 
  • Gilla
AzP och 1 till
  • Laddar…
Välkommen till forumet.

Det borde gå men hur du ska göra beror på hur taket är konstruerat. Många spottar sitter ju i pottor som går att fälla in i taket. Det finns också spotlights man sätter i kopplingsdosor. Här är lite inspiration om hur du kan dra kabel.

Jag skulle dock tänka över det här valet ett varv till. Mängder av infällda spottar börjar bli omodernt och jag är tveksam till om det skulle passa bra i ett 80-talshus. Jag tror att det här är en sådan renovering som man ångrar efter några år.
 
  • Gilla
Kenneth_Flod
  • Laddar…
Hur gick det? Jag vill göra samma sak! Men har isolering och reglar direkt ovan gipsskivorna.
 
  • Gilla
rille31 och 1 till
  • Laddar…
Hallå plan-g!

Jo, "min" elektriker föreslog dessa spottar: http://www.eldirekt.se/belysning/spotlights/led/designlight-p-112

Enligt honom behöver man varken ha "pottor" eller lägga kablarna i rör! Vi gjorde hål i takgipsen till alla spottarna, tryckte in ett väldigt flexibelt plaströr med kablarna fasttejpade på genom ett hål till nästa så att säga. Det gick förvånansvärt smidigt!!
Downlight Köket.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Vispen74 och 4 till
  • Laddar…
oreda skrev:
Hallå plan-g!

Jo, "min" elektriker föreslog dessa spottar: [länk]

Enligt honom behöver man varken ha "pottor" eller lägga kablarna i rör! Vi gjorde hål i takgipsen till alla spottarna, tryckte in ett väldigt flexibelt plaströr med kablarna fasttejpade på genom ett hål till nästa så att säga. Det gick förvånansvärt smidigt!!
[bild]
Tack för ett ovärderligt svar för mig som grundat på detta i ett halvår....:)

Verkar ju helt klart genomförbart, även om jag kanske då får gå ifrån de berömda malmbergs md-99 som var planen.

Följdfråga om du har tid att svara:
Hade du också längsgående reglar som takplattorna var spikade i? Hur kom du förbi dessa med kablarna? Över eller under reglarna så att säga?

Bonusfråga : Vilket avstånd har du mellan spottarna och är du nöjd med det avståndet?

Tack!!

P.s. riktigt snyggt det blev hos dig!
 
Redigerat:
plan-g skrev:
Verkar ju helt klart genomförbart, även om jag kanske då får gå ifrån de berömda malmbergs md-99 som var planen.
!

Plangg: du kan väl fortfarande ha vilka spottar du vill?
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Siouxsic skrev:
Plangg: du kan väl fortfarande ha vilka spottar du vill?
Poängen var väl att de andra spottarna var godkända för montering direkt upp i isolering? Det antog jag i alla fall.

Det blir väl svårt att trycka upp skyddsburkar underifrån genom borrhålet förmodar jag?
 
Hallå igen plan-g!

Ursäkta att jag inte har svarat på din fråga ang avståndet förrän nu! Om du inte redan har monterat dina spottar, så har jag satt mina med 1 meters mellanrum, och 230 mm ut från skåpsluckorna.
I vårt tak sitter det "glespanel" mellan takgipsen och reglarna/takstolarna, så vi kunde trycka in det där flexibla röret där emellan och dra kablarna där! Det gick ganska, om inte väldigt, smidigt att få till det!

Jag är mycket nöjd med resultatet. När man tänder ljuset på full styrka(har dimmer), så är min fru rädd att flygtrafiken till Sturup och Kastrup(som ligger ganska nära vårt hus!) ska ta fel på flygplatserna och "vår" landningsbana! :D
 
  • Gilla
Niham och 3 till
  • Laddar…
pelpet pelpet skrev:
Välkommen till forumet.

Det borde gå men hur du ska göra beror på hur taket är konstruerat. Många spottar sitter ju i pottor som går att fälla in i taket. Det finns också spotlights man sätter i kopplingsdosor. Här är lite inspiration om hur du kan dra kabel.

Jag skulle dock tänka över det här valet ett varv till. Mängder av infällda spottar börjar bli omodernt och jag är tveksam till om det skulle passa bra i ett 80-talshus. Jag tror att det här är en sådan renovering som man ångrar efter några år.
Nu sedan ett tag finns det även en typ av spot som du får trycka upp i isoleringen utan glasslåda eller dosa ... (var bara noga med att köpa rätt annars brinner kåken ner)
 
S Siouxsic skrev:
Plangg: du kan väl fortfarande ha vilka spottar du vill?
Vem nämnde malmbergs :sweat:
 
Det svaret fick de även för drygt tre år sedan i inlägg 4 och 7. :p
 
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Det svaret fick de även för drygt tre år sedan i inlägg 4 och 7. :p
Hur fan kan det komma upp som senaste :thinking:;):D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.